هواپیما در شرایطی است که اصلاً نمی توان به آن نزدیک شد/کسانی که از آمار دقیق پیکرهای پیدا شده خبر می دهند،دروغ می گویند

    کد خبر :230504

پنج روز از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گذشت و در این مدت تلاش های فراوانی برای انجام عملیات امداد و نجات صورت گرفت؛ تلاش هایی که در خط مقدم آن کوهنوردان و امدادگرانی قرار دارند که نامشان در رسانه ها مطرح نیست، اما بیشترین خطرهای این فرایند متوجه آنهاست. مثل تیم چهار نفره و مجربی که از فریدونشهر استان اصفهان به محل سقوط هواپیما اعزام شد و چهارشنبه شب را در ارتفاع 3800 متری قله نول جنوبی سپری کرد.

با وجود گذشت پنج روز روز از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای متعلق به شرکت آسمان، هنوز عملیات های امداد و نجات بنا به دلایل مختلفی چون صعب العبور بودن محل اصابت هواپیما، وضعیت بد آب و هوایی منطقه، متلاشی شدن هواپیما و… پایان نپذیرفته است؛ شرایطی که موجب شده تا تیم های امداد و نجات همچنان در منطقه حضور داشته باشند و منتظر فرصت مناسب برای آغاز دوباره عملیات های امدادی بمانند.

اطلاعات دقیق از محل حادثه گویای این است که هواپیمای سقوط کرده به جبهه شمالی قله نول شمالی اصابت کرده است و از این رو بر اساس موقعیت جغرافیایی خاص منطقه از جبهه شمالی یعنی شهرستان سمیرم و نیز جبهه جنوبی یعنی استان کهگیلویه و بویر احمد و شهر سی سخت عملیات امداد رسانی انجام گرفته و در حال انجام است.

امداد رسانی و صعود به قله نول جنوبی و شمالی برای اطلاع از آخرین وضعیت هواپیما از دو بخش شمالی و جنوبی در روزهای گذشته انجام شد که اطلاعات رسیده از این فرایند گویای خبر تلخی تحت عنوان جان باختن همه سرنشینان هواپیما و متلاشی شدن آن بود.

در حال حاضر که جان باختن همه سرنشینان برای مردم و مسئولان روشن شده است، تلاش برای انتقال پیکر قربانیان به پایین کوه و نیز یافتن جعبه سیاه هواپیما در دستور کار قرار گرفته است؛ تلاشی که البته تاکنون بنا به دلایلی مثل بدی شرایط آب و هوایی به سر انجام مشخص نرسیده است.

از جمله تیم های کوهنوردی که در این عملیات حضور دارد و روز گذشته نیز با صعود به ارتفاع 3800 متری قله نول جنوبی خود را به نزدیکی محل سقوط هواپیما رساند، تیم مجهز و مجرب کوهنوردی از شهرستان فریدونشهر استان اصفهان بود که نزدیک به 10 سال است به صورت حرفه ای کوهنوردی می کند و به بسیاری از قله های مرتفع ایران و جهان صعود کرده است.

حامد رحیمی، یکی از کوهنوردان این تیم در گفت و گو با «تابناک» و در رابطه با جزئیات عملیات امدادی در منطقه گفت: تیم ما ساعت 6 صبح روز چهارشنبه با توجه به اینکه تجهیزات کاملی داشت حرکت خود را به سمت کوه گل آغاز کرد که از همان آغاز بارش برف و وزش شدید باد را داشتیم ولی حرکت خود را به سمت قله نول جنوبی ادامه دادیم.

به گزارش تابناک، وی افزود: هواپیما به جبهه شمالی قله نول شمالی برخورد کرده است. قرار این بود که ما به قله نول جنوبی صعود کنیم و به سمت هواپیما برویم. ما تیم دوم بودیم و تیم چهار نفره ای از کوهنوردان استان لرستان جلو تر از ما حرکت کرده بودند و ما پشت سر آنها بودیم.

رحیمی ادامه داد: تیم ما تا ارتفاع 3800 متری صعود کرد و در آنجا کمپ خود را برپا کردیم. در این زمان به ما دستور داده شد که در ارتفاع 3800 متری باقی بمانیم و به عنوان تیم پشتیبان کوهنوردان جلویی عمل کنیم. با توجه به افزایش بارش برف و وزش باد درخواست کردیم که به مرکز بازگردیم اما دستور داده شد که شب را در همان محل سپری کنیم.

وی افزود: چهارشنبه شب را زیر قله نول جنوبی و در فاصله یک ساعته لاشه هواپیما به صبح رساندیم که در این بازه زمانی چیزی حدود 40 سانتی متر بارش برف در محلی که ما بودیم بارید.

این کوهنورد ادامه داد: با افزایش بارش و مه آلود شدن منطقه، ارتباط ما با تیم لرستان قطع شد و بی سیم های تیم جلویی دیگر خط نداد و به همین اطلاعی از آنها نبود. این شد که ما در ارتفاع ماندیم تا اگر تا صبح از آنها خبری نشد پیگیر احوال آنها باشیم.

رحیمی ادامه داد: صبح روز پنجشنبه خوشبختانه ارتباط بی سیم ما با تیم لرستان برقرار شد و آنها اطلاع دادند که به کمپ ما باز خواهند گشت. آنها گفتند که موقعیت دقیق قرار گیری لاشه هواپیما به شدت صعب العبور و خطرناک است و نزدیک شدن به آن هر لحظه امکان سقوط بهمن و خطر جانی دارد.

وی تصریح کرد: وضعیت پیکر قربانیان و لاشه هواپیما اصلاً مطلوب نیست. زمانی که هواپیما سقوط کرده در منطقه بارش برف بوده است و به همین دلیل بخش زیادی از پیکرها و نیز لاشه هواپیما زیر برف مدفون است.

این کوهنورد ادامه داد: کسانی که در مورد آمار دقیق پیکرهای پیدا شده سخن می گویند، دروغ می گویند و اطلاع دقیقی از وضعیت منطقه ندارند. هواپیما در شرایطی است که اصلاً نمی توان به آن نزدیک شد چون در موقعیت بسیاری بدی قرار دارد.

او ادامه داد: برخورد هواپیما با قله بسیار شدید بوده است و آنطور که من شنیدم با سرعتی بین 800 تا 900 کیلومتر بر ساعت به قله برخورد کرده است، شعاع پرتاب قطعات هواپیما و اجساد را بین 200 تا 300 متر پیش بینی می کنند.

رحیمی اضافه کرد: از دیروز صبح تا زمانی که کمپ ایجاد کردیم و از چهارشنبه شب تا صبح نیز به صورت پیوسته برف بارید. البته این وضعیت برای من و دوستانم شرایط سختی نیست و ما به این وضعیت عادت داریم، اما بحث این است که در چنین شرایطی هرگز نمی توان اقدام موثری برای امداد رسانی کرد.

وی با تأکید بر اینکه کلاً از ضلع جنوبی و شهر سی سخت یک تیم فریدونشهری با 4 کوهنورد و یک تیم لرستانی با 4 کوهنورد به قله صعود کردیم، ادامه داد: تیم های کوهنورد دیگر از ضلع شمالی یعنی شهرستان سمیرم به محل صعود کردند که من در جریان وضعیت و مشاهدات آنها نیستم. اگرچه از ضلع شمالی دسترسی به محل سقوط هواپیما نزدیک تر است، اما صعب العبور و خطرناک است و احتمال سقوط بهمن در ضلع شمالی بیشتر است و خطر کشته شدن امدادگران نیز وجود دارد.

رحیمی ادامه داد: اگر بنا باشد جنازه ها را به صورت زمینی انتقال دهیم، باید از ضلع جنوبی اقدام کرد که البته نیاز به نیروهای بسیار زیاد و تجهیزات پیشرفته کوهنوردی بیشتری دارد. ما اکنون از نظر تجهیزات کوهنوردی با مشکل رو به رو هستیم و کوهنوردان حرفه ای که بتوانند شرایط سخت را تحمل کنند نیز زیاد نیست.

وی افزود: آنچنان که گزارش های هواشناسی اعلام می کند تا روز سه شنبه هفته آینده بارش برف داریم و من فکر می کنم برای امدادرسانی دقیق نیاز به دو هفته آب و هوای جوی مطلوب داریم که بتوانیم در این بازه زمانی به خوبی اطراف لاشه هواپیما را با ایمنی از برف پاک سازی کنیم و وارد بدنه آن بشویم.

این کوهنورد در پایان تأکید کرد: در ارتفاع 4 هزار متری و در سرمای شدید آنجا کار کردن خیلی مشکل است، اما من به نمایندگی از سایر کوهنوردان حاضر در منطقه به خانواده های قربانیان این قول را می دهم که با تمام وجود تلاشمان را برای یافتن و انتقال پیکرها به کار خواهیم بست و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید