روحانی: سخت گیری های بی جا باید کنار برود

  • سیاسی
  • شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۴:۳۴
    کد خبر :231122

رییس جمهوری گفت: دولت باید شرایط مساعد را برای پیشرفت علم و پژوهش در کشور فراهم کند. این حرف نادرست است که به اساتید، پژوهشگران و جوانان همیشه مشکوک باشیم ، سخت گیری های بی جا باید کنار برود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان این که امروز جوانان این کشور، اراده و انگیزه لازم را برای رسیدن به پیشرفت دارند، افزود: دولت باید محیط لازم را ایجاد کند و اگر می‌خواهیم کشور پیشرفته در علم و فناوری باشیم، محیط علمی باید برای پژوهش آزاد باشد.
وی تصریح کرد: اساتید در دانشگاه‌ها باید بتوانند راحت‌تر نظرات خود را به صورت آزادانه بیان کنند؛ البته این به معنای آن نیست که بخواهند در دانشگاه ترویج مسایل سیاسی داشته باشند، چرا که محل ترویج مسایل سیاسی کلاس درس و دانشگاه نبوده بلکه احزاب است. استاد از لحاظ علمی باید آزاد باشد تا هر نظری که به آن رسیده را در تمامی علوم چه حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و غیره عالمانه و آزادانه بیان کند.
به گزارش ایرنا،وی خاطرنشان کرد: اگر استادی مجبور شد در بیان نظر، خود را سانسور کند، مشخص است که در شیوه‌های خود مشکل داریم.
رییس جمهوری با بیان این که باید در پژوهش آزاد باشیم و نباید هدف پژوهش را از ابتدا تعیین کنیم، ادامه داد: در رابطه با یک نظریه، فرضیه و چارچوبی که مطرح می‌شود، تحقیق لازم صورت گیرد تا نتیجه مشخص شود، نه اینکه از پیش هدف یک پژوهش مشخص باشد.

** هیچ کشوری با انزوا به رشد و پیشرفت دست نمی یابد
روحانی همچنین گفت: خداوند به ما استعداد و انگیزه لازم را عطا کرده و جوانان مشتاقانه در این مسیر حضور دارند و باید دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها، مجلس و دستگاه قضایی دست به دست هم دهند و محیط مناسب را برای انجام پژوهش و آزادی در علم در دانشگاه‌ها بوجود آورند، اگر اینطور شد، پیشرفت در کشور، تحرک و سرعت می‌یابد.
وی با تأکید بر ضرورت ارتباط با مراکز علمی جهان برای پیشرفت در موضوعات مختلف علمی، اظهارداشت: هیچ کشوری با انزوا به رشد و پیشرفت دست نمی یابد، اگر روابط علمی خود را با دنیا محدود کنیم هیچ فایده‌ای برای ما نخواهد داشت.
رییس قوه مجریه افزود: اگر دانشجویی می‌خواهد در سمیناری در خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سوال و جواب قرار دهیم چرا که در دنیای علم این حرف‌ها وجود ندارد و در رشته‌های تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم؛ این بسیار نادرست است که به اساتید و پژوهشگران مشکوک باشیم.
وی تاکیدکرد: اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ما به دین، فرهنگ، کشور و آینده ملت خود علاقه مند هستند و سخت گیری‌های بی‌جا باید از مسیر فعالیت آنها کنار برود.
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر با دنیا و مراکز تحقیقاتی جهان تعامل خوبی داشته باشیم و پروژه‌های مشترک را تعریف و به نتیجه برسانیم سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد. باید از آنچه دنیا به آن رسیده استفاده کرد و آن مسیر را ادامه دهیم.
روحانی با یادآوری این که باید در تحقیق‌ها و پژوهش‌ها مشکلات روز کشور و تحقیقات کاربردی که این مشکلات را به نتیجه برساند مد نظر قرار دهیم، افزود: ما امروز در کشور مشکلات فراوانی نظیر آلودگی هوا داریم که مردم با آنها مواجه‌اند و ناچار می‌شویم روزهایی مدارس را بخاطر آلودگی هوا تعطیل کنیم و این در حالی است که این مشکل قابل حل است و باید پژوهشگران، دانشگاه‌ها و اندیشمندان دست به دست هم داده و راه‌حل و منشأ آلودگی را پیدا کرده و با آن مقابله کند.
وی با بیان این که صنعت ناقص باعث کاهش هوای تنفسی مردم شده است، گفت: مطمئناً همه منابع آلودگی مانند خودروها، ‌کارخانه‌ها و موتورها، قابل حل و یا برطرف شدن هستند که باید با پژوهش به راه‌حل این مشکلات دست پیدا کنیم.
رییس جمهوری با بیان این که مشکل ترافیک و آلودگی هوا در همه شهرهای بزرگ جهان وجود دارد، تصریح کرد: کاهش آلودگی‌ها یکی از موضوعات اولویت‌دار در دولت دوازدهم است که در بودجه سال آینده نیز منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شده است و هر طرح و پژوهشی که بتواند موجب کاهش آلودگی هوا شده و هوای سالم را به ریه‌های مردم برساند و بتواند با گرد و خاک و ریزگرد مقابله کرده و در زمینه بهره‌وری آب و رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی کمک کند، برای ما اولویت دارد.
روحانی با بیان این که در تحقیق و پژوهش باید مرز علم و دانش افراد مشخص و برای پژوهش در موارد خاص زمینه فراهم شود تا به اکتشافات و اختراعات مهم دست پیدا کنیم، گفت: ما در کشور مشکل زلزله داریم و شاید بشود بشر در مسیر پیشرفت علم و دانش به جایی برسد که زلزله را پیش‌بینی کند، اما امروز پژوهشگران ما می‌توانند در ساختن سازه مقاوم در برابر زلزله طراحی‌های خود را انجام داده و حرکت جدیدی را در این راستا سامان دهند.
وی یادآور شد: تاکنون تأکید بر این بود که دانشگاه باید پژوهش محور باشد و بتواند علم جدیدی را در اختیار بگذارد، دانشگاه ها نقال نیستند که علمی که 10 سال قبل بوده و پنج سال پیش ترجمه شده و امسال استاد دانشگاه آن را برای دانشجو توضیح دهد ، با این اقدام دانشجوی ما به 30 سال قبل به دانشی که در غرب بوده برمی گردد.
روحانی افزود: ما برای نقالی نیامده ایم ما برای علوم پایه و برای ایجاد خلاقیت و ابداع آمده ایم.
وی با بیان این که معیار دانشگاه ها باید کارآفرینی باشد، تصریح کرد: برنامه و بودجه در سال های آینده باید بر مبنای کارآفرینی به دانشگاه ها اختصاص یابد.
رییس دولت دوازدهم تأکید کرد: امروز دانشگاه ما باید علاوه بر پژوهش‌محوری در راستای حل مشکلات جامعه از جمله معضل اشتغال، کارآفرین هم باشد و آن دانشگاهی امتیاز دارد که همه فارغ‌التحصیلان آن پس از 2 سال بیکار نباشند.
روحانی با یادآوری این که جذب دانشجو و دروس دانشگاهی، هنگامی که منجر به تولید کار و اشتغال در جامعه نشود، ایراد دارد، افزود: سازمان برنامه و بودجه در سال‌های آینده باید بودجه دانشگاه‌ها را بر مبنای کارآفرینی آنها اختصاص دهد.
وی خاطرنشان کرد: امروز باید در کشور بازار کار بزرگی را ایجاد کنیم، چرا که استخدام دولتی بسیار محدود است و خود دولت هنوز به چابکی مورد نظر دست نیافته است؛ معیار پژوهش باید صنعتی شدن محصول و به دست آوردن بازار بوده و معیار دانشگاه‌ خوب باید کارآفرینی آنها باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: پژوهش‌ها باید منتهی به تصرف بازار و صنعتی شدن و تجربی شدن بشود، دستیابی به این هدف نیاز به تجدید نظر در برنامه‌ها، کنکور دانشگاه‌ها، جذب دانشجو و چگونگی آمایش واحدهای دانشگاهی دارد.
روحانی افزود: ما باید بر مبنای زمینه‌هایی که در کشور وجود دارد از علم و دانش و استعداد جوانان برای آینده کشور، استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: مطمئناً آینده بهتری در انتظار دانشگاه‌ها، پژوهش، فناوری و علم برای جوانان است و همه باید در این راستا تلاش و کوشش کنیم.

**برای علم و دانش نمی‌توان مرز و محدودیت قائل شد
روحانی در ابتدای سخنانش با بیان این که امروز جوانان این کشور، اراده و انگیزه لازم برای رسیدن به پیشرفت دارند با بیان این که ایران بزرگ، در طول تاریخ منشاء تمدن، علم و دانشوری بوده است، گفت: دانشگاه همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی نقش اساسی داشته و دارد.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع اصحاب علم و برگزیدگان این رویداد علمی، افزود: ایران کشوری است که در دو مقطع پیش از اسلام و پس از اسلام نقشی ارزنده در تولید و رشد علم و ایجاد و پرورش تمدن بشری داشته است.
رییس جمهوری یادآور شد: پیش از اسلام در ایران باستان صاحب‌نظران، اندیشمندان، هنرمندان، معماران و عالمانی در این کشور داشتیم که با خلق تمدنی در خور رقابت با تمدن‌های بزرگ و باستانی آن زمان مثل تمدن مصر، چین و یونان خلق ، ایران را به کشوری بزرگ که اندیشه، حرف، برنامه و مراکز علمی و دانشوری برجسته داشت، تبدیل کرده بودند.
روحانی با تشریح مقطع دوم و پس از اسلام، ‌اظهار داشت: اساساً اسلام نه تنها پیروان خود را به علم و دانش دعوت می‌کرد، بلکه این مکتب با امر به خواندن آغاز شد. اسلام آیینی است که به علم و دانش مزیت بخشیده و برای آن برتری قائل است.
وی تصریح کرد: اسلام در دوره‌ای که باسواد بودن در شبه جزیره عربستان مزیت به حساب نمی‌آمد و اشراف و بزرگان در آن دوره سواد نداشتن را برای خود مزیت می‌دانستند و حتی باسوادی را برای خود عار می‌دانستند، برای علم و دانش مزیت و برتری قایل شد و به پیروان خود آموخت که باید علم را از هر کجا که مقدور است، آموخت.
رییس قوه مجریه با بیان این که اسلام تأکید دارد که برای علم و دانش نمی‌توان مرز و محدودیت قائل شد، اظهارداشت: علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی، شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند، اما حاصلی به دست نیاوردند.
روحانی خاطرنشان کرد: این عده حتی تلاش کردند، علوم را در دسته‌بندی‌های علوم مرتبط با دین و علوم ضددینی و یا علوم سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند و اصرار داشتند که نباید علوم جدید را بپذیریم و می‌گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم می‌توانیم از حوزه‌های علمیه به دست بیاوریم و لذا نیازی به دانشگاه نداریم.
وی تصریح کرد: امروز دیگر این تفکرات در جامعه ما طرفداری ندارد، عده دیگری بودند که سعی داشتند ثابت کنند، آغاز و منشأ همه علوم از اسلام بوده است و برای ربط دادن هر شاخه‌ای از علم به اسلام به دنبال آیه و روایت می‌گشتند.
رییس جمهوری همچنین گفت: این باور نیز صحیح نیست و ما تأکیدات موکد پیامبر اسلام(ص) را داشتیم که پیروان اسلام را به علم‌آموزی از هر نقطه جهان تشویق می‌کردند بنابراین هرگونه تلاش برای تقسیم‌بندی علم محکوم به شکست است. اساساً این که شاخه‌ای از علم را به جنبه‌ای از دین وصل کنیم برای آن علم شأن و جایگاه ایجاد نمی‌کند و اگر آن را به دین وصل نکنیم هم چیزی از ارزش آن کم نخواهد شد.
روحانی ادامه داد: دین یک نگاه، رویکرد و تفکر بلند برای هدایت زندگی بشر است که علوم مختلف در ذیل آن تعریف می‌شوند و علوم از لحاظ اهداف و نتایج آنها البته به دو دسته کلی قابل تقسیم هستند. یک دسته که علم را بر مبنای تفکر مادی ابزار سلطه و اعمال قدرت بر دیگران می‌داند و دسته دیگر که علم را در خدمت رشد و تعالی انسان ها می‌خواهد.
وی همچنین گفت: در تفکر مادی علم وسیله‌ای برای قدرت یافتن و سلطه بر دیگران است و بر این مبنا همه علوم از سیاست تا فیزیک و شیمی بر مبنای تفوق یابی تعریف می‌شوند که امروز نیز شاهد توجه و توسعه به این رویکرد از علم در بسیاری از مراکز سیاسی دنیا هستیم.
وی با بیان این که البته طبیعی است که علم باعث توانمندی می‌شود، افزود: مهم این است که از توانمندی و قدرتی که در نتیجه رشد علمی حاصل می‌شود در چه جهت و به چه منظوری استفاده می‌شود، اگر از این قدرت برای توسعه سلطه بر دیگران استفاده شود، این علم اسلامی به حساب نمی‌آید.
رییس جمهوری یادآور شد: علم مطلوب در خدمت رفاه و پیشرفت بشر و حل مشکلات جامعه است و به دنبال شناخت خالق جهان قواعد طبیعت و روابط صحیح میان انسان‌هاست و به این معنا هر علمی که در خدمت به تعالی بشر باشد، اسلامی است.
روحانی تصریح کرد: خداوند در قرآن آنجا که می‌خواهد مزیت انسان بر دیگر مخلوقات را معلوم کند به قدرت علم‌آموزی و فراگیری بشر و بیان و توضیح این آموخته‌ها اشاره می‌کند.
وی یادآور شد: نسبت علم با دین، برمبنای اهداف هر علم تعیین می شود، هرگونه تقسیم‌بندی درباره علم، غیر از این صحیح نیست، چنانکه تقسیم‌بندی علم به علوم سوسیالیستی و علوم بورژوازی نیز شکست خورد. تفاوت علوم اسلامی و غیراسلامی صرفاً در اهداف و نتایج این علوم است، نه خود علم.

** ایران نخستین کشور منطقه است که مدل حکومت مردم‌سالار دینی به جهان ارایه کرد
رییس دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود با بیان این که سومین مقطع از نقش‌آفرینی ایران در عرصه تولید علم و تمدن‌سازی با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است، گفت: این که ما می‌توانیم سازنده یک تمدن بزرگ باشیم یا نه وابسته به برنامه‌ریزی دقیق و کار و تلاش فوق‌العاده است.
روحانی افزود: امروز برخی کشورهای آسیایی در زمینه پیشرفت علمی حرکت پرشتابی دارند و حتی در برخی زمینه‌ها با کشورهای غربی رقابت می‌کنند و بسیاری می گویند که پایان قرن حاضر با برتری علمی کشورهای آسیایی در عرصه علم مصادف خواهد بود.
وی تصریح کرد: خداوند این توانمندی را به ما ایرانی‌ها داده که بتوانیم تمدن‌آفرینی کرده و آن را در مسیر رشد و تعالی پرورش دهیم. ایران نخستین کشور منطقه است که از دمکراسی و مردم سالاری برخوردار شده و در برگزاری انتخابات پیشتاز است و یک مدل حکومت مردم‌سالار دینی به جهان ارایه کرده است.
رییس جمهوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته و در توسعه انسانی گام‌های خوبی به جلو برداشته است. دانشگاه‌های کشور هیچگاه عظمت و وسعت امروز را نداشته که 12 میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی به جامعه تحویل دهد و چهار میلیون دانشجو داشته باشیم. روحانی تاکید کرد: این اعداد و ارقام بزرگی هستند که در مسایل سیاسی ، اجتماعی و سرنوشت‌ساز کشور تأثیرگذار خواهند بود.
وی تصریح کرد: از ابتدای نهضت اسلامی دانشگاه و حوزه در کنار هم بودند و دانشگاه همچون حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی و در اداره جامعه پس از پیروزی انقلاب نقش اساسی داشته است.
رییس جمهوری با تاکید بر این که امروز نیز دانشگاه در برهه‌های مختلف نقش اساسی را در جامعه ایفا می‌کند، افزود: در جریان انتخابات‌ گوناگون در کشور، هنگامی که اساتید و دانشجویان وارد صحنه می‌شوند، همه جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
روحانی یادآور شد: رتبه شانزدهم رشد دانشگاه‌های کشور و پیشرفت‌هایی که در برخی فناوری‌های نو به طور قابل ملاحظه به دست آمده که می‌تواند ما را به مرحله رقابت با کشورهای صنعتی جهان برساند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز در رشته‌های های تک (فناوری برتر)، سلول‌های بنیادین، ژنتیک، علوم فضایی، هسته‌ای، آی‌سی‌تی و بیو و نانوتکنولوژی، جزو کشورهای پیشرفته جهان هستیم.
به گزارش ایرنا، سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی امروز با حضور رییس جمهوری، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محققان و پژوهشگران ایرانی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
این جشنواره با اعطای لوح تقدیر به ۱۰ محقق ایرانی و ۵ پژوهشگر خارجی به کار خود پایان داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید