راه نجات موزه فرش از هواکش مترو!

    کد خبر :230769

«مکان احداث سازه‌ی هواکش مترو در مقابل ورودی موزه ملی فرش ایران، مورد تائید شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران نیست و باید مکان‌یابی جدیدی انجام شود، اما هنوز شورای فنی استان تهران برای این بررسی تشکیل نشده است!»

به گزارش ایسنا، ۳۰ آبان امسال بود که برای نخستین بار و به صورت رسمی آن هم از سوی میراث فرهنگی استان تهران اعلام شد که «به دلیل لزوم احداث ورودی خط ۶ متروی تهران در معبر موزه فرش، طرحی مناسب با این محوطه تاریخی برای این نقطه، به تائید اداره کل میراث فرهنگی تهران رسید.»

هر چند این اظهارنظر نشان از تائید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به احداث هواکش مترو در معبر ورودی موزه‌ی فرش داشت اما به دنبال آن،اعتراض‌ها و تاکیدها از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر و فعالان رسانه‌ای و میراثی این تائید را زیرسوال برد، به حدی که نخست در ۱۳ آذر امسال، خلیل‌آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، ری و تجریش «از بررسی ویژه نصب هواکش در مقابل موزه ملی فرش در شورای شهر» خبر داد.

و در ادامه محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین حضورش در جمع هنرمندان فرش و اهالی رسانه، که از قضا در موزه‌ی فرش برگزار شد، مخالفت‌اش را نسبت به این اقدام شرکت مترو رسما اعلام کرد، او ۲۷ آذر تاکید کرد؛ «میراث فرهنگی به مترو اجازه نمی‌دهد سازه‌ی هواکش خود را در محدوده‌ی این موزه احداث کند، آن‌ها نخست باید با میراث فرهنگی هماهنگ کنند.»

لزوم هماهنگی مترو و میراث فرهنگی برای هواکش خط ۶ مترو

بعد از گذشت حدود سه ماه، اکنون محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: در پیگیری‌هایی که از سوی معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی انجام شده است، توضیح دادیم که باید حتما همه مسائل را با ما چک کنند و نمی‌توانند طرح خود را اجرا کنند، مگر این‌که موقعیت قرارگیری هواکش به طور کامل چک و بررسی شود.

او بر لزوم هماهنگ شدن مترو با میراث فرهنگی برای قرار گرفتن برجک‌های هواکش مترو نیز تاکید می‌کند.

به گفته‌ی او، عملیات ایجاد تونل برای نصب هواکش در منطقه در فضای بسته شده مقابل ورودی موزه و تونل زیرزمین آن ادامه دارد، اما بررسی‌ها و برگزاری جلسات نهائی نیاز به برگزاری جلسه شورای فنی استان دارد.

طرح هواکش مترو در ورودی موزه فرش به میراث فرهنگی رسید

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:طرح هواکش از سوی مترو به میراث فرهنگی ارائه شده است، که در قدم نخست باید آن را بررسی کنیم.

او بررسی این طرح را نیازمند برگزاری جلسه شورای فنی میراث فرهنگی می‌داند، با این وجود می‌گوید: این جلسه از زمان حضور مدیر کل جدید میراث‌فرهنگی استان هنوز تشکیل نشده است.

احتمال انتخاب فضای بین موزه فرش و بازارچه صنایع‌دستی برای هواکش مترو

اسکندر مختاری طالقانی، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که موظف به بررسی کارگاه هواکش در ورودی موزه فرش و منطقه‌ی آن برای نصب این سازه شده است، در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: مکان قبلی آن – که هنوز سازه‌ی فلزی‌اش در مقابل ورودی موزه ملی فرش ایران، وجود دارد- مورد تائید شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران نیست و قرار است تا مکان‌یابی جدیدی در این زمینه صورت گیرد.

او ادامه می‌دهد: قرار بود محل را ببینم و در جلسه بعدی شورای فنی، نظر خود را درباره‌ی احتمالات و مکان‌های مورد نظر برای نصب سازه‌ی هواکش مترو بگویم. اگراعضای شورای فنی میراث‌فرهنگی با طرح‌های بعدی موافقت نکنند، شرکت مترو باید یک ساختمان خریداری کرده و هواکش مترو را در آن مستقر کند.

وی درباره‌ی مکانِ احتمالی بعدی که میراث فرهنگی برای نصب هواکش مترو قرار است مطرح و ان را بررسی کند، اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد خیابان کارگر، نرسیده به بازارچه خوداشتغالی صنایع‌دستی می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد نظر باشد، با این وجود نظر قطعی و رد یا تائید آن را باید اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران اعلام کنند.

مدیر سابق محور فرهنگی تاریخی تهران اضافه می‌کند: تا زمانی که شورای فنی تشکیل جلسه ندهد، نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظری قطعی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید