پایش و آماربرداری سه گونه سمندر ایرانی

    کد خبر :22953

مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست از پایس و آماربرداری از سه گونه سمندر در ایران خبر داد.

مسعود ابراهیم تهرانی با بیان اینکه در حال حاضر آماربرداری از سمندرها بر سه گونه سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین (شکم خالدار) متمرکز است، اظهارکرد: چند سالی است که برنامه متمرکز حفاظت و مدیریت سمندرها را در دست داریم و از امسال پایش زیستگاه سمندرها در استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه و کردستان را دنبال می‌کنیم و بعد از جمع‌آوری آمار آنها برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حفاظت از این سمندرها انجام می‌دهیم.

وی با اشاره  به وجود هفت گونه سمندر در ایران گفت: این سمندرها شامل سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان، سمندرکوهستانی آذربایجان، سمندر جویباری، سمندر جویباری غارزی گرگان، سمندر تاجدار جنوبی و سمندر آتشین (شکم خالدار) می‌شود. از این تعداد، سه گونه سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین (شکم خالدار) در معرض تهدید هستند. از سمندر آتشین نیز اطلاعات بسیار محدودی در دسترس است. زیستگاه اصلی آن در استان‌های کرمانشاه و کردستان است البته امیدواریم بتوانیم اطلاعات مربوط به تعداد و محل‌های پراکندگی‌ این گونه سمندر را جمع آوری کنیم.

مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال گذشته برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت در دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست برای مدیریت شش گونه سمندر تدوین شد که سمندر لرستانی جزو این برنامه‌ بود. زیستگاه این گونه سمندر در لرستان و خوزستان است.

تهرانی در پایان گفت: متاسفانه عمده‌ترین تهدید، معطوف به تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها و برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد البته ناآگاهی جوامع بومی از وضعیت سمندرهای ایران یکی از علل بروز چنین رفتارهایی است بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی در زیستگاه‌های سمندرهای ایران در دستور کار قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید