تعویق در انتشار اسناد دخالت سازمان سیا در کودتای ۲۸ مرداد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۴۱

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی گزارش داد که انتشار اسناد طبقه‌بندی دخالت سازمان سیا در کودتای ۲۸ مرداد در ایران علیرغم تمایل زیاد تاریخ‌نویسان برای دسترسی به آن، به تعویق افتاد.

به نقل از وبگاه فدراسیون دانشمندان آمریکایی یک سند دولتی طبقه بندی شده در آمریکا که در آن تاریخ وقوع کودتای ۱۹۵۳ ( ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) در ایران ذکر شده و مشخص می‌کند که کارکنان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) در آن دست داشته‌اند چندین دهه است که به شدت مورد توجه تاریخ‌نگاران و افراد دیگر است . به نظر می آمد که سرانجام قرار است این اسناد در معرض دسترسی عمومی قرار گیرند اما اکنون برای مدتی نا مشخص انتشار آن به تعویق افتاده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در سال گذشته اجازه انتشار سند مربوط به گذشته ایران را که مدت زمان زیادی است به تاخیر افتاده را نداد چرا که فضای سیاسی را بسیار حساس ارزیابی کرده بود.

کمیته مشورتی تاریخی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر تصریح کرد که این کمیته سال گذشته تلاش کرده بود برای انتشار این اسناد با وزیر امور خارجه پیشین دیدار کند اما نتیجه ای حاصل نشد و در حال حاضر هیچ چارچوب زمانی برای در دسترس قرار گرفتن اسناد مذکور وجود ندارد.

بحث درباره این مسئله اولین بار در سال ۱۹۸۹ پس از آنکه وزارت امور خارجه تاریخچه رسمی خود از روابط خارجی آمریکا با ایران را منتشر کرد، شروع شد که در آن به نقش محرمانه سازمان سیا علیه دولت مصدق که بر کناری وی را در پی داشت، هیچ اشاره ای نشده بود. این قصور در نهایت به تصویب قانون ۱۹۹۲ منجر شد که از مجموعه روابط خارجی آمریکا می خواهد تا یک تاریخچه مستند قابل اعتماد، عادلانه و دقیق از سیاست خارجی آمریکا ارائه دهد.

وزارت امور خارجه نیز پذیرفت تا یک سند مکمل درباره روابط گذشته با ایران برای اصلاح سند قبلی تهیه کند. این تاریخچه همان چیزی است که اکنون دور از دسترس قرار دارد.

بنابه گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکایی، تاکنون یک سری اسناد معتبر درباره ماجرای کودتای ۱۹۵۳ در ایران از حالت طبقه بندی خارج و منتشر شده است اما هنوز مشخص نیست چه تعداد سند دیگر هنوز در حالت طبقه بندی قرار دارد. آنهایی که کلیه این اسناد را مطالعه کرده‌اند ، می گویند موارد جدیدی  برای ارائه وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید