خط لوله «تاپی» اواخر 2019 در افغانستان و پاکستان به پایان می‌رسد

    کد خبر :23262

مدیر ارشد پروژه «تاپی» گفت: این طرح اواخر سال 2019 میلادی در افغانستان و پاکستان به پایان خواهد رسید.

«محمدمراد آمان‌اف» مدیر ارشد پروژه «تاپی» در کنگره بین‌المللی گاز ترکمنستان که در هتل «برقرار» واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر برگزار شد، گفت: تاپی اواخر سال 2019 میلادی در افغانستان و پاکستان به پایان خواهد رسید.

وی افزود: به این ترتیب اولین گاز از طریق خط لوله گاز تاپی اوایل سال 2020 میلادی منتقل می‌شود.

در 13 دسامبر سال 2015 میلادی در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم افتتاح خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رئیس جمهوری هند طی مراسمی برگزار شد.

عملیات اجرای خط لوله گاز تاپی هم اکنون در خاک ترکمنستان در حال ادامه است اما اجرای آن در خاک افغانستان و پاکستان هنوز آغاز نشده و تنها کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی این طرح در 2 کشور مذکور در دست اجرا است.

طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر از خاک افغانستان و 826 کیلومتر از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره برداری برسد.

4 کشور حاضر در این پروژه چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری این پروژه ١٠ میلیارد دلاری را بر عهده بگیرد.

این تصمیم در جلسه ویژه کمیته رهبری خط لوله گاز تاپی که در تابستان سال 2015 در عشق‌آباد برگزار شد‏، اتخاذ شد.

شرکت ملی گاز ترکمنستان که به عنوان رهبر طرح تاپی انتخاب شده قرار است مدیریت  ساخت و ساز، تأمین مالی، مالکیت و بهره‎‏برداری از خط لوله گاز را بر عهده داشته باشد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید