بحران نفت‌کش‌های آلوده در ونزوئلا

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۱۲:۵۸

ونزوئلا با بحرانی کهنه که دامنه‌ای گسترده پیدا کرده،دست و پنجه نرم می‌کند؛ نفتکش‌های آلوده اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارند و پاکسازی آنها،باعث تاخیر در تحویل نفت به مشتریان شده است.

 به نقل از رویترز، در گرمای کشنده  دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

این نفت کش یکی از شناورهای متعددی است که همه روزه در دو پایانه صادرات شرکت  نفت دولتی ونزوئلا در هنگام بارگیری نفت خام آلوده می شوند. آب در اینجا دارای روکشی از نفت است که از خطوط لوله زنگ زده و فرسوده در عمق آن نشت می کند.

این به آن معناست که  نفت کش ها قبل از این که به بنادر دیگر کشور ها سفر کنند، باید پاک شوند چرا که اکثر کشور ها از بیم خطرات زیست محیطی برای آبهایشان و  آلوده شدن تاسیسات بندری و شناور های دیگر، به کشتی‌های آغشته به نفت خام اجازه پهلو گرفتن نمی دهند.

عملیات پاکسازی دستی کشتی ها یکی از دلایل متعددی است که نفتکش های توزیع کننده نفت خام ونزوئلا همیشه به طور مکرر در تحویل نفت به مشتری با تاخیر مواجه می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این تاخیرها دیر انجام شدن تعمیرات و اصلاحات توسط ارائه کننده این خدمات است؛ چرا که اکثر این شرکت ها از شرکت نفت دولتی ونزوئلا طلبکارند و  نقدینگی این شرکت هم کم شده است.

نه شرکت نفت دولتی ونزوئلا(PDVSA)  و نه وزیر نفت ونزوئلا  به پرسش ها در مورد وضعیت عملکرد دریایی شان پاسخی  نمی دهند.

صفوف نفتکش‌های در انتظار پاکسازی، نمونه ای تلخ از شرکتی را نشان می دهد که در چرخه ای رو به افول افتاده است؛ کمبود پول برای نگهداری مناسب کشتی‌ها، چرخه‌های پالایش و تولید، و یا پرداخت به موقع سهم شرکای تجاری باعث شده است PDVSA نتواند به صادرات رونق ببخشد، صادراتی که تنها گزینه ایجاد درآمد برای این شرکت است.

هم اکنون صادرات نفت خام ونزوئلا با ۸ درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۶ به ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در پایانه های صادرات نفتی در سراسر جهان که نشت نفت خام مانند آنچه در ونزوئلا در جریان است، به ندرت اتفاق می افتد، معمولا یک نفت کش آلوده شده به نفت خام را از آب خارج کرده و در یک لنگرگاه خشک با تجهیزات صنعتی پاکسازی می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید