انتقاد وزیر امور خارجه قزاقستان از زیر سئوال بردن مذاکرات آستانه

    کد خبر :231145

وزیر امور خارجه قزاقستان با انتقاد از زیر سئوال بردن اثر بخشی رژیم آتش بس و ایجاد مناطق امن در سوریه، گفت : هیچ دلیلی برای این بدبینی وجود ندارد و نباید تردیدی بر اهمیت روند آستانه و هشت دوره مذاکرات انجام گرفته در قالب آن داشت .

به گزارش روز شنبه خبرگزاری ‘ کازینفورم ‘ ، غیرت عبدالرحمان اف گفت : توافقات در قالب روند مذاکرات آستانه شامل فقط یک بحش از حل بحران سوریه یعنی برقراری رژیم آتش بس از ماه دسامبر سال 2016 میلادی و بر مبنای آن ایجاد مناطق امن در این کشور می شود .
وزیر امور خارجه قزاقستان گفت : توافقات حاصله میان ایران ، روسیه و ترکیه در قالب روند مذاکرات آستانه را باید از این زاویه ارزیابی کرد.
ه گزارش ایرنا ، این اظهارات وزیر امور خارجه قزاقستان را می توان نوعی پاسخ به ادعاهای اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر شکست روند مذاکرات صلح آستانه ، تلقی کرد .
عبدالرحمان اف افزود : طرفین این توافقات روسیه ، ایران و ترکیه بعنوان کشورهای ضامن آتش بس ، دولت سوریه و دهها گروه مسلح مخالف دولت سوریه هستند که به نمایندگی بیش از دو هزار منطقه مسکونی در این روند مشارکت دارند.
وی تصریح کرد ، در قالب روند مذاکرات آستانه وظایف عمده مربوط به ایجاد شرایط لازم برای پایان دادن به عملیات نظامی فراهم شده و دولت سوریه و نیروهای مسلح مخالف دولت پشت میز مذاکرات در آستانه حاضر شدند .
وزیر امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد : از اوایل سال 2017 میلادی خشونت ها و تلفات جانی میان افراد غیر نظامی بطور اساسی کاهش یافته ، ساز و کارهای نظارت بر چگونگی رعایت رژیم آتش بس به کار گرفته شده و تا حدی اعتماد میان طرفین مناقشه ایجاد شده است.
عبدالرحمان اف افزود : بطور کلی در سال گذشته میلادی تمایل به بهبود اوضاع انسانی در سوریه مشاهده شده است .
وی گفت : همه طرف های شرکت کننده در حل مسالمت آمیز مناقشه در سوریه از جمله قزاقستان انتظار دارند تا کشورهای که تاثیری بر اوضاع در سوریه دارند و در راستای مقابله با گروه های تروریستی در این کشور فعالیت دارند ، در مبارزه با تهدیدات تروریستی تعامل و فعالیت مشترک از خود نشان دهند .
عبدالرحمان اف در عین حال از اوضاع جاری در قوطه شرقی که تلفات جانی متعدد در میان ساکنان غیر نظامی از جمله کودکان و بانوان در این منطقه در پی داشته است ، ابراز نگرانی کرد .
وی افزود: قزاقستان همه طرف ها از جمله دولت سوریه و نیروهای مسلح مخالف دولت را به رعایت کامل رژیم آتش بس دعوت می کند و در عین حال نیاز به تجزیه و تحلیل بی طرفانه نهادهای بین المللی در باره اوضاع در قوطه شرقی است .
عبدالرحمان اف ابراز امیدواری کرد که وزیران امور خارجه کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه در دیدار برنامه ریزی شده برای اواسط ماه مارس سال جاری در پایتخت قزاقستان گام های سازنده بیشتری جهت اجرای دقیق توافقات حاصله در باره آتش بس و مناطق امن در خاک سوریه ، بردارند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید