اعتیاد اولین عامل خشونت علیه زنان یزدی

    کد خبر :231148

رییس اورژانس اجتماعی یزد با اشاره عوامل متعدد بروز خشونت‌های خانگی، عوامل اعتیاد، مسائل اقتصادی و نبود ارتباط موثر خانوادگی را از مهمترین عوامل زمینه ساز خشونت علیه زنان یزدی برشمرد.

«عباس متولی‌پور» در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به رشد 70 درصدی خشونت علیه زنان و کودکان در جهان، اظهار کرد: خوشبختانه با وجود رشد بالای جهانی در این حوزه، این آسیب اجتماعی در کشور ما و به ویژه استان یزد بسیار کمتر است.

وی با بیان این که خشونت در خانواده‌ها در چند سال ابتدای زندگی مشترک زوجین بیشتر است، نقش بحران‌های مالی و اقتصادی را در ایجاد التهاب در خانواده‌ها و در معرض خشونت متقابل قرار گرفتن آنها یادآور شد.

رییس اورژانس اجتماعی یزد به انواع خشونت‌ها علیه زنان نیز اشاره و از مهمترین آنها را خشونت جسمی، جنسی، روانی و مالی ذکر کرد که البته در کشورمان خشونت‌های روانی در صدر و خشونت‌های جنسی کمتر از دیگر انواع آن دیده می‌شود .

وی اقدامات پیشگیرانه علیه خشونت‌های خانگی را در اولویت فعالیت‌های اورژانس اجتماعی عنوان کرد و گفت: خشونت علیه زنان در سه مرحله قابل بررسی است ولی اقداماتی که زنان خانواده را از نظر اجتماعی توانمند سازد، در اولویت برنامه‌های اورژانس اجتماعی قرار دارد که البته این مهارت‌آموزی نیاز به تعامل طرفین دارد .

متولی‌پور مهارت‌های حل مسئله و ارتباطات موثر را در اولویت آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی به زوجین برای کاهش خشونت در خانواده ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی در کنار یکسری اقدامات مانند توانمندسازی خانواده‌ها به ویژه زنان در باره مسائل اجتماعی و اقتصادی از طریق زوج‌درمانی و مشاوره‌های خانوادگی نیز در دومین سطح از راهکاری پیشگیری از خشونت علیه زنان قابل بررسی است.

وی سومین مرحله از اقدامات مرتبط با این آسیب‌اجتماعی را کمک به افراد مورد خشونت و استفاده از قانون برای دفاع از آنها عنوان کرد.

وی از راه‌اندازی خانه امن زنان خشونت دیده توسط اورژانس اجتماعی در یزد خبر داد و اظهار کرد: این مرکز به صورت سرپایی و اقامتی به توانمندسازی زنان خشونت‌دیده از نظر اجتماعی، روانی و اقتصادی می‌ پردازد .

رییس اورژانس اجتماعی یزد در ادامه به عوامل زمینه‌ساز و متعدد بروز خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: براساس شواهد در کشور و به ویژه استان یزد، عامل اعتیاد به ویژه اعتیاد به الکل و مواد مخدر صنعتی مثل شیشه در صدر عوامل بروز خشونت هستند.

وی مباحث اقتصادی را دومین عامل خشونت علیه زنان یزدی برشمرد و گفت: این عامل بیشتر مرتبط با سطح درآمدی پایین و عدم توانمندی مدیریتی خانواده‌هاست.

متولی‌پور عدم مهارت‌های ارتباطی زناشویی را یکی دیگر از عوامل خشونت‌های خانوادگی برشمرد و بیان کرد: البته خشونت علیه زنان در خانواده‌های اصیل یزدی بسیار کمتر از سایر استان‌های کشور مطرح است و عواملی مانند پررنگ بودن ارتباطات خانوادگی، ریش سفیدی و روابط قومی و قبیله‌ای در یزد نیز در این آمار بسیار موثر است.

این مسئول از کاهش کودک آزاری در یزد خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه در خانواده‌های یزدی خشونت علیه کودکان بسیار کمتر از آمارهای کشوری است .

وی با بیان این که خشونت‌های عاطفی و روانی، جسمی و جنسی از مهمترین انواع خشونت علیه کودکان است، کودک آزاری جسمی را شاخص‌ترین آن در ایران خواند و افزود: در خانواده‌های اصیل یزدی، انواع کودک آزاری بسیار کمتر از سایر شهرها دیده می‌شود اما کودک آزاری روانی در قالب تنبیه، تهدید و ترساندن کودک همچنان رو به افزایش است .

متولی‌پور افزایش این عامل را ناشی از عدم آگهی والدین و دیگر افراد از مهارت‌های کودک‌یاری مطرح کرد و گفت: به دلیل ناآگاهی در این زمینه، ابزار کنترل کودک به شکل تنبیه و تشویق نمود پیدا کرده و این در حالی است که 60 روش برای کنترل کودکان وجود دارد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید