مصرف موادمخدر در کمین کودکان پرخاشگر

    کد خبر :231653

یک روانشناس در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید سبب افزایش عوامل حفاظت کننده و کاهش عوامل خطرزا شوند.

به گزارش ایسنا، مهدیه میرزاپور با بیان اینکه تاثیر بالقوه و خاص عوامل خطرزا و حفاظت کننده با افزایش سن تغییر می‌کند، افزود: برای مثال، وجود عوامل خطرزا در خانواده تاثیر مخربی بر کودک می‌گذارد، در حالی که اعتیاد به مواد مخدر می تواند عامل خطر زایی برای نوجوان باشد.

وی توضیح داد: مداخله زود هنگام در عوامل خطر زا در رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است، برای تحقق این رویکرد باید نقش خانواده به عنوان عوامل حفاظت کننده بر روی تربیت و رشد شخصیتی کودک پررنگ تر شود زیرا عدم کنترل رفتارهای پرخاشگرایانه مسیر زندگی کودک را تغییر داده و احتمال استعمال مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را در بزرگسالی دوچندان می‌کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تاثیر عوامل خطرزا و حفاظت کننده بر افراد جامعه در سن، فرهنگ، جنسیت، قومیت و اقلیم‌های مختلف گوناگون و متفاوت است، ادامه داد: در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید اشکال مختلف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و عوارض و عواقب آن بر سلامت جسمی و روانی با توجه به سن و جنس افراد معرفی شوند.

میرزا پور اضافه کرد: همچنین ضرورت دارد برنامه های پیشگیری از اعتیادی که مبتنی بر خانواده هستند باید بتواند پیوندها، روابط خانوادگی و مهارت‌های والدین ( بحث ‌وگفت‌وگو، کمک به استقلال فرزندان و اجرای سیاست‌های مقابله با مصرف مواد مخدر در خانواده ) را ارتقاء دهند.

این روانشناس، نزدیکی و صمیمیت اعضای خانواده را اساس ارتباط میان والدین و فرزندان دانست و گفت: صمیمیت اعضای خانواده می‌تواند باعث ارتقای مهارت‌های آموزشی والدین در حمایت از فرزندان و رابطه با آنها شود.

میرزاپور افزود: نظارت والدین در امر پیشگیری از اعتیاد حیاتی است، با ارائه روش‌های علمی نظارت و ستایش از رفتارهای مناسب فرزند که با قوانین خانواده منطبق باشند می‌توان تاثیر نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان را ارتقا داد.

وی تصریح کرد: در راستای اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد،باید دانش والدین و معلم ها درباره انواع مواد مخدر و روش های مصرف را ارتقاء داد تا آنها با تشریح عواقب هولناک مصرف مواد مخدر برای دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر پیشگیری کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اصل رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید بر روی آگاه سازی خانواده استوار باشد، مداخلاتی که بر خانواده متمرکز باشند تاثیر مثبتی بر تغییر رفتار والدین در مقابل فرزندان دارند و از تعدد عوامل خطر زایی که منجر به اعتیاد به مواد مخدر آنان می شوند می کاهد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، میرزاپور با بیان اینکه هیچ نهادی مانند خانواده نمی تواند در برابر معضل اعتیاد مقابله کند، گفت: از سالیان گذشته تاکنون دستگاه‌های مختلف مانند نیروی انتظامی، قوه قضاییه و غیره وظایف خود را در قبال مبارزه با مواد مخدر انجام می دهند اما برای رویکرد اجتماعی شدن این معضل ، باید بر روی آگاه سازی خانواده تمرکز کرد و در سطح عمومی به اطلاع رسانی و تبلیغ در این مورد پرداخت.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است هر چقدر اقدامات سلبی و برخوردی در رابطه با مواد مخدر انجام شود، اما تاثیرگذاری آن برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان بیشتر از نقش خانواده نیست و نباید این محور اساسی مورد بی توجهی قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید