سمفونی «در روز بی‌نهایت» با الهام از منطق‌الطیر منتشر شد

    کد خبر :23397

آلبوم سمفونی «در روز بی‌نهایت» اولین اثر رسمی «ارشک عزیزی» منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش ایلنا، آلبوم سمفونی «در روز بی‌نهایت» برنامه‌ای است که روند پیشروی ملودی و هارمونی در آن، براساس یک روایت از پیش تعیین شده انجام می‌پذیرد. به همین منظور، عزیزی از منظومه «منطق الطیر»، اثر عرفانی عطار نیشابوری برای روایت سمفونی خود بهره برده است. منطق‌الطیر، داستان سیر و سلوک سی مرغ برای یافتن سیمرغ؛ پرنده افسانه ای به زبان شعر است. ناگفته نماند در آلبوم «در روز بی‌نهایت» حدود ۴۵۰۰ بیت شعر عطار به ۱۲۲۲ میزان موسیقی برای ارکستر سمفونیک تبدیل شده است.

«ارشک عزیزی» درباره درونمایه فلسفی کار می گوید: «گاهی آنچه فکر می کنیم درست است، اشتباه است. اما زندگی روزمره نمی گذارد حقیقت ماجرا را ببینیم؛ مانند مرگ که به نظر ما همیشه پایان و شکست است، اما در مورد ققنوس، مرگ تولدی دوباره است. در این سمفونی نیز مرگ قهرمان باعث پیروزی او می شود، نه به اوج رسیدنش.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «به قول تائو، فضای خالی داخل چرخ باعث چرخش آن می‌شود، اما ما مشغول هستی شده‌ایم، غافل از اینکه نیستی بخش مهمی از هستی است. از آنجا که نادانسته‌هایمان از دانسته‌هایمان بسیار بیشتر است، شاید آنچه از نظر ما نیستی است، در حقیقت اصل هستی باشد. این فلسفه در خود اثر نیز نمود یافته است، ازجمله در انتهای موومان آخر، وقتی موسیقی به پایان می‌رسد و قهرمان پیروز می‌شود، همه سازها تنها یک نت را در اکتاوهای مختلف می‌نوازند. در واقع آکورد آخر به عنوان حقیقتی که در کل اثر به دنبال آن بوده‌ایم، از نظر موسیقایی تنها یک آکورد خالی است، مثل همان فضای خالی داخل چرخ.»

این اثر دارای پنج موومان (قطعه) است که داستان هر موومان با چند بیت از «منطق‌الطیر» روایت شده است. این پنج قطعه که در کنار هم حالتی شعرگونه و آهنگین دارند، به ترتیب «آوایی آشنا»، «گوید به من سخن»، «در روز بی‌نهایت»، «آتش اگر بگیرد» و «ققنوس هرگز نمیرد» نام دارند.

در فرم کلی و برخی ملودی‌های سمفونی «در روز بی‌نهایت» می‌توان رد پای بزرگان موسیقی کلاسیک را یافت، قالب کلی اثر شبیه به «سمفونی فانتاستیک» اثر «برلیوز» و «سمفونی شماره ۶» اثر «بتهوون» است. همچنین می‌توان تاثیرات «واگنر»، «مالر»، «استراوینسکی» و حتی «روح الله خالقی» را به خصوص در سه موومان آخر شنید. آهنگ «ای ایران» خالقی با واریاسیون های مختلف چندین بار به عنوان باس یا کنتر ملودی (ملودی همراهی کننده) در موومان سوم این سمفونی استفاده شده است.

آهنگسازی کل اثر سه سال به طول انجامیده و پروسه تولید آلبوم نیز یک سال زمان برده و شرکت نشر و پخش جوان به مدیریت نیما جوان ناشر آن است. عزیزی در خلق این سمفونی از مشاوره ژان سرکیسیان، آهنگساز مقیم کانادا و اولوف لنبرگ، آهنگساز و مدرس موسیقی ساکن سوئد بهره برده است.

نوازندگان «در روز بی نهایت» که اغلب از اعضای ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران یا ارکستر ملی ایران هستند، شامل ارغوان منتظری (فلوت)، حسام صدفی نژاد (اُبوا)، داریوش بیژنی (کلارینت)، میلاد عباسی (هورن)، مهسا خطیب‌زاده (ترومپت)، سپهر عباسی (ترومبون)، ارشک عزیزی (پیانو)، فرزان زاهدمنش (ویولن)، کیوان دباغی (ویولا)، و بهرنگ معتمدی (ویولنسل) است.

ارشک عزیزی دانش آموخته دانشگاه هنر است که پیش از این ساخت موسیقی چند فیلم، سریال، انیمیشن و تئاتر را برعهده داشته است. همچنین اثر سمفونیک سه موومانی وی با نام «آرماگدون» به مدت سه ماه از رادیو EM انگلستان پخش شده است.

علاقمندان برای تهیه آلبوم موسیقی «در روز بی‌نهایت» به صورت نسخه اصلی می‌توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند، همچنین این اثر از طریق سایت «بیپ تونز beeptunes.com» قابل خریداری دیجیتال و دانلود قانونی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید