عرب هاهسته ای می شوند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ۹:۲۱
    کد خبر :231341

امارات متحده عربی از آغاز فعالیت نخستین راکتور خود در «نیروگاه هسته‌ای براکه» در نزدیکی ابوظبی و با ظرفیت تولید 1400 مگاوات برق خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از العالم، گفته مقام‌های امارات، نخستین راکتور هسته‌ای جهان عرب سال جاری در این کشور آغاز به کار خواهد کرد.

وبگاه روزنامه «گالف تودی» روز شنبه نوشت که امارات متحده در سال جاری میلادی نخستین راکتور خود و جهان عرب را راه اندازی می‌کند. این راکتور در نزدیکی ابوظبی است و ظرفیت تولید 1400 مگاوات برق را دارد.

سازمان انرژی هسته‌ای امارات در ماه ژانویه اعلام کرده بود که نخستین واحد از «نیروگاه هسته‌ای براکه» در حال راه اندازی است.

به نوشته این روزنامه، امارات اعلام کرده که به دنبال برنامه مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

این کشور ساخت چهار راکتور را در نظر دارد و آن طور که اعلام کرده «واحد چهارم» این پروژه بیش از 60 درصد، «واحد سوم» بیش از 79 درصد و «واحد دوم» بیش از 90 درصد تکمیل شده است.

چهار راکتور هسته‌ای امارات در مجموع 5600 هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد.

«محمد الحمادی» مدیر آژانس هسته‌ای امارات نیز اعلام کرده که نیروگاه‌ کشورش معیاری جدید برای همه کشورها در توسعه صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای است.

به نوشته گالف تودی، کار ساخت این نیروگاه‌ از سال 2012 در کنسرسیومی به مدیریت شرکت بزرگ کره‌ای «کپکو» آغاز شد. قرار است سه راکتور دیگر امارات تا سال 2020 فعال شوند.

غیر از امارات، کشورهای مصر، سودان، اردن و عربستان سعودی نیز از تلاش‌ در این زمینه خبر داده‌اند. عربستان به تازگی اعلام کرده که عملیات اکتشاف اورانیوم و توریوم را آغاز کرده است.

وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از یک رسانه سعودی نوشت که عملیات اکتشاف و یافتن منابع اورانیوم و توریوم در منطقه «حائل» در استان الحائل از سوی سازمان زمین شناسی این کشور با مشارکت شهرک علمی «ملک عبدالله» و شرکت ملی اتمی چین آغاز شده است.

«زهیر نواب» رئیس سازمان زمین شناسی عربستان در همین زمینه اعلام کرد ریاض قصد استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را ندارد.

عربستان سعودی می‌گوید با استفاده از انرژی هسته‌ای قصد کاهش وابستگی به نفت را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید