خود قهرمان پندارهایی که باری اضافی برای تیم های امداد و نجات شدند!

    کد خبر :232534

هشت روز از سقوط هواپیمای شرکت آسمان در ارتفاعات دنا گذشت و در این بازه زمانی، هیچ یک از تلاش های امدادی نیروهای متخصص منطقه به سرانجام امیدوارکننده ای نرسید؛ اتفاقی که سرمای شدید هوا، بارش برف و وزش باد در آن بی تأثیر نبود و حالا نیز خبرهایی به گوش می رسد که نشان می دهد برخی اهالی منطقه به باری اضافی برای تیم های امداد و نجات تبدیل شده اند.

هنوز تکلیف جعبه سیاه هواپیمای ATR سقوط کرده و پیکر قربانیان این حادثه مشخص نشده، از ارتفاعات دنا خبر می رسد که تعدادی از کوهنوردان محلی پس از عزیمت به قله نول شمالی ناپدید شدند و هنوز خبری از آنها در دست نیست؛ اتفاقی که شاید منجر به اتفاق تلخ دیگری در منطقه شود.

حسین درخشان، مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور ضمن تأیید این خبر به «تابناک»، گفت: روز گذشته، هفت کوهنورد محلی که تجهیزات لازم کوهنوردی نداشتند، بدون کسب اجازه از تیم های امداد و نجات هلال احمر و بدون اطلاع ما راهی قله نول شمالی شدند که تا کنون از آنها خبری در دست نیست.

درخشان افزود: این افراد خودجوش و از روی کنجکاوی راهی قله شدند و نیروهای ما در مسیر رد پای آنها را دیده اند.

وی افزود: به دلیل اینکه سیستم ارتباطی همراه آنها نیست و با ما ارتباط رادیویی ندارند ما از آنها خبری نداریم و احتمال اینکه دچار حادثه شده باشند وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شجاعت بیش از حد و قهرمان نمایی از جمله مسائلی است که برخی نیروهای محلی را راهی قله می کند، افزود: هرچند این افراد منطقه را مثل کف دست می شناسند، آمادگی لازم ندارند، تیم پشتیبانی ندارند و مهم تر اینکه هیچ ارتباطی با مقر فرماندهی ندارند و این مسائل سبب می شود که بدون اطلاع از آخرین اطلاعات هواشناسی و کمک های امدادی دچار مشکلات اینچنینی شوند.

درخشان با تأکید بر اینکه اکنون در منطقه هوا آفتابی اما دارای وزش شدید باد است، اضافه کرد: به احتمال زیاد در ادامه و از بعدازظهر شاهد آغاز بارش برف خواهیم بود.

بنابراین اکنون نیروهای امداد و نجات سازمان هلال احمر و کوهنوردان متخصصی که در منطقه حاضر هستند، با توجه به اتفاقی که برای این هفت کوهنورد محلی رخ داده است، باید کار و هدف اصلی خود که همان رسیدن به موقعیت دقیق هواپیما و کشف جعبه سیاه و پیکرهای قربانیان است، رها کنند و در پی امدادرسانی به این هفت کوهنورد برآیند.

این اتفاق به خوبی نشان می دهد که خود قهرمان پندارهایی که بدون اطلاع از وضعیت هواشناسی منطقه، بدون داشتن تیم پشتیبان و نیز ارتباطات رادیویی راهی منطقه می شوند نه تنها خود را دچار حوادث خطرناکی می کنند، بلکه به باری اضافی برای تیم های امداد و نجات مستقر در منطقه نیز تبدیل می شوند.

شرایط غیرقابل قبولی که باید از این پس از سوی مجموعه تیم های محافظ حاضر در منطقه و نیز شهروندان محلی به خوبی رعایت شود و کار به جایی نرسد که جان برخی افراد کنجکاو در این فرایند به خطر افتد.

«بازتاب»، امیدوار است تلاش های نیروهای امدادی برای یافتن اثری از این هفت کوهنورد به سرانجام مطلوب برسد و این افراد سلامت به پایین قله بازگردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید