شایسته نیست «مدارس نمونه دولتی» منحل شوند

    کد خبر :234023

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره مدارس سمپاد و نمونه دولتی به حسن روحانی رئیس جمهوری نامه نوشت.

در این نامه آمده است:

«ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر روحانی

همان­طور که مستحضر هستید، آموزش و پرورش یکی از موثرترین عوامل پیشرفت جامعه در بلند مدت است. از این رو توجه به این مساله می‌تواند ما را در رسیدن به آرمان­ های انقلاب اسلامی یاری نماید. در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، انتظار می‌رود مسئولین مربوطه درپی ارتقا دادن همه ابعاد آموزشی و پرورشی برای همه محصلین باشند.

از آن جا که بعد پرورشی و تربیتی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از حالت مطلوب فاصله دارد، به نظر می‌آید این بعد مهم آن­چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. البته مایه‌ امیدواری است که در سال­ های اخیر توجه وافری به بحث عدالت تربیتی در این وزارت­خانه شده است. باید دقت کرد که معمولا تحقق این عدالت، در مرحله اجرا صرفا در توزیع همگن منابع و امکانات خلاصه شده است؛ به گونه‌ای که از برخی جوانب بسیار مهم آن غفلت می­‌شود.

عدالت آموزشی اقتضا می‌کند هر دانش‌آموز متناسب با ظرفیتی که دارد فرصت یادگیری داشته باشد و تا جایی ‌که استعداد او می ­طلبد، رشد کند. اگر چنین شرایطی را در جامعه به ‌وجود بیاوریم، در واقع به اجرای اصل عدالت وفادار بوده‌ایم و آن را تعمیم داده‌ایم. گاهی از عدالت به ‌معنای توزیع مساوی امکانات و منابع یاد می‌شود؛ به این ترتیب در مقام اجرا به علت کمبود منابع و بودجه سعی می‌شود نمونه‌های پیشرو و ممتاز از بین برده شود تا جامعه‌ مدارس یک­دست گردد. نمونه‌های واقعی مانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی توانسته‌اند میانگین سطح آموزش را افزایش دهند و همواره در پی گسترش آموزش با حداکثر کیفیت ممکن برای بهره‌مندی افراد بیشتری بوده‌اند.

از طرفی این مدارس در راستای گسترش عدالت آموزشی که از اهداف انقلاب اسلامی و جزء مفاد مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، قدم‌های شایسته‌ای برداشته‌اند و امکان تحصیل با هزینه‌ای پایین را برای افراد محروم و بااستعداد فراهم کرده‌اند. شایسته نیست مدارسی که فرصت مناسبی برای دانش ­آموزان مستعد و محروم از امکانات رشد فراهم می‌آورند، منحل گردند. در این صورت بیشترین آسیب را این دانش آموزان متحمل می ­شوند که توان پرداخت هزینه‌های گزاف تحصیل در مدارس غیرانتفاعی را ندارند. شیوه جذب دانش‌آموز در مدارس ذکر شده بر مبنای آزمون کتبی است که طبیعتا امکان کشف استعدادهای برتر را ندارد و غالبا در پی سنجش هوش ریاضی و میزان تلاش دانش‌آموزان است.

همچنین به دلیل لزوم حاکم شدن رویکرد تربیتی در دبستان، ضروری است این آزمون، با طرحی مناسب و کاربردی و در عین حال بدون اضطراب جایگزین شود تا از طرفی امکان شناخت، هدایت و استعدادیابی دانش ­آموزان را در دوره ابتدایی بر اساس اسناد بالادستی فراهم کند و از طرف دیگر فرصت سوءاستفاده‌ موسسات آموزشی سودجو، از طریق ایجاد جو رقابتی و استرس‌زا برای دانش‌آموزان به بهانه موفقیت در آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی را از بین ببرد.

شایسته نیست این مدارس که امروز از پرافتخارترین مدارس آسیا با بیش از ۱۶۷ مدال جهانی هستند، تنها به بهانه شیوه جذب دانش ­آموزان منحل گردند. در این زمینه بسیج دانشجویی پردیس دانشکده ­های فنی دانشگاه تهران آمادگی خود را جهت تدوین، بازبینی و اصلاح مدلی برای جذب دانش‌آموز در مدارس استعدادهای ‌درخشان سمپاد و نمونه ­دولتی براساس اسناد بالادستی اعلام می‌دارد.

تصمیم اتخاذ شده خارج از رویه‌های معمول و عرفی بوده است؛ به طوری که تنها دو هفته پیش از زمان برگزاری آزمون، تصمیم به حذف آزمون این مدارس گرفته شده و حتی امکان بازبینی نحوه جذب و اصلاح آن پیش­بینی نشده است. این درحالی است که در همین دوره تحصیلی، به مدارس غیر انتفاعی فرصت کافی برای تعیین روشی مناسب جهت جذب دانش­آموزان داده شده است.

از طرفی طرح جایگزین برای شناسایی استعدادهای برتر – طرح شهاب – هنوز اجرایی نیست؛ چراکه نیازمند هزینه بسیار زیاد، امکانات کافی و همچنین نیروهای متعهد در تمامی مدارس کشور است. لذا انتظار می­رود اولا به مدارس مذکور همانند مدارس غیرانتفاعی فرصت کافی برای بازبینی و اصلاح روش جذب دانش‌آموز داده‌ شود؛ ثانیا برای اجرای گسترده طرح شهاب، این طرح به صورت آزمایشی و در بازه زمانی کافی در برخی شهرها اجرا شود تا استعدادهای این مرز و بوم فدای تصمیمات عجولانه نشوند. همچنین انتظار می­ رود مصوبه حذف هرگونه آزمون در مدارس ابتدایی توسط ریاست محترم جمهوری امضا نشود و علاوه بر آن، تهیه و تدوین سند بالادستی برای حمایت از شکوفایی تمام استعدادهای برتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم و ضروری است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید