فرصت سوزی در مکـران

    کد خبر :232085

دیار رستم به دروازه ورود ایران به آب‌های آزاد معروف است. سیستان و بلوچستان به‌دلیل ظرفیت‌های ویژه‌ای که دارد، می‌تواند به بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل شود؛ بهشتی که تاکنون از نگاه بسیاری مسئولان و سرمایه‌گذاران پنهان مانده است.

به گزارش بازتاب به نقل از قانون، این مهجوریت به‌دلیل توجه و برنامه‌ریزی برای بنادر خلیج‌فارس و دیگر بنادر کشور رخ داده است. این درحالی است که احداث بنادر در مسیر آب‌های آزاد می‌تواند رابطه و همچنین فرصت فوق‌العاده‌ای را میان ایران و کشورهای در مسیر آب‌های آزاد، آسیای میانه و اروپا ایجاد کند. به همین دلیل باید رویکرد مسئولان به منابع ثروت‌ساز کشور تغییر یابد. برآوردی از تمامی ظرفیت‌های ملی و اینکه چگونه می‌توانیم از آن‌ها درراستای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم، انجام وارائه شود.

این استان به‌دلیل همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان که در مسیر توسعه و پیشرفت هستند دارای یک ظرفیت بالای تجاری است. پیشرفت‌های علمی، توان خدماتی، فنی و زیر ساخت‌های کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی، افغانی و پاکستانی با هدف توسعه سه‌جانبه باشد. در این میان داشتن مناطق آزاد، پیشینه فرهنگی و زبان مشترک به این مسیر توسعه کمک 100 چندانی می‌کند. سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران، پهناورترین استان ایران به‌شمار می‌آید که بیش از 11 درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد؛ وسعت این استان به‌اندازه فاصله استان قزوین تا مشهد است. به‌دلیل گستردگی این استان، شمال تا جنوب آن از تنوع اقلیمی برخوردار است.

خبرهای خوش از مکران

اما در دل دیار رستم مرواریدی نهفته است که چشم هر گردشگری را به‌خود خیره می‌کند. مکران مروارید فراموش شده سیستان و بلوچستان است. منطقه‌ای که روزها برای دیدن جاذبه‌ طبیعی و تاریخی آن باید وقت صرف کرد. اغلب گردشگرانی که به مکران سفر کرده‌اند، بارها و بارها به آنجا بازگشته‌اند؛ چراکه در‌ آنجا زیبایی‌هایی را دیده‌اند که بی‌نظیر بوده است.

سواحل مکران در سیستان و بلوچستان، یکی از چشم‌نواز‌ترین سواحل در دنیاست. قرارگیری کوه‌های مینیاتوری در کنار ساحل، جلوه بی‌نظیری به ساحل بخشیده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این ساحل سفید و نرم، امکان قدم زدن تا فاصله هزار متری در داخل دریا آن نیز با آب و هوای بسیار مطبوع است.

مکران، فرصت بی‌‌نظیری برای توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی کشور است. گویا مشکلات کسری بودجه، تحریم‌های نفتی و معضلات اقتصادی و زیست محیطی مسئولان کشور را مجبور به چاره‌اندیشی برای اقتصادی غیرنفتی کرده است. سال‌هاست که دولت‌ها توسعه کشور براساس ظرفیت‌های گردشگری را به یکی از شعارهای اصلی خود تبدیل کرده‌اند، مساله‌ای که تاکنون درحد همان وعده و شعار باقی مانده است. اما این روزها مکران مورد توجه برخی مسئولان واقع شده و خبرهای خوشی از آن به‌گوش می‌رسد. قرار است فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران مورد توجه ویژه قرار گیرد. اما گویا دوباره گردشگری، اولویت آخر مسئولان در توسعه مکران است. اسحاق جهانگیری به تازگی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری مکران سخن گفته اما گردشگری، نقش کم رنگی در این سخنرانی داشته است. نکته قابل توجه اینجاست که گردشگری صنعتی کم‌خرج و البته زودبازده است که می‌تواند به اولویت نخست مسئولان در مکران تبدیل شود.

توسعه بدون توجه به محیط زیست نمی‌شود

به گزارش مهر، معاون اول رییس جمهور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مکران گفته است:«این سواحل یکی از نقاط مهم و راهبردی کشور است. توسعه الزاماتی دارد که باید آن‌ها را شناخت. علاوه بر شناخت آن‌ها باید به چالش‌های پیش رو نیز نگاه کرد. کشور ما کشور خشکی است و آب یکی از چالش های مهم پیش روی ما و معنای آن قرار گرفتن در شرایط ویژه‌ای است.توسعه ایران بدون توجه به موضوعات زیست محیطی مانند آلودگی هوا نباید صورت گیرد. باید تلاش کنیم تا زمینه‌های نوینی برای پاسخگویی به مجموعه نیازهایی که کشور با آن رو به‌رو است، بیابیم.یکی از نیازهای ما ایجاد سالانه یک میلیون شغل‌به معنای نیاز به الگوی جدید توسعه است».

حل چالش‌های کشور با مکران

جهانگیری با بیان اینکه سواحل مکران به‌عنوان یک موضوع جدید می تواند بسیاری چالش های پیش روی کشور را برطرف کند، خاطرنشان کرد:«سواحل مکران می تواند به‌عنوان یک نقطه مهم و مورد تاکید در برنامه ششم توسعه برطرف کننده نیازهای کشور باشد. این سواحل می تواند مساله اشتغال و بیکاری را در کشور حل کند.توسعه این سواحل می تواند عدالت منطقه‌ای و توانمندی ساکنان این مناطق را در پی داشته باشد. مردم این مناطق در کنار گنجی ‌قرار دارند که از ثمرات آن بی‌بهره هستند.با توسعه سواحل مکران می‌توان امنیت بیش از پیش کشور را رقم زد و در هم تنیدگی بین اقتصاد‌های کشورهای منطقه را بیشتر کرد.معتقدیم ایران متعلق به همه ایرانیان و فرصت توسعه برای همه اقوام ایرانی در سواحل مکران فراهم است.توسعه مکران،یکی از طرح‌های سنجیده آمایش سرزمین است.در طرح سواحل مکران، ساکن شدن یک میلیون نفر پیش‌بینی شده است. بخش هایی مثل صنعت، نفت و گاز قابلیت توسعه را در این منطقه دارند.طرح توسعه سواحل مکران علاوه بر جنبه های اقتصادی، جنبه های فرهنگی و تمدنی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین کارهای زیربنایی در این طرح تعیین نقاطی برای توسعه بود که درمرحله اول چابهار انتخاب شد.»

جهانگیری ادامه داد: « توافق سه جانبه میان ایران، هند و پاکستان گام نخست برای این موضوع بوده که قابل تعمیم به موضوعات دیگر نیز است. علاوه بر بنادر نیازمند امکان ریلی بین چابهار و دیگر کشورها هستیم که در مرحله نخست راه آهن چابهار باید به زاهدان وصل شود. اگر شرکت های داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف در طرح‌های توسعه ای این مناطق حضور پیدا کنند، حمایت دولت را به همراه خواهند داشت.در زمینه شیلات و کشاورزی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته که مورد حمایت دولت است».

آغازی برای پایان دردهای دیار رستم

توسعه مکران در بخش گردشگری می‌تواند آغاز راهی برای پایان دادن به مهاجرت‌های بی‌رویه از سیستان و بلوچستان باشد. درحال حاضر زنگ خطر خالی شدن مرزها توسط بومیان در استان مرزی سیستان و بلوچستان به صدا درآمده است. توسعه صنعت گردشگری که درپی آن توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی رخ می‌دهد، می‌تواند امید را در دل مردم دیار رستم زنده کند؛ دیاری که در دل آن صدها گنج نهان گردشگری نهفته است.

مروارید مکران

مکران و نواحی ساحلی جنوب شرقی ایران در روزگار مادها، به ویژه سلطنت آستیاک یا ایشتوویگو (580-550 قبل از میلاد) یکی از ساتراپ‌های (استان) شرقی آن دولت بوده و به‌نام سرزمین «پاریکانیان و حبشیان آسیایی» از آن یاد شده است. در سال 545 قبل از میلاد، ایالات شرق ایران، از جمله مکران، به وسیله کوروش کبیر فتح شد. در زمان سلطنت داریوش کبیر، سرزمین ماکا یا مکران، جزو ایالات فلات ایران به شمار می‌رفت.

در دوره اشکانی، به‌ویژه سلطنت مهرداد اول، سرزمین مکران نیز جزو قلمرو پارت به حساب می‌آمد. با تسلط ساسانیان، اردشیر ساسانی، کشور را به 33 ناحیه مستقل تقسیم کرد که مکران نیز یکی از آن‌ها بودوحکمران مستقل و موروثی هر ناحیه را شاه می‌گفتند. مکران یکی از خارق‌العاده‌ترین سواحل دنیاست که درحال حاضر ناشناخته و بکر است. یکی دیگر از ویژگی‌های این ساحل سفید و نرم، امکان قدم زدن تا فاصله هزار متری در داخل دریا آن نیز با آب‌و‌هوای بسیار مطبوع همراه با رطوبت است.

کوه‌های مینیاتوری مکران

قرارگیری کوه‌های مینیاتوری در کنار ساحل، جلوه بی‌نظیری به ساحل بخشیده است. حدود 40 تا 50 کیلومتر پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه‌هایی در سمت چپ جاده نمایان می‌شوند که به «کوه‌های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند. این کوه‌ها با توجه به منظره متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به‌سوی دریا ایجاد کرده، یکی از زیباترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است. این کوه‌ها از منحصر به فردترین کوه‌های ایران هستند و منظره اعجاب برانگیز و چشم نواز آن‌ها از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما به دلیل معرفی نشدن کافی، کمتر مورد بازدید عموم قرار گرفته‌ است. کوه‌های مریخی، مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کند و جنس رسوبی آن‌ها و همچنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده که گویی نقاشی ماهر، آن‌ها را به تصویر کشیده است. این کوه‌ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به همین‌دلیل غیرعادی بودن‌شان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به «کوه‌های مریخی» شهرت یافته‌اند و جزو نمونه‌های بدبوم (بدلند) و پدیده بوم‌شناختی ویژه‌ای است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید