وتوی قطعنامه انگلیسی و ارائه قطعنامه جایگزین؛ راه‌حل روسیه برای محکوم نشدن ایران در شورای امنیت

    کد خبر :232384

شورای امنیت سازمان ملل، امروز دوشنبه در حالی پیش‌نویس دو قطعنامه متفاوت درباره یمن را به رأی خواهد گذاشت که روسیه اصرار دارد مانع از صدور قطعنامه‌ای شود که در آن ایران به اتهام نقض قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در خصوص ممنوعیت ارسال سلاح به یمن، محکوم و تهدید به تحریم شده است.

به گزارش تابناک و به نقل از خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویسی که آمریکا و فرانسه پیشنهاد داده‌اند ایران به دلیل نقض تحریم تسلیحاتی یمن محکوم می‌شود. بریتانیا نسخه جدیدی از این پیش‌نویس را ارائه داده که در آن به صراحت به ایران اشاره‌ای نمی‌شود. بریتانیا همچنین با تغییر پیش نویس دیگر قصد “محکومیت” ایران را ندارد اما نگرانی خود را از نقض تحریم تسلیحاتی یمن با تکیه بر گزارش‌های ناظران سازمان ملل از ارسال موشک و خودروهایی برای حوثی‌های یمن اعلام می‌کند.

در هر دو متن پیشنهادی برای قطعنامه جدید که نسخه اولیه آن توسط آمریکا و فرانسه و نسخه جدید آن توسط بریتانیا تهیه شده است، ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن را ممنوع اعلام می‌کند و ناقضان این تحریم تسلیحاتی را در فهرست سیاه اشخاصی قرار می‌دهد که صلح و ثبات در جهان را به خطر می‌اندازند.

در عین حال، روسیه خود را آماده کرده که قطعنامه پیشنهادی توسط بریتانیا را وتو و پیش‌نویس قطعنامه دیگری را پیشنهاد کند که به موجب آن، بدون اشاره به ایران، تحریم تسلیحاتی یمن یک سال دیگر تمدید گردد.

در هفته‌های اخیر، دولت‌های غربی و عربی با استناد به گزارش محرمانه ماه پیش کارشناسان سازمان ملل ـ که متن کامل آن اخیرا منتشر شده ولی مورد اعتراض ایران و تردید روسیه قرار داده ـ مدعی شده‌اند که زمان آن رسیده که شورای امنیت در رابطه با گزارش مربوط به تسلیح موشکی حوثی‌های یمن توسط ایران وارد عمل شود.

خبرگزاری فرانسه پس از تهیه پیش‌نویس اولیه قطعنامه توسط آمریکا و فرانسه مدعی شد در متنی که خبرنگاران این خبرگزاری مشاهده کرده‌اند، آمده است که لازم است شورای امنیت به نقض قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران پاسخ دهد و تصمیم بگیرد که اقداماتی را برای واکنش به این نقض مصوب کند. اگر چه در متنی که فرانسه و آمریکا روز جمعه به شورای امنیت ارائه کردند، جزئیات اقدامات علیه ایران بیان نشده ولی در متن پیش‌نویس امده است که هر اقدام مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک در یمن، معیاری برای تحریم خواهد بود.

این رویکرد کشورهای غربی و به ویژه آمریکا که در ماه‌های گذشته همواره به دنبال محکومیت ایران در شورای امنیت بوده، با مخالفت روسیه مواجه شده که معتقد است شورای امنیت نباید ایران را در قطعنامه تجدید تحریم های یمن محکوم کند. واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل در این باره گفته است که: “به طور کلی ما طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم. موضوع قطعنامه یمن است. موضوع قطعنامه تمدید ماموریت کارگروه یمن است نه ایران. برای همین باید اول روی تمدید کار این گروه تمرکز کنیم.”

هیأت کارشناسی شورای امنیت در گزارش خود مدعی شده که باقی‌مانده موشک، تجهیزات مرتبط نظامی و پهپادهایی با منشأ ایرانی شناسایی کرده که بعد از اعمال تحریم تسلیحاتی علیه یمن به این کشور آورده شده و بنابراین نتیجه گرفته که ایران مفاد پاراگراف 14 قطعنامه 2216 شورای امنیت را نقض کرده، زیرا اقدامات لازم برای ممانعت از این که مستقیم و یا غیرمستقیم موشک برکان 2 به یمنی‌ها فروخته و یا انتقال داده شود، تانک‌های مواد اکسیدکننده موشک و همچنین پهپادهای سری قاصف 1 (ابابیل – تی) به حوثی‌ها تحویل گردد، انجام نشده است.

قطعنامه شورای امنیت در خصوص تحریم تسلیحاتی یمن، همچنین از حوثی‌ها که صنعا پایتخت یمن را در کنترل خود دارند، خواسته بود که فورا و بدون قید و شرط به درگیری‌ها پایان داده، نیروهای خود را از مناطقی که تصرف کرده‌اند بیرون برده، اسلحه خود را بر زمین گذاشته و به دولت منصور هادی که از نظر سازمان ملل دولت قانونی یمن شناخته می‌شود، احترام بگذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید