فروش دلار آزاد ۳۰۰ تومان بالاتر از قیمت صرافی‌ها

    کد خبر :234102

بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی با حضور نیروهای انتظامی به دور از معاملات صوری و فعالیت دلالان به معاملات خود ادامه می‌دهد که در این شرایط صرافی‌ها به دلخواه خود ارز به میزان محدود به مشتریان عرضه می‌کنند و در بازار سبزه‌میدان تهران نیز هر دلار آمریکا حدود ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ صرافی‌ها به فروش می‌رسد.

خیابان فردوسی که یکی از مراکز اصلی داد و ستد ارز در تهران به شمار می‌آید، امروز یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند؛ اما این شلوغی به واسطه خرید محصولات چرم و رفع مایحتاج شب عید نیست بلکه تمام شلوغی این خیابان به داد و ستد ارز به ویژه دلار اختصاص دارد؛ دلاری که تنها از سوی صرافی‌ها به متقاضیان به میزان محدود ارائه می‌شود.

دور میدان فردوسی که همیشه با حضور دلالان همراه بوده به محلی برای استراحت آنان تبدیل شده است و فقط یک صرافی آن هم به شرط بلیت و پاسپورت، ۱۰۰۰ دلار در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که آن هم با صف طولانی متقاضیان همراه است. در کنار دلالان ارز که تنها بیننده فروش ارز توسط صرافی‌ها هستند، نکته قابل توجه آن است که رهگذرانی که هیچ نیازی به خرید ارز به ویژه دلار ندارند، قیمت لحظه‌ای دلار را جویا می‌شوند.

به گزارش انتخاب،رفته رفته که از میدان فردوسی به سمت میدان سکه در تقاطع خیابان منوچهری حرکت می‌کنیم، صف‌های طولانی بیشتری قابل مشاهده است که در این میان تنها دو صرافی بانک‌ها به فروش ارز به سه دسته فروش ارز عمده، فروش خرد و حواله می‌پردازند.

در کنار صرافی بانک‌ها در صرافی‌های شخصی که تحت نظر بانک مرکزی روزگار می‌گذرانند، تعداد محدودی به فروش ارز روی آورده‌اند و مابقی با اعلام این‌که دلاری برای فروش ندارند، کرکره‌های خود را تا نیمه پایین کشیده‌اند.

صرافی‌های فعال برای فروش ارز نام‌نویسی کرده و از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار به هر نفر حتی بدون داشتن بلیت و پاسپورت ارز ارائه می‌کنند. نکته قابل توجه در این میان آن است که تعداد قابل توجهی از مشتریان بازار ارز، مسافرتی در پیش نداشته و به گفته چند نفر از این افراد روزانه با ماندن در صف‌های طولانی ۲ تا ۳ هزار دلار خرید می‌کنند.

در سوی دیگر این بازار، یکی از صرافی‌های بانک‌ها فروش ارز خود را تنها محدود به فروش غیرشخصی کرده است و ارز به اشخاص حقیقی ارائه نمی‌کند. در میدان سکه در تقاطع خیابان فردوسی و منوچهری نیز که از آن به پاتوق دلالان ارز یاد می‌شود، امروز تعداد بسیار کمی دلال آن هم با فاصله قابل توجه از این میدان در حال استراحت بودند که دلیل آن حضور نیروهای انتظامی در محل بود. تجربه گذشته این بازار حکایت از آن دارد که دلالان همیشه در این ساعات به معاملات صوری و به اصطلاح کاغذی می‌پرداختند اما امروز خبری از این معاملات نبود.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در بازار آزاد ارز در منطقه سبزه‌میدان تهران نیز خرید و فروش ارز به صورت محدود صورت می‌گیرد و اگر فردی خواهان خرید دلار به میزان بیش از ۵۰۰۰ دلار باشد، باید هر دلار آمریکا را ۴۷۲۰ تا ۴۷۵۰ تومان خریداری کند.

در زمان تهیه این گزارش (ساعت ۱۲:۴۰ امروز)، ارزش هر دلار آمریکا بر اساس آنچه که روی تابلوی صرافی‌ها نقش بسته بود، ۴۴۶۷ تومان، یورو ۵۴۴۶ تومان و پوند انگلیس ۶۸۵۰ تومان بود. همچنین هر قطعه سکه طرح امامی یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۷۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۶۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۲۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود.

در لحظه تنظیم این خبر و براساس قیمتهای مندرج در سایت شبکه اطلاع رسانی طلا و جواهر تهران، ارزش هر دلار آمریکا 4471 تومان، یورو 5453 تومان و پوند انگلیس 6837 تومان بود. همچنین هر قطعه سکه طرح امامی یک میلیون و 549 هزار تومان، نیم سکه 765 هزار تومان، ربع سکه 485 هزار تومان و سکه یک گرمی 321 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید