رشد سقف منابع عمومی، نتیجه چکش کاری درآمدهای بودجه 97 در مجلس

    کد خبر :230303

بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده کل کشور درحالی این هفته به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که بیشترین تغییرات مربوط به بخش درآمدهاست که نسبت به پیشنهاد دولت 4.69 درصد افزایش داشته است.

بررسی و تصویب لایحه بودجه به عنوان مهم ‌ترین سند اقتصادی کشور همه ساله در ماه های پایانی سال به مهمترین بحث میان دولت و مجلس تصویب می شود.
طبق قانون،دولت باید تا 15 آذرماه هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند تا بررسی آن در دستور کار قوه مقننه قرار گیرد؛ از این رو لایحه بودجه 1397 کل کشور که پنجمین لایحه پیشنهادی دولت حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری به شمار می رود، نوزدهم آذرماه امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
طبق ماده واحده لایحه پیشنهادی دولت، بودجه سال آینده از حیث منابع بالغ بر 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال بود که کمیسیون تلفیق بودجه در جریان رسیدگی به این لایحه آن را حدود 10 هزار میلیارد ریال افزایش داد.
بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده از هشتم بهمن در صحن علنی مجلس کلید خورد و هرچند بار نخست کلیات آن رای نمایندگان مجلس را کسب نکرد اما در نهایت طی 13 جلسه در 28 بهمن بخش درآمدی آن پایان یافت و بلافاصله بخش هزینه ای در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که بررسی این بخش نیز سوم اسفندماه به پایان رسید و مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع عمومی بخش درآمدی بودجه سال 97 را سه میلیون و 861 هزار و 866 میلیارد و 148 میلیون ریال تعیین کردند که نسبت به پیشنهاد دولت 4.69 درصد افزایش داشت (پیشنهاد دولت در این بخش سه میلیون و 680 هزار و 490 میلیارد ریال بود).
همچنین در لایحه پیشنهادی دولت در بخش درآمد اختصاصی وزارت خانه ها و موسسات دولتی 568 هزار و 620 میلیارد و 891 میلیون ریال بود که 0.37 درصد افزایش داشت و 570 هزار و 738 میلیارد و 519 میلیون ریال تعیین شد.
به گزارش ایرنا، در مجموع سقف منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و 432 هزار و 604 میلیارد و 667 میلیون ریال تعیین شد که در مقایسه با رقم چهار میلیون و 249 هزار و 110 میلیارد و 891 میلیون ریال پیشنهادی دولت بیانگر افزایش 4.13 درصدی آن است.
با پایان یافتن بررسی بخش های درآمدی بودجه در 28 بهمن، ابتدای اسفند ماه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که اگرچه هنوز مصوبه مجلس به شکل رسمی واصل نشده است، اما برای سرعت در کار این شورا از روز چهارشنبه (3 اسفندماه) رسیدگی به احکام بودجه 97 کل کشور را آغاز می کند.
پس از اتمام رسیدگی به لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در توییتی با قدردانی از همراهی مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه 1397 کل کشور تاکید کرد: بررسی بودجه 97 امروز در مجلس پایان یافت. اجرای سیاست کاهش فقر مطلق و مجوزهای مورد نیاز قراردادهای شراکت عمومی-خصوصی برای اتمام طرح های عمرانی که در لایحه بودجه 1397 مطرح بود، توسط مجلس تایید و تصویب شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید