سوآپ نفت خام کرکوک در پیچ و خم مسائل امنیتی

    کد خبر :232623

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درمورد آخرین وضعیت سوآپ نفت خام کرکوک گفت: برای اجرایی کردن این قرارداد مشکلاتی در زمینه ایمنی وجود دارد.

حمید حسینی با اشاره به سوآپ نفت خام کرکوک، گفت: این توافق انجام شده اما اجرایی کردن آن با مشکلاتی در زمینه‌ی ایمنی همراه است. باید ایمنی کامیون‌هایی که قرار است وارد شود بررسی شود و در این زمینه دچار مشکل هستیم، زیرا ایکس‌ری نداریم. در این زمینه با طرف عراقی صحبت شده و چنانچه موافقت کنند از امکانات ایکس‌ری که آنها از آن بهره‌مند هستند استفاده خواهیم کرد و تجهیزات خود را به مرور تکمیل می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق که مجددا از سر گرفته شده است سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد نفت خام کرکوک در “دره شهر” دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.

به گزارش ایسنا، نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره‌شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می‌شود. به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید