توهين بی سابقه كيهان به رييس‌جمهور؛ كج فهم، كم عقل و ديوانه! / آيا هيات نظارت بر مطبوعات ورود می‌كند؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۰۶
    کد خبر :232535

روزنامه کیهان امروز در ستون گفت و شنود خود با اشاره مستقیم به سخنان حسن روحانی در جشنواره خوارزمی و البته بدون نام بردن از او، توهین کم سابقه ای را نثار رییس جمهور کرده است.

به گزارش بازتاب، این روزنامه در ستون گفت و شنودش، که معمولاً به قلم مدیرمسئولش حسین شریعتمداری نوشته می شود، نوشت:

گفت: این کدام آدم کج‌فهم و کم‌عقلی بوده که گفته است با گذاشتن یک جلد قرآن توی داشبورد ماشین، آن ماشین اسلامی می‌شود؟!

گفتم: به حق چیزهای نشنیده! تا حالا هیچ بنی‌بشری چنین ادعای بی‌پایه و اساسی نکرده است!

گفت: کدام دیوانه‌ای گفته است علوم ریاضی و فیزیک به دو شاخه اصولگرایانه و اصلاح‌طلبانه تقسیم می‌شوند؟!

گفتم: جل‌الخالق!! تاکنون نه فقط هیچ آدم با‌شعوری بلکه هیچ دیوانه‌ای هم چنین ادعایی نکرده است!

گفت: پس چرا در جشنواره خوارزمی گفته شده بعضی‌ها چنین نظراتی دارند؟!

گفتم: شخصی قرار بود در مجلسی سخنرانی کند ولی مطلب تازه‌ای نداشت. با صدای بلند به خودش گفت؛ امروز یک آدم مست در یکی از خیابانها با چاقو چند نفر را مجروح کرده است و… بعد وقتی پشت تریبون رفت گفت؛ شنیده شده که امروز… یکی از مستمعین گفت؛ در آن خیابان که هیچ خبری نبود! و طرف گفت؛ من با گوش خودم شنیدم! پرسید از کی؟ گفت؛ به کسی نگویی‌ها، از خودم!»

اشاره کیهان به سخنان اخیر حسن روحانی رییس جمهور است که از برخی تقسیم بندی های نادرست در علوم انتقاد کرده بود. رییس جمهور دو روز پیش در جشنواره خوارزمی با انتقاد از برخی تقسیم بندی های نادرست و تاکید بر اینکه «قطعاً علم اسلامی و غیراسلامی شبیه همدیگر است و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد، بلکه اهداف فرق دارد» گفته بود: «این‌که شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودروی اسلامی نمی‌شود.»

روحانی همچنین گفته بود: «علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟»

هیات نظارت ورود می کند؟

توهین بی سابقه ریس جمهور، باعث شده که بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه ای ورود احتمالی هیات نظارت بر مطبوعات به این اقدام روزنامه کیهان، پیش بینی کنند. پیش بینی ای که البته تا این حظه از آن خبری نشده است.

روزنامه کیهان آخرین بار در آبان ماه امسال به مدت دو روز توقیف شده بود. علت این توقیف، شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به دلیل اقدام «خلاف سیاست های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی ایران در مسائل و امنیت منطقه ای» اعلام شد. این روزنامه در مورد شلیک موشک از یمن به عربستان در صفحه اول خود تیتر زده بود: «شلیک موشک انصارالله به ریاض؛ هدف بعدی، دوبی». کیهان البته روز بعد و به دنبال اعتراض ها به تیترش تلاش کرد تا فضا را تلطیف کند و این بار تیتر «مصالح ملی در حمات از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج های دوبی» را انتخاب کرد.

با این وجود، بلافاصله پس از انتشار خبر کم سابقه توقیف دوروزه کیهان، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه دست پیش را گرفت و تلاش کرد تا موضوعع را به گونه دیگری جلوه دهد. او گفت: «بسیار بعید می‌دانم که دبیرخانه شورای‌عالی‌امنیت ملی حمایت از جنایتکاران کودک‌کش آل‌سعود و اماراتی‌ها را بر حمایت از مردم مظلوم یمن ترجیح بدهد، و از دادستانی هم انتظار نمی‌رود که «روزنامه کیهان» را به خاطر دفاع از مسلمانان مظلوم یمن توقیف کند.»

پیش از آن، کمتر کسی سابقه توقیف این روزنامه را حتی برای یک روز به یاد دارد.

جواد قدمی، قاضی سابق دادگستری در مصاحبه‌ای که در همان روزها انجام داده بود، با اشاره به پرونده‌هایی که در مدت خدمت در دادگاه مطبوعات رسیدگی کرده بود، به توقیف روزنامه کیهان در سال ۸۲ اشاره کرده و دلیل آن را نشر مطلبی در بخش گفت‌وشنود آن روزنامه دانسته است.

او گفته است: این مطلب مربوط به مجلس ششم می‌شد و اگر اشتباه نکنم مقارن با تحصن نمایندگان در مجلس ششم بود. این مطلب به گونه‌ای نادرست القاء می‌شد که این موضوع مورد اعتراض بسیاری از نمایندگان، دولتی‌ها و افراد دیگر قرار گرفت که روزنامه هم به همین دلیل توقیف شد.

سال ۸۸ هم خبری مبنی بر توقیف روزنامه کیهان منتشر شد که این خبر سریعا توسط مشاور حقوقی مدیر مسوول روزنامه کیهان رد و اعلام شد: توقیف روزنامه کیهان صرفا یک شایعه است.

از سوی دیگر، بر اساس ماده 609 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «هر کس با توجه به سمت، به یکی از رؤسای سه قوه در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود» و در ماده 104 قانون مجازات اسلامی، بزه موضوع ماده 609 را در زمره جرایم قابل گذشت محسوب نکرده است.

سابقه مجازات رسانه ها به خاطر توهین به رییس جمهور نیز قابل بررسی است. به طور مثال، در سال 88، انتشار مقاله‌ای از رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در انتقاد از محمود احمدی نژاد برای روزنامه «اعتماد ملی» گران تمام شد.

وی در این مقاله نقل قول‌هایی به احمدی نژاد نسبت داده و از وی خواسته بود پیرامون صحت و سقم آن نقل قول‌ها پاسخ دهد. در نهایت حکم جلب مدیر مسئول روزنامه صادر شد.

به عنوان مثالی دیگر، مدیرمسوول و دبیر سیاسی روزنامه مغرب عصر در سال 91 بازداشت شدند. مسئولان این روزنامه دربارهٔ دلیل این بازداشت اعلام کردند که «علتی که عنوان شد نوشتن مطلبی با تیتر «ادب مرد به ز دولت اوست» توسط علیرضا آقایی راد دبیر سیاسی این روزنامه بود که در شماره دهم روزنامه به چاپ رسید. البته در این مطلب به هیچ جغرافیای سیاسی اشاره نشده و فقط براساس تفکر فلاسفه دربارهٔ یک آرمان شهر نوشته شده است.»

اکنون با توجه به این مطلب توهین آمیز از سوی کیهان، ورود هیات نظارت بر مطبوعات به موضوع ساده ترین انتظاری است که می توان داشت. حال باید دید این هیات پس از بررسی موضوع، چه حکمی برای کیهان در نظر خواهد گرفت.

این نکته نیز البته گفتنیست که نقد سخنان هر فرد، من جمله رییس جمهور حق طبیعی رسانه و شهروندان است؛ اما وقتی چارچوب آداب و ادب شکسته می شود، باید نگران آسیب به حریم اخلاق اسلامی و انسانی بود و هم، شائبه ی برخورد دوگانه در جامعه! طبیعی است که این سخن رییس جمهور و یا برخی دیگر از سخنان او مورد نقد افراد و رسانه ها قرار گیرد. چندان که چندی پیش، در موضوع نرخ ارز، اظهارات روحانی بارها مورد انتقاد رسانه ها و کارشناسان قرار گرفت و توهینی هم شنیده نشد؛ اما طبیعی است که نمی توان به سادگی ار کنار تعابیری از این دست، گذشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید