راه اندازی دپارتمان ویژه در شهرداری تهران برای جذب سرمایه گذاری خارجی

    کد خبر :229807

شهردار تهران گفت: دپارتمان ویژه ای را در شهرداری تهران به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی راه اندازی کرده ایم و از شرکت های لهستانی و فعالان بخش خصوصی این کشور دعوت می کنیم برای حضور در پروژه های شهری تهران وارد عمل شوند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی که به دعوت شهردار ورشو به لهستان سفر کرده، طی ملاقاتی با آنا ماریا آندرس، نماینده مجلس سنا و مدیرگفت و گوهای بین الملل نخست وزیر لهستان، بر ضرورت توسعه روابط میان شهروندان ایرانی و لهستانی تاکید کرد و ضمن برشمردن سوابق روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: امیدوارم این سوابق پشتوانه ای برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی باشد. همچنین امیدوارم سفر من به ورشو و این گفت‌وگوها به توسعه روابط ایران و لهستان و همچنین ارتباط بیشتر میان تهران و وروشو منجر شود.

وی به مهاجرت 121 هزار پناهجوی لهستانی از شوروی به ایران در سال 1942 اشاره کرد و گفت: این واقعه نقطه روشن و مهم تاریخ روابط دو کشور است. خوشحالیم که پدران و مادران ما میزبان پدران و مادران شما بوده‌اند. این مسئله طی همه این سال ها برای هر دو ملت خوشایند بوده است.

شهردار تهران با اشار به وضعیت گورستان لهستانی‌ها در منطقه دولاب گفت: شهرداری تهران آماده است هرگونه همکاری برای حفظ و بازسازی این گورستان داشته باشد و در این گورستان بنای یادبودی را به احترام جان باختگان آن و همچنین به یاد مهمان نوازی مردم ایران بسازد.

نجفی در تشریح اهداف سفر خود و هیات همراه به ورشو گفت: دو هدف عمده را دنبال کرده ایم. نخست اینکه شهرداری تهران و شهرداری ورشو می توانند در زمینه های مختلف مدیریت شهری تبادل تجربه کنند. ورشو به خصوص در زمینه سیستم حمل و نقل وضعیت بسیار مطلوبی دارد و می تواند در این زمینه تجربیات خود را به شهرداری تهران منتقل کند. از سوی دیگر در ورشو به دنبال معرفی فرصت های سرمایه گذاری پروژه های شهری در تهران هستیم. اخیرا دپارتمان ویژه ای را نیز در شهرداری تهران به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی راه اندازی کرده ایم. از شرکت های لهستانی و فعالان بخش خصوصی این کشور دعوت می کنیم برای حضور در پروژه های شهری تهران وارد عمل شوند.

وی همچنین به ضرورت تقویت ارتباطات دو پایتخت در زمینه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در روابط تهران و ورشو می تواند مورد توجه قرار گیرد، گردشگری است. هر دو شهر ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارند و ما در شهرداری تهران به دنبال تقویت زمینه ها و زیرساخت های شهری برای جذب گردشگر هستیم.

راه اندازی خط مستقیم پروازی ورشو-تهران

شهردار تهران همچنین اهمیت راه اندازی خط مستقیم پروازی ورشو-تهران را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: برای افزایش تبادل گردشگر، راه اندازی این خط پروازی ضروری است. در این رابطه مذاکرات اولیه انجام شده و توافق هایی هم حاصل شده است اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

نجفی از آندرس خواستار شد که شخصا راه اندازی این خط هوایی را پیگیری کند.

وی همچنین اضافه کرد: تهران همچنین می تواند به عنوان نقطه ارتباطی مناسبی برای لهستانی ها در پرواز به سمت کشورهای آسیای میانه، شرق و جنوب شرق آسیا عمل کند. ایرانیان زیادی نیز سالانه به کانادا و آمریکا سفر می کنند. در مقابل، ورشو هم می تواند نقطه ارتباطی مناسبی برای پروازهای ایران به مقصد این دو کشور باشد.

ساخت بنای یادبود در گورستان لهستانی‌ها

آنا ماریا آندرس که فرزند ژنرال آندرس لهستانی است در پاسخ به سخنان شهردار تهران درباره روابط دوستانه میان دو کشور گفت: دو بار به ایران سفر کرده ام و هر دو بار متوجه شدم هرچه پدر و مادرم از بزرگی و محبت مردم ایران می گفتند، درست بوده است.

ژنرال ولادیسلاو آندرس در جنگ جهانی دوم از میان آوارگان و زندانیان لهستانی در شوروی لشکری تشکیل داد و به اروپا فرستاد. این لشکر به «ارتش آندرس» معروف شد. ژنرال آندرس که از قهرمانان ملی لهستان به شمار می رسود به همراه همسرش با بیش از 121 هزار پناهجویان لهستانی دیگر، برای دوره ای در ایران زندگی می کردند.

براساس گزارش شهرنوشت، آنا ماریا آندرس با اشاره به گورستان‌های لهستانی‌ها در نقاط مختلف ایران، از تلاش های شهرداری تهران برای حفاظت و مرمت گورستان لهستانی ها در محله دولاب تقدیر کرد و گفت: از طرف خودم، وزارت فرهنگ لهستان و خانواده های جان باختگان از شما تشکر می کنم.

وی افزود: تصمیم داریم پرچم ایران و لهستان را در کنار هم در گورستان لهستانی ها در تهران برافراشته کنیم که در صورت موافقت شهرداری تهران این برنامه طی مراسم ویژه ای برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد نجفی برای ساخت بنای یادبود در گورستان دولاب گفت: ما هم ایده ساخت بنای یادبود برای قربانیان لهستانی در گورستان دولاب را داشتیم اما تصمیم گرفتیم این بنا در بزرگداشت و قدردانی از مردم ایران باشد؛ شبیه آن چه در تاشکند ساخته ایم. آماده ایم مراحل ساخت را با هماهنگی شهرداری تهران آغاز کنیم.

مدیرگفت و گوهای بین المللی نخست وزیر لهستان ضمن تایید سخنان نجفی درباره ضرورت تقویت گردشگری میان دو پایتخت گفت: راه اندازی پرواز ورشو-تهران را پیگیری کرده ام و شرکت هواپیمایی لهستانی که این موضوع را دنبال می کند مراحل نهایی کار را در دست انجام دارد و این قول را می دهم که به زودی این خط فعال شود.

دو طرف همچنین توافق کردند شهرداری تهران موضوع نصب مجسمه فردریک شوپر، آهنگساز معروف لهستانی، در کنار ساختمان کتابخانه ملی را در شورای شهر تهران دنبال کند و در مقابل طرف لهستانی نیز نصب مجسمه یکی از مشاهیر ایرانی را با هماهنگی تهران در کنار ساختمان کتابخانه ملی در ورشو پیگیری کند.

در این نشست، سیدابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران و رامین مهمان پرست سفیر ایران در ورشو، محمدعلی نجفی را همراهی می کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید