با «دختران خیابان انقلاب» حرف بزنید

    کد خبر :232486

در مورد دختران خیابان انقلاب حرف زیاد زده شده است. در باره نحوه برخورد پلیس و مقام‌های قضایی با این دختران هم حرف زیاد شده است. در این میان اما هیچکس با این دختران حرف نمی‌زند.

این دختران روسری سفیدی را بر سرچوب می‌کنند و شاید با این کار از تفاوت خود با نسل‌های گذشته سخن می‌گویند. از سبک زندگی که متفاوت است.

عصر ایران نوشت: امروز نسل جدید ایران به ویژه دختران نگاه متفاوتی نسبت به نسل‌های گذشته دارند و متفاوت زندگی می‌کنند. بیاییم به ماجرای دختران انقلاب از این زاویه نگاه کنیم. سیاسی کردن این ماجرا دردی از جامعه ایران دوا نخواهد کرد.

ماجرای حجاب و دختران خیابان انقلاب یک مسئله اجتماعی است که باید توسط علمای جامعه شناسی مورد بررسی قرار بگیرد.

جدا از اینکه آنها جرمی مرتکب شده‌اند یا نه، آیا بهتر نیست با این دختر حرف بزنیم و ببینم آنها برای چه روسری سفیدی را بر سر چوب زده‌اند؟

مگر می‌شود از مسئله‌ای که چند ماهی است جامعه را درگیر خود کرده است به سادگی گذشت و احتمالا با یک حکم قضایی آن را به پایان رسیده تصور کرد.

مسائل اجتماعی با یک حکم قضایی به پایان نمی‌رسد. به نظر می‌رسید مسؤولان کشور هنوز تفاوت میان نسل‌ها را باور نکرده‌اند، بسیاری از جوانان امروز ایران مانند پدران و مادران خود فکر نمی‌کنند. همین باعث شده است با این جوانان به گونه‌ای برخورد کنند که با جوانان دهه 60 برخورد می‌کردند.

دختران خیابان انقلاب اکثرا متولد اواسط دهه 60 و یا اوایل دهه 70 هستند. کسانی که در تمام دوران تحصیل در مدارس و دانشگاه با حجاب و فلسفه آن آشنا شدند. حالا اما حرف دیگری می‌زنند.

درست نکته مورد نظر همین جاست. آنها حرف دیگری می‌زنند. پس برویم و حرف‌های آنها را بشنویم. معاون زنان رییس جمهور، نمایندگان زن مجلس، معاون فرهنگی قوه قضاییه و هرکسی که در حوزه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و صاحب نظر است با این دختران حرف بزنند.

از آنها بپرسند چرا تصمیم گرفتند اینگونه صدای خود را به گوش دیگران برسانند؟ از آنها بپرسند چرا روسری سفید خود را به چوب زدند؟ اصلا از آنها بپرسند چه می‌خواهند؟ اصلا شاید رفتار آنها سیاسی بوده باشد و ما اشتباه می‌کنیم که این یک خواست اجتماعی است.

حرف زدن با این دختران باعث می‌شود مسؤولان مرتبط با جوانان با طرز فکر و خواسته‌های آنان آشنا شوند. شاید در این حرف زدن به مسائلی برسند که اصلا فکر نمی‌کردند در ایران چنین مشکلاتی نیزوجود دارد.

متاسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم مشکل فقط بحث اقتصادی است.نه، امروز کشور دچار بحران‌های شدید اجتماعی است. بحران‌هایی که با بستن نه تنها حل نخواهد شد بلکه تشدید می‌شوند.

قبل از برگزاری هر دادگاهی و یا هر حکمی با این دختران حرف بزنیم. در فضایی کاملا دو طرفه. بگذاریم آنها حرف‌هایشان را بزنند و بگویند چرا در خیابان انقلاب روسری‌‌های خود را به چوب زدند.

چه بسا با گفت‌وگو و توافق بر سر حداقلی از آنچه در هنجارهای ملی هم پذیرفته شده بسیاری از سوءتفاهم‌ها رفع و مجال تفسیر سیاسی و حتی تلقی مذهبی هم رفع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید