طرفداران اسرائیل تهدید اروپا به استفاده از اقدامات مقابله‌ای در برابر خروج ترامپ از برجام را مهم نمی‌دانند

    کد خبر :229232

تهدید مقامات اتحادیه اروپا طی ماه گذشته مبنی بر تلاش برای ممانعت از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، نشان‌دهنده میزان نگرانی آنان و تلاش برای جلوگیری از خروج دونالد ترامپ از برجام است. ریچارد گولدبرگ از کارشناسان ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که چندین دور از مذکرات بر سر وضع قوانین قبلی تحریم علیه ایران را از جانب جمهوری‌خواهان رهبری کرده، مدعی است که بانک‌های اروپایی که تهدید قطع دسترسی خود به نظام مالی آمریکا را بالای سرشان احساس می‌کنند، در نهایت مجبور خواهند شد یا میل ترامپ به تغییر در برجام را برآورده کنند و یا این که گزینه همراهی با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را انتخاب کنند.

به گزارش تابناک و به نقل از فارین پالیسی، در شرایطی که گزینه احیای مقررات مقابله‌ای اتحادیه اروپا برای خنثی کردن تحریم‌های احتمالی ترامپ علیه ایران از سوی کارشناسان مورد توجه قرار دارد، گولدبرگ که نقش مهمی در طراحی و اجرایی شدن قوانین تحریمی علیه ایران در اوج بحران هسته‌ای داشته است، این نکته را مورد توجه قرار داده که اگر چه مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله دنیس چایبی رئیس کارگروه ایران در بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا و دیوید او سولیوان سفیر اروپا در ایالات متحده اخیرا باز هم از استفاده از اقدامات مقابله‌ای سخن گفته‌اند.

از سوی دیگر، موافقان حفظ برجام در آمریکا نیز به همین اصرار اروپا به حفظ برجام اشاره می‌کنند و می‌گویند که برجام می‌تواند از عواقب ناشی از خروج آمریکا نیز جان سالم به در ببر. نتیجه یک نظرسنجی از فعالان اقتصادی اروپایی و آسیایی نیز نشان می‌دهد که اگر ترامپ از برجام خارج شود، اتکای مقامات اروپایی به اقدامات مقابله‌ای برای جلوگیری از تحریم شرکت‌های اروپایی توسط آمریکا، سبب خواهد شد که تمایل این شرکت‌ها برای همکاری و معامله با ایران، از چهار درصد به 54درصد افزایش یابد.

گولدبرگ که از حامیان سرسخت تحریم ایران است، مدعی است که اگر چه نظرسنجی و تحلیل‌ها نشان‌دهنده تهدید جدی اروپا برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود ولی این تحلیل نتیجه فهمی قدیمی از سیاست تحریمی آمریکا در قبال ایران است.

کنگره آمریکا در سال 1996، قانون تحریم ایران و لیبی موسوم به ایلسا را تصویب کرد که مقرر می‌کرد محدودیت‌هایی علیه شرکت‌های اروپایی که در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند وضع شود. اروپا نیز در مقابل اقدامات مقابله‌ای را در دستور کار قرار داد و تهدید کرد که از آمریکا به سازمان جهانی تجارت شکایت خواهد کرد.

در آن زمان آمریکا مجبور شد که این تهدید اروپا را جدی بگیرد زیرا در نگارش قوانین تحریمی علیه ایران ضعف‌هایی وجود داشت. قانون ایلسا از رئیس‌جمهور وقت آمریکا یعنی بیل کلینتون می‌خواست تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های اروپایی اعمال کند که نادیده گرفتن آن برای اروپایی‌ها سخت نبود. در آن زمان، منافع حاصل از تجارت با ایران بر هزینه‌های ناشی از تحریم آمریکا می‌چربید. کلینتون نیز تحت تاثیر محدودیت‌های آن زمان مجبور شد از اجرای این تحریم سر باز بزند.

این شرایط در زمان قانون‌گذاری کنگره آمریکا علیه ایران در سال 2010 تغییر مهمی کرد. کنگره آمریکا نقطه بسیار حساسی یعنی تراکنش‌های مالی را هدف قرار داد.

در نتیجه چند سال افزودن نهادهای مالی ایران به فهرست سیاه تحریم‌ها به دلیل فعالیت‌های مختلفی که این بانک‌ها در آن نقش داشتند، کنگره شرایط را برای تحریم کردن طرف‌هایی که با این نهادهای مالی تعامل داشتند مناسب دید. کنگره در آن سال قوانینی را به تصویب رساند که بر اساس آن هر بانک خارجی که با بانک‌های تحت تحریم ایرانی تعامل داشت را تهدید کرد که فرصت داشتن رابطه بانکی با نظام بانکی آمریکا را از دست خواهد داد.

در سال 2011، ایالات متحده این تحریم را وسیع‌تر کرد و آن را در خصوص بانک مرکزی ایران نیز اعمال کرد. در سال 2012 دامنه تحریم‌ها بسیار وسیع‌تر شد و محدوده وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی ایران را در بر گرفت.

اگر ترامپ قصد اعمال مجدد این تحریم‌ها را داشته باشد، بانک‌های زیادی خطر از دست دادن حساب‌های خود در ایالات متحده را احساس خواهند کرد. اقدامات مقابله‌ای می‌تواند مانع از جریمه شدن شرکت‌های اروپایی از سوی آمریکا شود ولی نمی‌تواند برای مثال مانع قطع شدن رابطه یک بانک بریتانیایی با نظام مالی آمریکا بشود. اکنون، هزینه ناشی از تحریم آمریکا بیشتر از سود ناشی از کار با ایران خواهد بود

بنا به ادعای گولدبرگ، این وضعیت جدید که ناشی از نوع نگارش قوانین تحریمی از سال 2010 تا 2012 می‌باشد این سوال جدی را مطرح خواهد کرد که اگر اروپایی‌ها با خواسته‌های ترامپ برای تغییر در برجام همراهی نکنند، چه اتفاقی خواهد افتاد. مقامات اروپایی ممکن است که در هنگام تلاش ترامپ برای خروج از برجام با نگاهی از بالا به پایین به آمریکا نگاه کنند ولی دیپلمات‌های اروپایی می‌دانند که بانک‌ها علاقه چندانی به قبول ریسک معامله با ایران نخواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید