هزینه‌های بیمارستانی، مشکل معتادان متجاهر برای درمان

    کد خبر :232684

سرپرست اداره پیشگیری و درمان اختلالات مصرف موادمخدر وزارت بهداشت اظهار کرد: هزینه‌های بیمارستانی درمان معتادان متجاهر همواره یکی از مشکلات این افراد به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدابراهیم قدوسی با اشاره به این که بیماری اعتیاد همواره در کمین بوده و از نوع بازگشت پذیر است، گفت: بسیاری از بیماران معتاد ممکن است پس از یک دوره‌ی درمانی چندین بار دیگر درگیر این بیماری شده و در دام اعتیاد گرفتار شوند.

وی همچنین در ادامه افزود: موضوع بازگشت پذیری بیماری اعتیاد امروزه در بسیاری از مراکز درمانی دنیا و کتب مرجع اثبات شده و امری معمول تلقی می شود، در حالی که عدم بازگشت پذیری اعتیاد در کتب مرجع زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

سرپرست اداره پیشگیری و درمان اختلالات مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به لزوم مقابله فرهنگی با معتادین به جای مقابله پلیسی، اظهار کرد: هزینه‌های بیمارستانی درمان معتادین متجاهر همواره یکی از مشکلات درمان این افراد به شمار می‌آید.

وی همچنین در ادامه افزود: در حالت کلی هزینه‌های بیمارستانی معتادین متجاهر از طریق نظام بیمه‌ای پرداخت می شوند، در حالی که بسیاری از معتادین متجاهر مدارک هویتی لازم را ندارند و به همین دلیل مورد پوشش بیمه‌ای قرار نمی گیرد.

سرهنگ محمد بخشنده نیز در ادامه این بحث که در برنامه‌ای رادیویی صورت گرفت؛ با اشاره به مراکز ماده ۱۵ درمان اعتیاد در کشور، گفت: بسیاری از مراکز درمانی اعتیاد بانوان در کشور سازمان‌های مردم نهادی هستند که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند، به طوری که سازمان بهزیستی نیز بخشی از منابع آنها را تامین می‌کند.

وی با اشاره به عدم وجود مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در حوزه بانوان در کشور، اظهار کرد: بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر، مراکز درمان اعتیاد ماده ۱۶ به مراکزی گفته می شوند که پذیرش در آن ها با دستور قاضی انجام شده و حضور در آن ها در صورت صلاحدید دادگاه اجباری است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دستگیری ۵۰۰ نفر از معتادین متجاهر زن در سال گذشته توسط نیروی انتظامی، عنوان کرد: جمع آوری معتادان متجاهر زن همواره سخت و دشوار است، و این نوع از جمع آوری تفاوت بسیاری باجمع آوری معتادان مرد دارد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: به اعتقاد بنده نیروی انتظامی به موضوع جمع آوری معتادان متجاهر زن نباید ورود کند، چرا که بهترین روش مقابله با این نوع از معتادین مقابله به واسطه حضور مددکار است، به طوری که پلیس همواره مددکار را مورد حمایت قرار دهد.

بخشنده همچنین در ادامه افزود: شایسته است که سازمان های مختلف مربوط به مدیریت معتادین کشور پس از دستگیری معتادین به مرکز غربالگری افراد جمع آوری شده مراجعه کرده و وظایف تخصصی خود را انجام دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید