جدیدترین اخبار
۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۸ سیاسی کد خبر :229121

امان از وقت نشناسی نمایندگان؛ آخوندی باید برود، اما نه الان!

هواپیمای آی تی آر ۷۲ توربو پراب شرکت هواپیمایی آسمان یکشنبه ۲۹ اسفندماه با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی اعم از کاپیتان و کمک خلبان، مهمانداران و ۲ نیروی حفاظت پرواز در مسیر تهران به پاسوج دچار سانحه شد و در ارتفاعات قله دنا پس از برخورد با کوه متلاشی شد. این در حالی است که هواپیمای مذکور پیش از یک حداقل دوبار دیگر که یکبار آن همین اوایل بهمن ماه سال جاری بوده، به دلیل نقص فنی از ادامه پرواز بازمانده و به فرودگاه مهرآباد تهران بازگشته است.
به گزارش تابناک، یک روز پس از سقوط هواپیمای مذکور در منطقه سمیرم، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تنظیم نامه ای، خواستار استیضاح “عباس آخوندی” وزیر راه و شهرسازی شدند. نمایندگان عدم توانایی وزیر در اداره امور مربوط به این وزارتخانه را از جمله در ارتباط با سقوط پرواز اخیر را یکی از دلایل خود برای کشاندن آخوندی به مجلس و استیضاح او عنوان کرده اند.

در این نامه که پس از امضای چندین نماینده به هیئت رئیسه مجلس ارائه و توسط کمیسیون عمران وصول شده به موارد مشخصی به عنوان دلایل درخواست استیضاح اشاره شده است که در میان آنها می توان به «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان عزیز»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی»، «بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه‌ ذیربط» و نیز «عدم پاسخگویی مناسب به مردم شریف و نمایندگان محترم» اشاره کرد..
این درحالیست که “عباس آخوندی” وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه (دیروز) درجریان بازدید از محل سقوط هواپیمای هوایمایی آسمان، با انتقاد شدید برخی از بازماندگان حادثه مواجه شد که البته عده ای از اطرافیان وزیر معلوم نیست که به چه علت از انتقادات بحق خانواده های داغدار جلوگیری کردند.
در ویدیو منتشر شده بر روی شبکه های اجتماعی و برخی سایت های خبری یکی از بازماندگان و بستگان قربانیان که به شدت تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته با لحن تند انتقادی از “عباس آخوندی” وزیر راه و شهرسازی می پرسد آیا خود او حاضر بود سوار این هواپیما شود؟ که اطرافیان آخوندی مانع از ادامه سخن گفتن فرد داغدار می شوند و وزیر را از مقابل او دور می کنند.
وقتی برخورد “عباس آخوندی” وزیر راه و شهرسازی و اطرافیان او را با وزیر کره ای که در جریان غرق شدن کشتی حامل دانش آموزان این کشور در مقابل خانواده های داغدار ایستاده، تعظیم می کند و از آنها سیلی می خورد را مقایسه می کنیم؛ جای سئوال باقی می ماند که چرا حداقل اطرافیان آقای آخوندی اجازه ندادند که خانواده داغداران حداقل فریاد خود را بر سر وزیر مسئول و مسئولان این حادثه بزنند؟
حالا در کنار این ماجرا، رفتار و برخورد نمایندگان مجلس و موقعیت نشناسی آنان انتقادات را پیش از هر زمانی بیشتر کرده است. نمایندگان مجلس اگرچه عدم توانایی وزیر مربوطه در به سرانجام رساندن مسئولیت های محوله و عدم پاسخگویی او به مجلس را از دلایل تلاش خود برای استیضاح او عنوان کرده اند، اما با تمام انتقاداتی که به “عباس آخوندی” وجود دارد، وقت نشناسی نمایندگان جای سئوال است.
درست است که وزیر راه و شهرسازی را می توان یکی از ضعیف ترین وزیران دولت های یازدهم و دوازدهم نام نهاد، اما نمایندگان محترم باید علاج واقعه را قبل از وقوع می کردند نه اینکه بگذارند اتفاقی بیافتد و سپس نسبت به استیضاح و کنار گذاشتن “عباس آخوندی” اقدام کنند. نمایندگان محترم ۵ سال فرصت داشتند تا جلوی ادامه فعالیت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را بگیرند، اما این کار را نکردند.
گویا مجلس تا کارد به استخوان نرسد و کارنامه وزیر راه و شهرسازی درباره انواع اتفاقات جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی کامل نمی شد، بنایی برای استیضاح وزیر مربوطه و پس گرفتن رأی اعتمادشان از او نداشتند. حالا به محض تکمیل انواع اتفاقات و سوانح مجلسی ها بنا را بر استیضاح و کنار گذاشتن آخوندی گذاشته اند.
ما هم انتقادات زیادی نسبت به عملکرد وزیر راه و شهرسازی داریم و بارها در طول دوران فعالیت دولت “حسن روحانی” نقدهای مبسوطی در مورد آن نوشته ایم، اما مخالف اقدام عجولانه نمایندگان در استیضاح وزیر مربوطه هستیم و اعتقاد داریم که حداقل الان وقت این استیضاح نبود. بهتر بود که همه زوایای موضوع بررسی شود و وقت وزیر مربوطه و زیر مجموعه های او تمام و کمال به رفع و رجوع این اتفاق اختصاص پیدا کند؛ بعد از آن طرح استیضاح مطرح و دنبال شود.
باید همه مقصران این اتفاق و اتفاقات دیگر در حوزه وزارت راه و شهرسازی شناسایی شوند و میزان قصور هم مشخص شود، سپس مجلس از مقصران سئوال کرده، آنها را استیضاح کند و از ادامه فعالیت آنها در بدنه اجرایی و مدیریتی کشور ممانعت بعمل آورند. بخشی از قصور و سوء مدیریت ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی و “عباس آخوندی” است و برخی هم بر عهده دیگر وزارتخانه ها از جمله “علی ربیعی” و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
هواپیمای ATR۷۲ نمونه ای از مدل هواپیماهای کوچک حمل کالا بود که اوائل دهه ۱۹۸۰ به صورت مشترک توسط فرانسه و ایتالیا طراحی و وارد چرخه تولید شد. این هواپیما طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ تحویل شرکت آسمان شده بود. شرکت ایران ایر نیز پس از برداشته شدن برخی تحریم های بین المللی بواسطه قراردادی که در سفر اروپایی حسن روحانی به رم امضا شد اردیبهشت ماه سال جاری چهار فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ را از این شرکت سازنده تحویل گرفت.

وبگردی

روی خط خبر

  • خطر در کمین رود دره های ساماندهی شده تهران
  • بخشودگی جرائم بیمه‌ای موثرترین اقدام تامین اجتماعی است
  • حمله استینگ به رهبران غربی جهان
  • اکران ۳ فیلم از این هفته/ قرارداد «تنگه ابوقریب» بسته شد
  • «تهران- کابل» در قاب عکاسان ایرانی و افغانستانی
  • آخرین تمرین ارکستر ملی ایران قبل از سفر به باکو
  • فیلم‌های توقیفی و بدون پروانه نمایش در جشن خانه سینما اکران می‌شوند؟
  • حضور «معبر» در ۲ جشنواره جهانی
  • بررسی وضعیت بازار موسیقی پاپ در «کافه هنر»
  • «شاه لیر» برای آزمون گروه کُر نمایش فراخوان داد
  • روایت متفاوت حضور ایران در جام‌جهانی
  • ادامه کشمکش ستاد تنظیم بازار و دامداران بر سر نرخ شیر
  • تغییر چهره ایستگاه‌های مترو تهران
  • رسیدگی به شکایت از سند ۲۰۳۰ در دیوان عدالت منتفی شد
  • برجام به مویی بند است/ دانشمندان هسته‌ای آماده اقدام متقابل هستند
  • توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی در لاهه رسیدگی می‌شود
  • برخی نمایندگان هیچ خط مشخصی ندارند
  • دولت بازار ثانویه ارز را به رسمیت شناخت
  • بخشی از کسبه بازار تهران دست از کار کشیدند
  • جن گیر ایرانی شیاد از آب در آمد
  • ۱۷۰۰ پرونده در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مختومه شد
  • هیجانات حاصل از شادی و نشاط را در رانندگی مان دخیل نکنیم
  • افزایش استفاده از پابندهای الکترونیک به جای حبس زندانیان
  • دو اثر داستانی از زکریا تامر به فارسی ترجمه شد
  • اعلام کاندیداهای بخش شعر جایزه قلم زرین
  • مجموعه داستانی از ادبیات معاصر مصر به ایران رسید
  • تأثیر تحریم های آمریکا بر تولید خودرو در ایران
  • گرانی بیش از پیش خودروهای وارداتی به دنبال ممنوعیت واردات
  • نقش موثر ایران درتحقق اهداف آیمو
  • فرانسه:ایران در موضعی نیست که اروپا را تهدید کند!