مهم‌ترین گام در تربیت جنسی کودک

    کد خبر :229350

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: تربیت جنسی کودکان دارای اهمیت زیادی است و در این میان آموزش نقش مهمی در جلوگیری از آزار جنسی دارد.

به گزارش ایسنا:سیما فردوسی در سمینار آموزشی تربیت جنسی کودکان که به همت جهاد دانشگاهی قزوین در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، تصریح کرد: تربیت کودکان در حیطه‌های مختلف از قبیل تربیت دینی، تربیت عاطفی، اجتماعی، تحصیلی و جنسی انجام می‌گیرد. تربیت جنسی اهمیت بالایی دارد؛ چرا که سالانه هزاران کودک تحت آزار جنسی قرار می‌گیرند و اغلب این کودکان در این زمینه آموزش ندیدند و اطلاعاتی نداشتند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: آزار جنسی آثار کوتاه‌مدت و آثار خفته دارد. در واقع در بلندمدت آثار این آزار نشان داده می‌شود، بنابراین کودکان باید توسط والدین آموزش جنسی را بیاموزند. آموزش جنسی صحبت در زمینهٔ روابط جنسی نیست بلکه تربیت جنسی به معنی آشنایی کودک با بدن خود و دوران بلوغ است تا کودک بتواند از بدن خود حفظ و حراست کند.

فردوسی یادآور شد: اغلب کودکان از سن ۷ سالگی سؤالاتی در این زمینه دارند که پدر و مادر باید سؤالات را به‌ صورت منطقی پاسخ دهند تا کودک بتواند از بدنش حراست کند و اگر کسی قصد آزار داشت بتواند به‌ راحتی موارد را به والدین منتقل کند.

وی افزود: تربیت به معنای ایجاد تغییر مثبت در فرد است، والدینی در تربیت مؤثر هستند که از روش محبت‌آمیز بیشتری در مقابل روش‌های خصمانه استفاده می‌کنند. آموزش والدین باید به‌ صورت مستقیم باشد و اطلاعات را به‌ صورت منطقی مطرح کنند، پدر و مادر نخستین الگوی ماندگار برای فرزندانشان هستند. کودکان از طریق مشاهده آموزش می‌بینند بنابراین رفتار والدین تأثیر زیادی دارد، خانواده باید قانون داشته باشد، پدر و مادر باید قوانین را با همسوگرایی تعیین کنند، پدر باید قوانین را اعلام کند؛ چرا که فرزندان حرف پدرها را بهتر گوش می‌دهند.

فردوسی خاطرنشان کرد: باید به کودکان یاد داد که کسی نباید به اندام خصوصی آنها دست بزند و اگر کسی این کار را انجام داد به والدین خود اطلاع دهد. رفتار والدین باید به‌ گونه‌ای باشد که کودک از آنها نترسد و بتواند با اطمینان مشکلات خود را بیان کند و دل‌بستگی از نوع ایمن و رفتارهایشان ثبات داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید