مواضع ظریف حرفه ای بود که مورد تائید مقام معظم رهبری قرار گرفت

  • سیاسی
  • جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۵۳
    کد خبر :230344

سفیرپیشین ایران دراسپانیا در خصوص اجلاس مونیخ و مواضع وزیر امور خارجه کشورمان گفت:مواضع ظریف بسیاردیپلماتیک و حرفه ای بود که مورد تائید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

سید داود صالحی درخصوص قدردانی رهبرمعظم انقلاب از وزیر امور خارجه و تاکید ایشان بر تداوم مواضعی که وزیر خارجه نسبت به غربی ها در پیش گرفته است اظهار داشت: دراجلاس مونیخ وقتی نتانیاهو قصد استفاده تبلیغاتی از آن قطعه مجعول را داشت، ظریف با تشبیه اقدام نتانیاهو به سیرکی مضحک، از حضار خواست مسائل جدی دنیا اعم از امنیتی، خاورمیانه، آسیای غربی و دیگر مسائل منطقه و جهان را مد نظر قرار دهند.
رهبرانقلاب در بیانات روز 29 بهمن در دیدار مردم تبریز با اشاره به برجام و مذاکرات هسته ای تاکید کردند: ‘ما نتیجه اتکاء به خارجی‌ها را در قضیه برجام مشاهده کردیم و در قضیه مذاکرات هسته‌ای به آنها اعتماد کردیم اما سودی نبردیم البته خوشبختانه مسئولان برخورد خوبی با این مسئله دارند و وزیر امور خارجه که باید از او تشکر کرد، با خباثت امریکایی ها و به نعل و به میخ زدن اروپایی‌ها، برخورد خیلی خوب و قوی دارد که این راه باید ادامه یابد.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی و ایجاد وحدت ملی در کشورمان گفت: ما باید بین کسانی که می خواهند با ما تجارت کنند رقابت ایجاد کنیم، اما این نباید یک طرفه باشد که در این صورت بازنده ایم. باید سعی کنیم به صورت برد – برد باشد و با در نظر گرفتن منافع ملی به توسعه صادرات و افزایش مبادلات تجاری منتج شود.
صالحی گفت: دیپلماسی ما باید فعال شده و سفرای کشورمان در کشورهای مختلف جهان تلاش مضاعفی کنند. جنگ امروز، جنگ اقتصادی و حقوق بشر است که تاکنون با موفقیت طی شده و امید است در آینده هم این موفقیت بیشتر شود.
وی در ارتباط با تجارت ایران با واحدهای پول ملی کشورهای اروپائی به منظور دور زدن تحریم ها گفت: اروپائی ها ایران را همسایه خود می دانند و این را از زبان بسیاری از سفرای کشورهای اروپایی در ملاقات ها و جشن های روزهای ملی شنیدم. ما هم تلاش داشتیم که علقه های روابط تجاری را افزایش دهیم.
این دیپلمات اسبق کشورمان افزود: آمادگی زیادی در بین همه کشورهای اروپائی برای کار با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و همه اینها ایران را به عنوان کشور تاریخی قدرتمند و با ظرفیت های بالا قبول دارند.
وی اظهار داشت: اگر یک سری ضعف ها در تجارت خارجی داریم بحث دیگری می طلبد اما همیشه حتی قبل از برجام و قبل از مسائل مربوط به رویکرد جدید اروپا، در گذشته و در زمان تحریم، اروپایی ها حتی حاضر نبودند در حد رئیس اداره هم از وزارت خارجه خود به ایران بفرستند و تا این حد محدودیت قائل بودند اما اکنون می بینیم که در سطح وزرای خارجه به ایران سفر و بر مسائل مربوط به همکاری ها تاکید می کنند.
وی تصریح کرد: رویکرد اتحادیه اروپا رویکرد جدیدی است که ما هم باید درک بیشتری نسبت به موقعیت جدید خود داشته باشیم منتها فصلی نباشد؛ یعنی اگر می خواهیم دروازه های تجاری خود را باز کنیم باید با آنها داد و ستد داشته باشیم.
سفیر پیشین کشورمان در اسپانیا ادامه داد: اگر قرار است با اسپانیا روابط تجاری خوبی داشته باشیم، با آنها در زمینه های اقتصادی و مسائل صنعتی می توانیم همکاری کنیم اما زعفران ما نباید مجانی به اسپانیا برود. ما می توانیم با دانش فنی و وضعیت بسته بندی بهتر، این طلای سرخ خود را به اروپا صادر کنیم.
وی افزود: در مورد تجارت پایاپای یا تجارت با پول ملی کشورها، نه تنها اروپائی ها که کشورهای شرقی هم خواستار این هستند و هر یک درجات مختلف دارد. ما باید آلمان را با فرانسه و ایتالیا را با اسپانیا متفاوت بدانیم. هر کدام دارای ظرفیت ها و پتانسیل های مختلفی هستند و رویکردهای خاصی دارند.
سفیر پیشین کشورمان در اسپانیا گفت: ما هیچ گاه با اسپانیایی ها مشکل سیاسی نداشتیم و این خیلی مهم است اما در مورد مسائل تجاری رفت و آمدهایی بوده و اکنون این با توجه به شرایط موجود باید چند برابر شود؛ چرا که ما جنگ و شرایط دوران تحریم را گذرانده ایم.
وی در این ارتباط که با توجه به شرایط فعلی و مدت زمان محدودی که به تصمیم دیگر ترامپ در خصوص برجام باقی مانده تجارت با پول ملی کشورها به چه میزان در دور زدن تحریم ها تاثیرگذار است اظهار داشت: ما باید از تجارت به پول ملی هر کشوری استقبال کنیم و این در شرایط برد – برد باشد و ما منافع ملی خود را در نظر بگیریم.
صالحی به عنوان نمونه گفت: فرش ما همیشه حرف اول را در اروپا زده اما متاسفانه مدتی است مقداری مغفول مانده و تجار آمادگی برای سرمایه گذاری زیاد در این زمینه ندارند و رقبای هندی و ترک ما بازار را از ما می گیرند و این فرش برای ما ارز نقدی است.
وی درباره سیاست های ترامپ گفت: ترامپ فرد بی ترمز و غیرقابل پیش بینی است؛ کار ترامپ سیاست و دیپلماسی نبوده و به همه چیز تاجر مسلکانه نگاه می کند و ایران هراسی در شعارهایش همیشه مد نظر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید