یک مسوول: شناسایی ذخایر معدنی در عمق، همسو با سند1404 است

    کد خبر :231946

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: براساس سند چشم انداز 1404 به استخراج مواد معدنی مختلف مانند سنگ آهن از اعماق زمین نیاز داریم.

«راضیه لک» امروز (یکشنبه) در آیین آغاز به کار سی و ششمین گردهمایی و سومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین افزود: نخستین لایه اطلاعات مربوط به فعالیت های معدنی از سوی سازمان زمین شناسی تهیه می شود و اکنون اکتشاف ذخایر از عمق زمین در دستور کار قرار دارد.
وی یادآوری کرد: سازمان زمین شناسی در چارچوب تهیه لایه اطلاعات در قالب برنامه اکتشاف، نقشه های یک صد هزارم را تکمیل کرده و اکنون تهیه نقشه های یک بیست و پنج هزارم آغاز شده است.
رییس سازمان زمین شناسی خواستار آن شد که شناخت ذخایر معدنی در عمق زمین با مشخصه عیار بالا مورد توجه قرار گیرد و گفت: آمریکا اکنون به ذخایر معدنی تا عمق 224 متر دست یافته اما در جمهوری اسلامی این امر صفر درصد است و در آغاز راه قرار داریم.
وی یکی از روش های شناخت ذخایر معدنی را برنامه ژئوفیزیک هوایی ذکر کرد که در سال 1394 با تخصیص منابع به میزان یک خط 150 هزار کیلومتری اجرا شد اما در سال های 1395 و 1396 به دلیل نبود منابع برای این طرح اقدام لازم صورت نگرفت.
به گزارش ایرنا ، پیش از این اعلام شد میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود 60 میلیارد تن است و از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

** ریزگردها منشا داخلی دارد
لک برخلاف برخی مسوولان دستگاه های اجرایی که منشا ریزگردهای کشور را خارجی می دانند، گفت: ریزگردها منشا داخلی دارد و در گذشته برای مهار ریزگرد 326 هزار کیلومتر را به عنوان اولویت مطالعات میدانی درنظر گرفتند و سازمان زمین شناسی با مطالعات دورسنجی، این مساحت را به 35 هزار کیلومتر کاهش داد و هزینه ها به میزان یک دهم کاهش پیدا کرد.
وی درباره شرایط دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه به میزان 30 میلیارد مترمکعب آب داشت که اکنون به یک میلیارد متر مکعب رسیده و احیای این دریاچه ناممکن است.

** نقشه تحلیل خطر ملی در دست تهیه است
رییس سازمان زمین شناسی موضوع لرزه خیزی کشور را یکی از چالش های مهم دانست و گفت: نقشه تحلیل خطر ملی در دست تهیه است و انتظار می رود در سال آینده تهیه نقشه حریم گسل ها نیز اجرا شود.
سی و ششمین گردهمایی و سومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین تا هشتم اسفندماه در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به فعالیت خود ادامه می دهد.
همچنین نمایشگاه و فروشگاه عرضه مستقیم سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از ایران و جهان در حاشیه این همایش برپا شده که تا نهم اسفندماه از ساعت 9 تا 16 برای بازدید همگان دایر است.
در این نمایشگاه حدود 400 نمونه سنگ و 2 هزار نوع کانی و بیش از یک هزار و 200 نمونه سنگواره و 65 نمونه ابزار معدنکاری قدیمی کشف شده از معادن ایران و اشیای باستان شناسی در معرض نمایش گذاشته شده است.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یک موزه تخصصی دارد که نمونه‌هایی از سنگ، کانی، سنگواره (فسیل) و اشیای معدنکاری قدیمی از نقاط مختلف داخل و خارج کشور در آن نگهداری می شود.
مساحت موزه و نمایشگاه 345 مترمربع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید