برنامه‌ریزی برای اجرای ۸۰۰ کیلومتر طرح توسعه‌ای راه آهن

    کد خبر :23089

وزارت راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای اجرای ۸۰۰ کیلومتر طرح توسعه‌ای در حوزه راه‌آهن خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته شاهد یک خبر خوش در حوزه حمل‌ونقل مسافر و گردشگری بود که بر اساس آن، خط گردشگری تهران-سوادکوه اولین خط ثابت گردشگری ریلی در روز پنج شنبه ۴ خردادماه فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از ایام ماه مبارک رمضان تعداد تورهای گردشگری این خط در پایان هفته افزایش می یابد.

تاکید بر بازنگری در ساختار حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و تشریح مزایای آن در منطقه

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «بی‌تردید باید ساختار حمل‌ونقل در کشور مورد بازنگری قرار گیرد» گفت: در ساختار جدید باید تمام جاده‌ها و ریل کشورهای همسایه توسعه یابد و رابطه لجستیک پارک‌ها با وضعیت بار کشورهای همسایه، برای نهادها و شبکه مشخص شود. در آن زمان، کیک تعریف‌شده از سوی ما بزرگ‌تر، رابطه درازمدت‌تر و امنیت پایدارتری در ایران ایجاد خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهداف اصلی این بازنگری بیان داشت: هدف از طرح این مسئله، انتقال بار به‌وسیله حمل‌ونقل ریلی از بنادر به لجستیک پارک‌ها و توزیع کالا به‌وسیله کامیون‌ به نقاط مختلف است که البته یک ساختار بین‌المللی و تجربه‌شده، توسط تمام کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب می‌شود؛ لذا انجام آن صحیح و درست است.

 تصویب ۷ پروژه ریلی، جاده‌ای و دریایی در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تکالیف و پروژه‌های اولویت دار ۱۰ دستگاه اجرایی (مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) برای اجرا در سال ۹۶ را ابلاغ کرد.

تکمیل و بهره‌برداری از ۸۰۰ کیلومتر خط راه آهن دوم و سوم در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، تکالیف بخش ریلی این ابلاغیه است.

برنامه‌ریزی برای اجرای ۸۰۰ کیلومتر توسعه راه آهن در مناطق مختلف کشور

سعید محمدزاده، مدیرعامل راه آهن، از رشت، کرمانشاه، ارومیه و تبریز به عنوان دیگر مراکز استان‌هایی نام برد که امسال به شبکه سراسری راه آهن وصل می‌شوند.

وی افزود: اجرای ۸۰۰ کیلومتر توسعه راه آهن در مناطق مختلف کشور، از دیگر برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی برای سال جاری است.

۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور آماده افتتاح است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شده، افزون بر ۸۳۸ کیلومتر راه‌آهن در کشور تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که تاکنون ۵۰۰ کیلومتر آن آماده شده است، این در حالی است که قطعه دوم جاده ملی پاتاوه – دهدشت به طول ۲۸ کیلومتر، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خیرالله خادمی، استان‌هایی را که تاکنون در دولت یازدهم به شبکه ریلی اتصال و یا تا پایان تابستان امسال متصل خواهند شد را شامل آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، گیلان و همدان دانست.

تشریح توسعه راه‌آهن چابهار با کسری بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی تاکید دارد که ایران هرچه زودتر باید شریک‌خارجی خود برای توسعه بندر چابهار را انتخاب‌کند. وی با اشاره به کسری بودجه ۲.۵ میلیاردی برای توسعه راه آهن چابهار می‌گوید: در صورت توسعه راه‌آهن چابهار، ایران می‌تواند تمام بار آسیای جنوب شرقی را از طریق این بندر ترانزیت نماید.

غلامرضا سلامی گفت: در حالی که در خصوص توسعه بندر چابهار، هنوز اجماع نظر وجود ندارد؛ اما ما به عنوان مجموعه وزارت راه و شهرسازی و دولت معتقد هستیم که آینده کریدور شمال – جنوب در دست چابهار خواهد بود و بر همین اساس توسعه راه‌آهن چابهار و مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه بندر باید سرعت بگیرد.

سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومانی دولت در بخش‌های مختلف حمل و نقل

امیر امینی، با بیان اینکه هم‌اینک رقم طلب پیمانکاران، مشاوران و سازندگان از ما ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: رقم فعلی مطالبه پیمانکاران از دولت به همراه رقم سرمایه‌گذاری ۳۶ هزارمیلیارد تومانی، حاکی از سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومانی دولت در بخش‌های مختلف حمل و نقل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال ۸۴ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیربناها رقم ۲۹۶ میلیارد تومان بوده است که درسال ۹۴، به رقم ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در نهایت درسال ۹۵ به ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری رسیده است.

آغاز فعالیت خط ثابت گردشگری ریلی تهران- سوادکوه از پنج‌شنبه همین هفته

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن از آغاز فعالیت خط ثابت گردشگری ریلی تهران-سوادکوه از پنج‌شنبه همین هفته مورخ ۴ خردادماه خبر داد و گفت: علاقه مندان برای شرکت در این تور می‌توانند به آژانس‌های گردشگری و سامانه‌های اینترنتی مراجعه کنند.

کاظمی منش با بیان اینکه قطار گردشگری تهران-سوادکوه از پنج‌شنبه این هفته فعالیت خود را آغاز می‌کند. گفت: این تور تا پایان مهرماه برنامه‌ریزی شده اما در نظر داریم بعد از پایان ماه مبارک رمضان تعداد تورهای این قطار گردشگری را به ۳ نوبت در هفته افزایش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید