رای گیری درباره آتش بس در سوریه به شنبه موکول شد

  • سیاسی
  • شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۴:۲۶
    کد خبر :231100

نماینده کویت در پایان نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره بررسی قطعنامه پیشنهادی برای آتش بس 30 روزه در سوریه از موکول شدن رای گیری به روز شنبه خبر داد.

این نشست که قرار بود در ساعت 11 روز جمعه به وقت محلی برگزار شود، به دفعات مختلف به تعویق افتاد و در نهایت در ساعت 5.10 به وقت محلی منصور العتیبی در حال خروج از نشست به خبرنگاران گفت که ما همچنان در حال کار بر این قطعنامه هستیم و امیدواریم که ظهر شنبه بتوانیم نشست رای گیری را برگزار کنیم.
نماینده کویت در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت را هم بر عهده دارد، اظهار کرد نظرات اعضا خیلی به یکدیگر نزدیک شده است و امیدوارم شورای امنیت به اجماع برسد.
بررسی قطعنامه آتش بس 30 روزه که به پیشنهاد کویت، سوئد و فرانسه مطرح شده است، از روز گذشته(پنج شنبه) در شورای امنیت مطرح شد اما همچنان نتوانسته است نظر همه کشورها به ویژه روسیه را تامین کند.
در قطعنامه پیشنهادی وضعیت انسانی ویرانگر در سوریه را همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه دانسته و تاکید شده است: کشورهای عضو تحت ماده 25 منشور ملل متحد مجبور به پذیرش و اجرای تصمیمات شورا هستند.
قطعنامه آتش بس در سوریه درخواست کرده است تا به خصومت ها در سراسر سوریه برای یک دوره اولیه از 30 روز متوالی که از تاریخ 20 فوریه 2018 آغاز می شود (72 ساعت بعد از تصویب این قطعنامه) برای تحویل کمک های بشردوستانه و ارائه خدمات پزشکی به بیماران و زخمی ها مطابق با قوانین بین المللی، پایان یابد.
در این قطعنامه تصریح شده است که پایان دادن به خصومت ها شامل عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و جبهه النصره (ANF) و سایر گروه های دیگر، تعهدات و اشخاص مرتبط با القاعده یا داعش و سایر گروه های تروریستی که توسط شورای امنیت تعیین شده اند؛ نمی شود.
این قطعنامه می افزاید: از همه طرف ها خواستار احترام و اجرای تعهدات خود به موافقت نامه های مربوط به آتش بس، از جمله اجرای کامل قطعنامه 2268 هستیم و همچنین از تمام دولت های عضو می خواهیم از نفوذ خود در طرفین برای اطمینان از اجرای پایان دادن به خصومت، تحقق تعهدات موجود و حمایت از تلاش ها برای ایجاد شرایط برای آتش بس بادوام و پایدار استفاده کرده و بر نیاز به تضمین های مربوطه از این کشورها تاکید کنند.
شورای امنیت در قطعنامه خود تصریح کرده است: از تمام کشورهای عضو خواستار هماهنگی تلاش ها برای نظارت بر پایان دادن به خصومت ها، با استفاده از ترتیبات موجود هستیم. علاوه بر این خواستاریم بلافاصله پس از شروع خاتمه دادن به خصومت ها، هر هفته برای دسترسی امن، بدون محدودیت و پایدار برای هر یک از اعضای سازمان ملل متحد و شرکای انسان دوستانه آن از جمله وسایل پزشکی و جراحی، به همه مناطق درخواست شده اجازه داده شود.
قطعنامه شورای امنیت تاکید می کند: درخواست خود را به ویژه به مقامات سوریه یادآوری می کند به موجب قوانین بین المللی شامل حقوق بین الملل حقوق بشر و همچنین قوانین بین المللی بشردوستانه از جمله حمایت از غیرنظامیان و همچنین اطمینان از احترام و حفاظت از تمام پرسنل پزشکی و کارکنان انسان دوستانه که به طور انحصاری در زمینه وظایف پزشکی، وسایل حمل و نقل آنها و تجهیزات، بیمارستان ها و سایر امکانات پزشکی مشغول به کار هستند، و به طور کامل و بلافاصله تمام مقررات مربوط به همه قطعنامه های شورای امنیت مربوطه را اجرا می کند؛ همه طرف ها بلافاصله به تعهدات خود عمل کنند.
به گزارش ایرنا،در این قطعنامه بر حفاظت از جان امدادگران و کسانی که به حمل و نقل کمک ها اقدام می کنند، تاکید و خواستار حفاظت از اماکن درمانی، مدارس و سایر امکانات غیرنظامی و همچنین خودداری از استقرار نظامی در مناطق پرجمعیت برای جلوگیری از حملات به مردم غیرنظامی شده است.
در این قطعنامه با توجه به پنج درخواست هماهنگ کننده امدادهای اورژانسی در تاریخ 11 ژانویه 2018، خواستار فراهم کردن دسترسی های بشردوستانه در سوریه شده اند.
قطعنامه شورای امنیت از همه طرف های درگیر می خواهد تا بلافاصله محاصره مناطق پرجمعیت را همچون غوطه شرقی، یرموک، فوعه و کفریا لغو کنند و خواستار آن شده است که همه طرف ها ارائه کمک های بشردوستانه از جمله کمک های پزشکی، مواد غذایی و دارو به غیرنظامیان را فراهم سازند.
همچنین این قطعنامه می خواهد که به شهروندانی که مایل به خروج از این مناطق هستند، اجازه داده شود و تاکید می کند استفاده از غیرنظامیان بی گناه به عنوان یک روش مبارزه، طبق قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است.
اعضای شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته اند تا پس از 15 روز از تصویب این قطعنامه، گزارش از چگونگی اجرای این قطعنامه و چگونگی برخورد طرف های سوری با آن ارائه دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید