تشدید آلودگی‌ آب‌ها و خطر تجزیه شدن جانداران دریایی

    کد خبر :230582

کارشناسان محیط زیست به تازگی دریافته‌اند که آبزیان و جانداران دریایی به معنای واقعی کلمه در حال تجزیه شدن و از بین رفتن به علت آلودگی‌های آب‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه آزمایشات نشان داد سطح بالای گاز دی‌اکسید کربن در آب‌ها منجر به تجزیه ستاره‌های دریایی شده است، این نگرانی تشدید شده که مقادیر بالای این گاز منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم‌های دریایی شود.

گروهی از دانشمندان حوزه دریایی یک آزمایش چهار روزه در آب‌های دریاچه Loch Sween در ساحل غربی اسکاتلند برای اندازه‌گیری میزان واکنش کوتاه مدت به دی‌اکسید کربن انجام دادند.

پیش از این، اکثر آزمایش‌ها بر تاثیر مقادیر بالای این گاز بر گیاهان یا جانورانی خاص تمرکز داشتند که باعث به وجود آمدن یک شکاف اطلاعاتی در مورد چگونگی واکنش کل اکوسیستم دریایی به تجمع ناگهانی این گاز گلخانه‌ای در آب‌ها شده بود. هنگامی که مقادیر زیادی از دی‌اکسید کربن وارد اقیانوس می شود طی روندی باعث اسیدی‌تر شدن آب می شود.

متخصصان دانشگاه هریوت-وات و دانشگاه گلاسگو در این آزمایش آب غنی از دی‌اکسید کربن را به محفظه‌های حاوی اکوسیستم جلبک‌های آهکی وارد کرده و واکنش آنها را قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض این گاز مقایسه کردند.

این آزمایش نشان داد که قرار گرفتن در معرض شدید کربن دی‌اکسید موجب انحلال شدید و تجزیه شدن موجودات آهکی چون جلبک های آهکی وستاره‌های دریایی می شود.

یک پژوهشگر دانشگاه هریوت-وات در این خصوص گفت: یک تغییر سریع در این انحلال‌های شدید در حال وقوع است به این صورت که شالوده ساختاری موجودات ذکر شده در حال تجزیه شدن و از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه کربن‌ دی‌اکسید همراه با جریان جزر و مد مانند یک سیل ناگهانی وارد سایت‌هایی خاص می شود، افزود: نظارت مستمر ما بر این سایت‌های دریایی نشان داد سرعت ترمیم این اکوسیستم‌ها پس از قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید کربن بسیار کند بوده و موجب نگرانی در مورد عدم توانایی این اکوسیستم برای برگشت به حالت عادی پس از تکرار این وقایع شده است.

وی سپس ادامه داد: اکوسیستم‌های جلبک‌های آهکی در تمامی سواحل اقیانوسی جهان وجود دارد و در ساحل غربی اسکاتلند نیز بسیار زیاد است. از آنجایی که این اکوسیستم‌ها از نوع آهکی محسوب می‌شوند، نسبت به دی اکسید کربن بسیار حساس هستند. همچنین از لحاظ اکولوژیکی و اقتصادی نیز بسیار ارزشمندند به طوری که محل مناسبی برای پرورش گوش ماهی‌ها، ماهی‌های “کاد” و زغال ماهی‌ها هستند.

به نوشته روزنامه مترو، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری موردنیاز است اما سیاستگذاران باید به این موضوع به طور جدی رسیدگی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید