کاهش کربن سیاه هوا؛ دستاورد ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران

    کد خبر :230588

مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوا از کاهش ۵۰ درصدی کربن سیاه در هوای پایتخت در پی ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده در سطح شهر تهران خبر داد.

بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران حدود ۳ ماه است که تردد کامیون‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی در تهران ممنوع شده است تا در شرایط اینورژن از افزایش آلودگی هوا توسط دیزلی‌ها، جلوگیری شود. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اثر ممنوعیت تردد دیزلی‌ها بر کاهش آلودگی هوای تهران را اندازه‌گیری کرده به طوریکه به گفته احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوا، ممنوعیت تردد دیزلی‌ها تاثیر مستقیمی بر کاهش ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون ندارد اما ممنوعیت تردد دیزلی‌ها تا حد زیادی میزان کربن سیاه در هوای تهران را کاهش داده است.

احمد طاهری در گفت و گو با ایسنا، در این باره ادامه داد: بر اساس اندازه‌گیری‌های شرکت کنترل کیفیت هوا ، با کاهش تردد ناوگان دیزل در سطح شهر تهران، کربن سیاه که آلاینده‌ تولیدی اصلی‌ این ناوگان است به اندازه ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون ماهیت‌های مختلفی دارند، تصریح کرد: به دلیل اینورژن و شرایط خاصی که در زمان آلودگی هوا در نیمه دوم سال با آن مواجه هستیم ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده در سطح شهر تاثیر مستقیمی بر کاهش ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون ندارد.

مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای تهران ادامه داد: آلاینده کربن سیاه مستقیما حاصل ناوگان دیزل است که ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در سطح شهر، توانسته این آلاینده را بیش از ۵۰ درصد در تهران کاهش دهد.

طاهری در پاسخ به این سوال که به طور کلی سهم خودروهای دیزلی در آلودگی هوای تهران چند درصد است؟ اظهار کرد: واکنش‌هایی که بعد از انتشار آلاینده‌ها در سطح جو رخ می‌دهد پیچیده‌تر از آن است که بتوانیم درصد مشخصی برای سهم دیزلی‌ها در آلودگی هوا مطرح کنیم.

وی در ادامه گفت: اندازه‌گیری‌های شرکت کنترل کیفیت هوا در محل‌هایی نزدیک به اتوبان‌ها مثل اتوبان صدر یا مدرس که دیزلی‌ها تردد بیشتری در این نقاط دارند، نشان می‌دهد شب‌ها که تردد دیزلی‌ها مجاز است بیش از ۶۰ درصد ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون را کربن سیاه تشکیل می‌دهد.

مدیر شبکه سنجش کیفیت هوا کنترل کیفیت هوای تهران افزود: این مقدار در روز کاهش پیدا کرده و به سطح ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

طاهری با تاکید بر اینکه کربن سیاه یک آلاینده اولیه است که مستقیما از اگزوز خارج می‌شود، تصریح کرد: این آلاینده وقتی در جو قرار می‌گیرد آلاینده‌های دیگری مانند انواع نیترات‌ها و سولفات‌ها روی می‌نشینند که سبب می‌شود ذرات معلق ثانویه شکل بگیرد.

به گفته طاهری، در واقع اگر جلوی انتشار ذرات معلق اولیه را بگیریم جلوی تشکیل شدن ذرات ثانویه آلاینده‌ی هوا را گرفته‌ایم.

وی در پایان با اشاره به اینکه شاید ممنوعیت تردد دیزلی‌ها تاثیری که بر کاهش کربن سیاه دارد به طور مستقیم بر ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون نداشته باشد تاکید کرد: این در حالیست که می‌تواند سمی بود pm۲.۵ را به اندازه‌ی زیادی کاهش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید