فرمانده مرزبانی ناجا خبر داد

امضای توافقات مرزبانی پنج کشور حاشیه خزر در آینده نزدیک

    کد خبر :229816

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گفت : امضای توافقات مرزبانی بین پنج کشور حاشیه خزر در آینده ای نزدیک محقق می شود.

به گزارش ایسنا، سردار قاسم رضایی ، در سفر خود به شهرستان مرزی بندر آستارا و در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر ، مرز زمینی و پل ریلی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه آمادگی عملیاتی و اشرافیت در کنترل مرزها در این منطقه بسیار بالاست ، ادامه داد : با توجه به راهبردهای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، یکی از مباحثی که می تواند تعاملات را ارتقا دهد ، ترددها و رفت و آمدها می باشد.

وی با اشاره به روند پیشرفت پل ریلی بین المللی آستارا – آستارا بین دو کشور ، افزود : امیدوارم پیمانکاران بتوانند با سرعت این خط را نهایی کنند که علاوه بر جابجایی کالا ، در بحث مسافری هم فعال باشد.

سردار رضایی در ادامه اضافه کرد : آنچه مرزبانان را خوشحال می کند ، ارتقای تعاملات است و این موضوع برای مرزنشینان هم مفید است.

وی روابط تعریف شده بین دو کشور را برای استان گیلان و به خصوص شهرستان مرزی بندر آستارا و شهرهای آن سوی مرز بسیار مفید دانست و تصریح کرد: امروز در این مناطق ، جرایم مرزی و اعتراضی در دو سوی وجود ندارد و مردم گیلان هم از این افزایش تعاملات استقبال می کنند.

فرمانده مرزبانی کشور در بخش دیگر سخنان خود از برنامه هایی که در حوزه خزر ، بین پنج کشور حاشیه این دریا ایجاد شده است ، سخن گفت و خاطر نشان کرد : در بحث های بین دولتمردان و مسئولان سیاسی این کشورها ، روابط بسیار خوبی ایجاد شده و برقرار است و در آینده ای نزدیک توافقات و تفاهمات مرزبانی بین پنج کشور به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت : در آینده یک تیمی از مرزبانی جمهوری اسلامی به مسکو خواهد رفت و در نشست های برگزار شده ، پیش نویس اولیه برای اقدامات مرزبانی به نتیجه خواهد رسید. پس از منتج به نتیجه شدن این توافقات ، موارد توافق شده به امضای مرزبانی هر دو کشور خواهد رسید.

فرمانده مرزبانی همچنین با اشاره به ادامه روند دیوارسازی حاشیه رودخانه مرزی آستارچای بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، ادامه داد : پیشنهاداتی از طرف مرزبانی با مدنظر قرار دادن نیازمندی های مردم در آن لحاظ گردیده است که در سال 1397 توسط وزارت نیرو در حاشیه این رودخانه اجرا خواهد شد.

فرمانده مرزبانی اظهار کرد : مسئولیت مهار و کناره بندی رودخانه های مرزی کشور توسط کمیته رودخانه های مرزی و با مسئولیت اجرایی وزارت نیرو انجام می شود.

سردار رضایی در خصوص «چگونگی رفع موانع برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده بهینه شهروندان و گردشگران شهرستان مرزی بندر آستارا از ورزش ها و امکانات دریایی و هوایی همانند جت اسکی و پاراگلایدر» ، توضیح داد: هرگونه رفاه ، سرگرمی و تنوع زندگی که برای مرزنشینان ایجاد شود ، مرزبانی از آنها استقبال و همراهی می کند. البته اجرای برخی از این برنامه ها به وزارت ورزش و جوانان برمی گردد که اگر این وزارتخانه بخواهد هرگونه امکانات ، تجهیزات و تأسیسات را با همراهی مردم ایجاد کند ، ما علاوه بر استقبال با آنها همکاری می کنیم.

وی اضافه کرد: نمی توانیم بگوییم که در کل ساحل چیزی نباشد ، اگر جاهایی برای این منظور تعریف شود و قابل کنترل باشد ، با مدنظر قرار دادن امنیت و آسایش مردم ، مسیر را باز می کنیم.

اعتبار 500 میلیارد تومانی برای انسداد مرزهای شرق کشور

فرمانده مرزبانی ناجا در بخش دیگر سخنان خود ، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ با بیش از 8 هزار 755 کیلومتر مرز ، توپوگرافی منحصر به فرد و با 15 کشور همسایه است.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها مثل افغانستان به دلایل مختلف ، منشأ و محل تولید مواد مخدر هستند ، گفت: سازمان ملل اعلام کرده بیش از 8 هزار تن سالانه مواد مخدر در آنجا تولید می شود که عمدتاً توسط افراد مسلح جابجا می گردد.

سردار رضایی انسداد مرزها را از مهمترین راهکارهای برشمرد و با بیان اینکه در سالیان گذشته اقدامات خوبی در خصوص انسداد مرز افغانستان و پاکستان انجام ولی کامل نشده است ، یادآور شد : انسداد در بالغ بر 60 درصد این مسیر انجام شده و حدود 40 درصد باقی مانده است و الباقی نیاز به اعتبارات دارد و در سال گذشته این اعتبارات به موقع و کامل داده نشده و در سالجاری هم پرداخت این اعتبارات به نتیجه نرسیده است.

وی تأکید کرد : با توجه به شرارت هایی که توأمان با حمل مواد مخدر وجود دارد ، نیاز است در حوزه بودجه ریزی به طور جد مسئولان امر ، دولت و نمایندگان ورود نمایند.

وی مبلغ برآورد شده برای انسداد مرزها در حوزه شرق کشور را بالای 500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت : با این رقم می توانیم کلیه امکانات و تجهیزات برای اشرافیت را ایجاد کنیم و با طرح های که داده شده است ، امیدوارم در سال 1397 بخشی از اعتبارات را بتوانیم دریافت کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا در بخش پایانی سخنان خود به آخرین وضعیت کشفیات مواد مخدر در مرزهای کشور اشاره کرد و توضیح داد : از آغاز سالجاری تاکنون از ورود 68 تن مواد مخدر به داخل کشور خودداری شده که کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید