طرح جدید آمریکا که خاورمیانه را وارد یک آشوب فراگیر خواهد کرد!

    کد خبر :232681

پس از بروز تنش های اخیر میان‌ آمریکا و ترکیه و تهدید آنکارا برای بستن پایگاه هوایی اینجرلیک، یک اندیشکده اسرائیلی مدعی شده است که واشنگتن در حال برنامه ریزی برای انتقال این پایگاه از ترکیه به مناطق کردنشین در عراق و سوریه است.

یک پژوهشگر صهیونیست از تلاش آمریکا برای انتقال پایگاه اینجرلیک از ترکیه به مناطق کرد نشین در کردستان عراق و یا سوریه خبر داد.

«بنحاس عنبری» پژوهشگر مرکز پژوهشهای موسوم به «یروشلمی» در اراضی اشغالی مدعی شد: آمریکا در حال حاضر برای انتقال پایگاه نظامی اینجرلیک در ترکیه به مناطق کرد نشین در کردستان عراق یا سوریه برنامه ریزی می کند.

وی در ادامه افزود: چنین اقدامی به معنی فروپاشی مرزهایی است که توافق نامه سایکس پیکو آنها را ترسیم کرده است.

این پژوهشگر صهیونیست گفت: این اقدام نشان دهنده حمایت واشنگتن از کردها و تشویق کردن آنها به تشکیل کشور کردنشین است.

اگر چنین خبری صحت داشته باشد، می تواند پیامدهای زیادی را به همراه داشته باشد. بدون شک، نخستین پیامد آن را باید تنش شدید در روابط آمریکا و ترکیه و احتمال خروج آنکارا از ناتو دانست.

پیامد مهم دیگر را باید تشدید تنش میان کردها و همسایگان از جمله ایران، ترکیه، سوریه و عراق دانست. تنش هایی که ممکن است به درگیری های در سطح منطقه ای منجر شود.

اینکه دولت عراق طرح احتمالی انتقال پایگاه اینجرلیک به منطقه کردستان را بپذیرد یا خیر، در هاله ای از ابهام قرار دارد اما بعید به نظر می رسد بغداد به راحتی چنین طرحی را بپذیرد. چراکه پذیرش این طرح از سوی دولت عراق، نه تنها عراق را از ناحیه اقلیم تهدید خواهد کرد، بلکه روابط بغداد با ایران و ترکیه را نیز به شدت وارد تنش خواهد کرد.

در نهایت اینکه اگر فرض را بر این بگیریم که آمریکایی ها قصد انتقال اینجرلیک به نواحی کردنشین را دارند، این به معنای تلاش آمریکا برای تجزیه کشورهایی چون عراق و سوریه با اعطای استقلال به کردها خواهد بود که می تواند نظم امنیتی خاورمیانه را وارد یک دوره هرج و مرج غیرقابل کنترل کند.

پایگاه هوایی اینجرلیک که در فاصله 8 کیلومتری از مرکز شهر «آدانا»ی ترکیه و فاصله 56 کیلومتری از دریای مدیترانه واقع شده، بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه است که لقب دهمین پایگاه تانکر جهان را هم دارد.

ساخت این پایگاه هوایی در سال 1951 میلادی آغاز شد و در سال 1954 برای استفاده مشترک ارتش ترکیه و نیروی هوایی امریکا به بهره‌برداری رسید.

در حال حاضر به عنوان مقر فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش استفاده می‌شود و چندین هزار نیروی امریکایی را در خود جای داده است.

این پایگاه همچنین یکی از 6 سایت ذخیره‌سازی ناتو برای ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای غیر استراتژیک امریکا در اروپا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید