رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد

۲۰۰میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از معلولان در سال ۹۷

    کد خبر :234295

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بودجه سال ۹۷ برای آغاز اجرای قانون حمایت از معلولان، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در همایش مشارکت اجتماعی، نهضت اشتغال با عنوان «مانا» که در فرهنگسرای مصلی نژاد برگزار شد، گفت: روز یکشنبه نخستین دستور کار مجلس بررسی اشکالات شورای نگهبان در خصوص لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است. در بودجه سال ۹۷ برای آغاز اجرای این قانون ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نگاهی مشارکت جویانه صورت گرفته و از همه از جمله کارشناسان، تشکل‌های خیریه، علمی و… در تدوین این قانون کمک گرفته شده است. این لایحه همه ابعادی که زندگی این قشر را شامل می‌شود، در بر می‌گیرد. در واقع ما از شرکای اجتماعی خود برای تدوین این قانون بهره گرفتیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه “توانمندسازی معلولان و کسانی که در این شرایط قرار دارند، یکی از رسالت‌های سازمان بهزیستی است”، تصریح کرد: برای حفظ کرامت این عزیزان باید بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که این افراد گوشه نشین نشوند و شرایط اشتغال آن‌ها فراهم شود تا جامعه نیز از این توانمندی‌ها بهره‌مند شود.

محسنی‌بندپی عنوان کرد: امروز توجه به موضوع اشتغال به خصوص برای کسانی که جزو سازمان‌های حمایتی هستند، یک استراتژی برای کاهش جامعه بیکاران نیست. مدل‌های توسعه‌ای برای کشورهای دارای جمعیت سریع‌الرشد وجود دارد و آن تمایل به جابجایی طبقاتی است. این رویکرد حمایت از اشتغال تنها ایجاد شغل برای ۲۰ هزار نفر نیست، بلکه مساله سرعت دادن به رشد اجتماعی اقتصادی جامعه و تلاش برای فعالیت در جهت بهسازی درونی است. یعنی فرآیند فرهنگ دریافت خدمت و ثروت به تولید آن تبدیل شود.

وی گفت: این موضوع ضعف ماست و با وجود تسهیلاتی که ارایه می‌شود، نمی‌توانیم به هدف برسیم. قانون حمایت از معلولان نیز در اولویت دستور صحن مجلس است که بخش عمده‌ای از آن ناظر بر این است که بتوان از سرپرستان خانوار برای کسب درآمد پشتیبانی کنیم و سپس روی فرزندان آن‌ها تمرکز کنیم تا سطح بالاتری را برای خود طراحی کنند و طی ۱۰ سال آینده شاهد یک جابجایی اقتصادی باشیم.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: حلقه مفقوده کشور ما در استفاده از ظرفیت‌های مردم نهاد است. واقعیتی در همه جوامع وجود دارد و آن این است که برخی به دلیل عدم برخورداری از فرصت‌های برابر یا مشکلات زندگی نیازمند کمک هستند و باید در توانمندسازی آنان اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه «ما باید داشته‌های خود را برای توانمندسازی آحاد جامعه بکار گیریم»، گفت: آن زمان می‌توانیم در افزایش سرمایه‌های اجتماعی به این افراد کمک و شرایطی را برای آنها فراهم کنیم که در ارتقای آن‌ها گام موثری باشد.

وی اضافه کرد: یکی از رسالت‌های اصلی سازمان بهزیستی کشور نیز کاهش تصدی‌گری‌ها در درون سازمان است. امروز بیش از ۴۰ هزار مرکز با سازمان بهزیستی شراکت در کار و بیش از ۱۰ هزار سازمان خیریه نیز با ما همکاری دارند. یکی از استراتژی‌های ما این است که بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که بستر را برای ورود نگاه‌های اجتماع محور فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه زنان در مواجهه با آسیب‌ها بیشتر در خطر هستند، افزود: با این حال میزان امید به زندگی در کشور ما برای زنان ۷۸ سال و برای مردان ۷۳ سال است. سازمان بهزیستی امسال برای معلولان ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده است. همچنین برای معتادین بهبود یافته ۵۳۴۸ شغل و برای فرزندان ترخیص یافته ۱۹۳ شغل ایجاد شده است. ۷۵۹۵ شغل نیز برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شد. به طور کلی برای ۴۱ هزار و ۹۷۷ نفر از جامعه هدف سازمان بهزیستی زمینه اشتغال فراهم کردیم.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد این طرح را به صورت ملی اجرا کنیم. یکی از مشکلات ما عدم استفاده از طرح‌های موجود در سازمان‌های مردم نهاد بوده است. مرکز جامع خدمات توان بخشی و اشتغال‌زایی و مجمع خیرین اشتغال‌یاب برای ایجاد اشتغال در این استان شکل خواهد گرفت تا این طرح در سراسر کشور نیز اجرا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید