در نشست ملی شبکه‌های استانی سمن‌های محیط زیست مطرح شد

ضرورت افزایش تعامل با تشکل‌های محیط زیست و آسیب‌شناسی جایگاه سمن‌ها

    کد خبر :234799

در نشست ملی شبکه‌های استانی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی بر ضرورت افزایش تعامل با سمن‌ها و آسیب‌شناسی جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد و بر ضرورت افزایش سرمایه اجتماعی تاکید شد.

به گزارش ایسنا ناصر مقدسی – قائم مقام سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری – در هشتمین نشست ملی شبکه‌های استانی سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی گفت: تقویت و تعامل دوسویه میان دولت و شبکه ملی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور، یک راه مهم برای توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: ضروری است از حکمرانی دولتی به سمت حکمرانی مبتنی بر خواست و اراده مردم حرکت کنیم. تجربه نشان داده است یکی از راهکارهای مهم مقابله با چالش‌های بزرگ ملی، همراه کردن توده جمعیت و آحاد مردم است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در ادامه گفت: امروز شاخص‌های محیط زیست و منابع طبیعی در کشور گویای آن است که روش‌های معمول ما برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی نتیجه مثبتی به همراه نداشته است بنابراین باید به اصلاح روش های گذشته و توسعه سرمایه‌ها و مشارکت‌های اجتماعی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به صورت جدی توجه کنیم. ضروری است با اصلاح ضعف‌ها و روندهای کنونی برای قدرتمندتر کردن شبکه نهادهای مدنی تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، مجید لقمانی پور – معاون ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل‌ها – در این نشست اظهارکرد: بررسی و آسیب‌شناسی جایگاه سازمان‌های مردم نهاد و چرایی نوسان جایگاه و فعالیت سمن‌ها بر اثر تغییر دولت‌ها و سیستم‌های مدیریتی ضروری است و سازمان‌های مردم نهاد باید به جایگاه واقعی خود به عنوان دیده‌بان های مطمئن و دلسوز عملکرد دولت ها بازگردند .

وی افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خواستار هدایت کنندگی و مدیریت سازمان‌های مردم نهاد نیست و به همین دلیل اقدام به تاسیس دبیرخانه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد کرد. سند فعالیت این سازمان‌ها بر اساس نظرات و پیشنهادات خودشان تدوین شد و سازمان جنگل‌ها به منظور ایجاد ظرفیت برای فعالیت و مشارکت سمن‌ها آن را به ادارات استان‌ها ابلاغ کرد.

در ادامه این نشست ژیلا آقایی – مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست – گفت: ضمن احترام برای اعضای شبکه ملی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور، معتقدم باید از حداکثر ظرفیت اجتماعی حوزه محیط زیست بهره بگیریم و به همین دلیل تمام افرادی که در خارج از شبکه برای حفظ و ارتقای محیط زیست و منابع طبیعی کشور تلاش می‌کنند، مورد احترام و همکاری هستند البته افراد عضو این شبکه به دلیل تجربه و تخصص خود می توانند کمک بزرگی برای توسعه و افزایش سرمایه انسانی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باشند.

به گزارش کانال خبری سازمان حفاظت محیط زیست، در بخش دیگری از این نشست، حمید طراوتی – عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور- اظهارکرد: ایجاد تغییرات برای حفظ محیط زیست کشور که منجر به افزایش رفاه مردم نیز می‌شود، الزاماً نیازمند منابع و سرمایه‌های مالی نیست ولی تغییر نگاه برای توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و استفاده از مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی امری ضروری است.

وی افزود: به همین دلیل در سیاست‌های کلی محیط زیست نظام نسبت بر ضرورت استفاده از مشارکت مردم در حل بحران‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور تاکید شده است و ضروری است فعالان مدنی و مردمی عرصه محیط زیست و منابع طبیعی و مدیران دولتی برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی در این حوزه از جزیی نگری و نگاه های شخصی پرهیز کنند و نگاهی کلان و جامع داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست مسعود مولانا – عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست ومنابع طبیعی کشور – گفت: سرمایه اجتماعی ضعیف در ایران محصول ضعف‌های دولت و سازمان های مردم نهاد است بنابراین اگر هر دو گروه ضعف‌های خود را بپذیرند و برای رفع آن گام بردارند، می‌توانیم به شرایط مطلوب‌تری در این حوزه مهم برسیم.

وی در پایان اظهارکرد: بر اساس آمار ارائه شده توسط تیم پژوهش‌های دولت، سرمایه اجتماعی در ایران در رتبه زیر ١٠ قرار دارد. این آمار بیانگر ناکارآمدی ساختارهایی است که باید اعتماد و مشارکت مدنی ایجاد کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید