ظریف: آمریکایی ها هرچه سریعتر به تعهدات خود در برجام عمل کنند

  • سیاسی
  • شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۴۸
    کد خبر :231097

وزیر امورخارجه گفت: آمریکایی ها برای فرار از تعهداتشان در برجام ‘ فرار به جلو’ دارند و شرایطی مطرح می کنند که جامعه بین الملل کاملا وقوف دارد هیچ کدامشان حتی قابل بررسی هم نیست . بنابر این تاکید بر این است که آمریکاییان هر چه سریعتر به تعهداتشان عمل کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه همایش ایثار، زبان صلح جهانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از مقامات آمریکایی درباره برجام مبنی بر اینکه ایران باید در حوزه سایبری، حقوق بشر و فعالیتهای اقتصادی سپاه نیز محدودیتهایی را بپذیرد تا واشنگتن در برجام باقی بماند، عنوان کرد: یک عضو یک توافق چند جانبه نمی تواند برای توافق شرط بگذارد. اینها قبلا چند شرط مطرح کردند، آن شرطها نا بجا بودند، شرط های جدید آنها هم نابجاست.
وی ادامه داد: اصولا هر شرطی نابجاست. آنچه که الان ضروری است این است که جامعه بین الملل اطمینان حاصل کند حقوق ایران بعنوان طرفی که برجام را رعایت کرده، توسط آمریکا که تعهدات آنها است عملی شود و این مشکل کنونی ماست.
رییس دستگاه دیپلماسی درباره مبانی قدرت ایران گفت: بحث اینکه مبانی قدرت ایران چیست نیاز ماست، ما نمیتوانیم صرفا براساس نسخه برداری از نظریه پردازی غربیها برای خودمان آینده را ترسیم کنیم. دانشگاه جایی است که ما باید در آنجا بر روی مزایای نسبی ایران و مزایایی که توانسته امنیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را پاسداری کند و شاید مفاهیم جدیدی را حتی برای صلح و امنیت بین المللی ارائه کرده، کار کند. فکر می کنم دانشگاه دقیقا جای این حرفهاست.
ظریف درباره روند آستانه در خصوص سوریه عنوان کرد: ما همواره خواهان این بودیم که توافقات آستانه برای کاهش تنش اجرایی شود، متاسفانه گروه های تروریستی از یک طرف به اقدامات خودشان ادامه دادند و از طرف دیگر سیاستهای بسیار مخرب آمریکا که برای هدفهای کوتاه نظرانه آمریکا که برخی از آن هدفها هم اقتصادی و در واقع برای اشغال سرزمینهای نفت خیز سوریه از نیروهای محلی استفاده می کنند و به یک تنش درازمدت در منطقه ما دامن می زنند، اینها خطراتی است که منطقه ما را تهدید می کند ولذا ضروری است به سیاستهای کاهش تنش برگردیم و حرکت حمایتی که برخی از گروه های تروریستی مثل النصره داند، این حرکت هم متوقف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید