مویدی تاکید کرد

فقر دانش، مشکل اساسی جامعه امروز در حل معضل اعتیاد

    کد خبر :232954

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه آموزش جایگاه ویژه‌ای در ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد، گفت: اعتیاد بیماری است که باید با نگاه دانشی و فهم درست به مقابله با آن پرداخت و نباید برشی یا احساسی با آن برخورد شود چرا که قطعا نتیجه‌بخش نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، علی مویدی در جلسه کمیته اشتغال و توانمندسازی ستاد که در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد؛ گفت: آموزش برای ما یک اصل است و بر این اساس از بدو انتصاب دکتر رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور و دبیرکل ستاد نگاهمان، به حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد، نگاهی علمی، دانش بنیان و عالمانه است.

وی افزود: اعتیاد بیماری است که باید با نگاه دانشی و فهم درست به مقابله با آن پرداخت و نباید برشی یا احساسی با آن برخورد شود چرا که قطعا نتیجه‌بخش نخواهد بود.

قائم مقام دبیرکل ستاد بیان کرد: اعتیاد پدیده‌ای چند وجهی است و با در نظر گرفتن همه ابعاد آن، باید به مبارزه با آن پرداخت اینکه صرفا در بخش مقابله‌ برخورد جدی صورت بگیرد مطمعناً طبق تجارب دیگر کشورهایی که تا حدودی در کنترل اعتیاد موفق بوده‌اند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، لذا در بخش نگاه دانشی به حوزه اعتیاد، آموزش جایگاه ویژه‌ای در ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد.

مویدی با بیان اینکه هر چه قدر سرمایه‌گذاری در بخش آموزش، صورت بگیرد کافی نیست، افزود: معتقدیم در علم، مدیریت و آموزش هر چه قدر منابع صرف شود، هزینه نیست بلکه سرمایه است و قطعا در امر آموزش، منابعی را اختصاص خواهیم داد، اگر این منابع، هدفمند و بهینه مصرف شوند سرمایه‌گذاری خواهد بود؛ چرا که می‌خواهیم مخاطبان خود را که انسان‌های مبتلا به اعتیاد هستند آموزش دهیم تا رفتار، سبک زندگی و سبک فکری شان را تغییر دهیم.

وی بر یکسان‌سازی فعالیت‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: انتظار داریم با فعال شدن بخش صیانت و مشارکت‌های مردمی بتوانیم یکسان‌سازی خوبی را در بخش فعالیت‌ها و خروجی همه دستگاه‌ها داشته باشیم.

این مقام مسئول در ستاد گفت: رقم ایجاد 7 هزار شغل برای معتادان بهبود یافته را می‌توانیم با بررسی و مطالعه میدانی به دو برابر برسانیم.

مویدی فقر دانش در امر اعتیاد را یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز برشمرد و گفت: برخی گمان می‌کنند اگر معتاد خیابانی را جمع کنیم و در مکانی ببریم مشکل اعتیاد حل می‌شود، در حالیکه اعتیاد بیماری است که ده ها عامل در آن دخیل است تا موجب مبتلا شدن فرد شود، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری و رسیدن به نتایج اقدامات آن، به ده سال زمان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری از اعتیاد همچون مهارت‌آموزی، آموزش کودکان، دانش آموزان و دانشجویان در حال انجام است.

مویدی با بیان اینکه در حوزه آموزش و تجهیز منابع آن، به سازمان زندان‌ها در حد توان کمک خواهیم کرد، گفت: اگر ابزاری در ستاد باشد که بتواند برای ارتقا و سطح آگاهی شهروندان و دستگاه‌ها در امر پیشگیری و مهارت و تخصص افراد مفید باشد، آن را در اختیار قرار خواهیم داد.

همچنین علی موسوی، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این نشست با بیان اینکه سابقه فعالیت آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه ای در کشور، حدود 60 سال است، گفت: وظیفه اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه آموزش‌های مهارتی فنی وحرفه‌ای موردنیاز شاغلین است.

وی با بیان اینکه در کشورمان 3 نوع سیستم آموزش‌های فنی وحرفه ای؛ رسمی، غیر رسمی و سازمان نیافته داریم، افزود: این سازمان متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای غیر رسمی و سازمان نیافته است.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به گروه‌های هدف این سازمان گفت: دانش آموزان، دانشجویان، زندانیان، سربازان، روستاییان، عشایر، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، بهبودیافتگان، خانواده‌های آسیب‌پذیر و… از جمله گروه‌های هدف این سازمان هستند.

موسوی همچنین در خصوص فرآیند آموزش سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور افزود: فرآیند آموزش این سازمان شامل 7 گام؛ نیازسنجی، مشاوره، هدایت شغلی و آموزشی، ثبت نام در دوره‌های آموزشی، اجرای آموزش، ارزیابی و ارزشیابی مستمر، آزمون پایان دوره و صدور گواهینامه مهارتی می‌باشد.

وی بیان داشت: برای اینکه آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منطبق با نیاز بازارکار باشد، این سازمان تفاهم نامه‌های مختلفی با سایر دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی همچون ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ موسوی با اشاره به بند 3 تصویب‌نامه هیئت وزیران در تاریخ 26 مرداد سال 90 مبنی بر اینکه سازمان آموش فنی و حرفه‌ای کشور موظف است سالانه 25 هزار معتاد بهبودیافته معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان زندان‌ها را تحت پوشش دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دهد، گفت: در نه ماهه اول سال‌جاری 323 هزار و 219 نفر- ساعت تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب قرار گرفته‌اند.

گفتنی است در این جلسه نمایندگانی از وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کار آفرینی امید، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، وزارت کشور، کمیته امدام امام خمینی(ره)، وزارت کشور، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، سازمان بسیج، خانه خیرین ایران، مدیرعامل موسسه همای رحمت شهریار و مدیر عامل موسسه رایا سلامت محور حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را در این حوزه بیان کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید