لزوم اطلاع‌رسانی منسجم‌ در بحرانی مثل سقوط هواپیما

درس عبرتی که از «پلاسکو» نگرفتیم

    کد خبر :228963

یک فعال رسانه‌ای معتقد است که در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، عدم اطلاع‌رسانی درست از سوی نهادهای مسؤول باعث شد تا برخی از رسانه‌های خارجی و معاند از این شرایط سوء استفاده کنند.

منصور مظفری ـ مدیر مسئول روزنامه «آفتاب یزد» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره سردرگمی و تعدد منابع خبری در مواقع بحرانی همچون حادثه اخیر سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، اظهار کرد: وقتی چنین اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد، باید یک فرماندهی بحران واحد وجود داشته باشد تا شرایط را به بهترین شیوه مدیریت کند. متأسفانه در اتفاقی که سال گذشته برای «پلاسکو» رخ داد، مدیریت بحران واحدی وجود نداشت و به همین دلیل هم مدیریت آن با مشکلات و سردرگمی‌هایی همراه شد؛ البته ما از آن حادثه درس عبرت نگرفتیم.

او در ادامه با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج که چهار روز پیش در کوه‌های دنا رخ داد، بیان کرد: خوشبختانه در حادثه اخیر، هلال احمر از همان ساعات نخست در صحنه حاضر شد و عملیات را آغاز کرد. اما متأسفانه به دلیل شرایط جوی نامناسب در محل حادثه و شاید عدم وجود امکانات لازم نتوانست مکان‌یابی مناسبی از لاشه هواپیما داشته باشد. به همین خاطر دستگاه‌های دیگر مجبور به ورود شدند، اما هر کدام از آن‌ها می‌خواستند خودشان فرماندهی را بر عهده بگیرند و متأسفانه با نیروهای نهادهای دیگر به ویژه هلال احمر آن طور که باید هماهنگ نشدند. جالب توجه است که هلال احمر در نخستین ساعاتی که وارد عمل شد، اطلاع‌رسانی خوبی داشت و اگر در ادامه سایر نهادها نیز تحت فرماندهی یک نهاد واحد قرار می‌گرفتند، شاید اطلاع‌رسانی نیز شکل منسجم‌تری به خود می‌گرفت.

مظفری تاکید کرد که عدم انسجام میان نهادهای مختلفی که وارد عمل شدند و به تبع آن اطلاع‌رسانی‌های جسته و گریخته، باعث شد تا برخی از رسانه‌های معاند از این شرایط سوءاستفاده و موج‌سواری کنند.

مدیر مسئول روزنامه «آفتاب یزد» با اشاره به عملکرد منابع خبری در حادثه اخیر سقوط هواپیما، اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های مسئول در این زمینه به ویژه وزارت راه و شهرسازی اطلاع‌رسانی خوبی نداشتند و همین اطلاع‌رسانی نامناسب برخی از نهادها باعث شد تا رسانه‌های معاند از این حادثه سوءاستفاده کنند و آن طور که می‌خواهند این حادثه را انعکاس دهند. در کل می‌توان گفت که ضعف مدیریت و ناتوانی مدیریت بحران در برخی از نهادها باعث شد تا اطلاع‌رسانی به صورت صحیح اتفاق نیفتد.

او یادآور شد: در مواقع بحرانی دو موضوع مختلف وجود دارد؛ یکی مدیریت بحران در منطقه است که پیشتر به آن اشاره شد و دیگر بحث اطلاع‌رسانی است که هم به منابع خبری برمی‌گردد و هم عملکرد رسانه‌ها. به عنوان مثال از همان روز اول صداوسیما شائبه‌هایی همانند اینکه فرودگاه یاسوج ردیاب نداشته است یا اینکه هواپیما عمر 25 ساله داشته و به همین خاطر نتوانسته در آن مسیر ارتفاع بگیرد، مطرح کرد. پاسخ این موضوعات مطرح شده به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد که متأسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نداده است.

او همچنین درباره برخورد احساسی برخی از رسانه‌ها در مواجهه با حوادثی همچون سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، اظهار کرد: رسانه‌های ما جسارت واقعیت‌گویی را به صورت صد درصدی ندارند و از سوی دیگر هم باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. باید به این نکته توجه کرد که با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی منابع خبری به رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد، آنها مجبورند تسلیم گفته‌های متفرق شوند تا بتوانند تا اندازه‌ای افکار عمومی را راضی نگه دارند. در حادثه اخیر اگر فعالیت رسانه‌های رسمی اینترنتی و مکتوب نبود، چه بسا بسیاری از خانواده‌ها و مردم عادی به محل حادثه هجوم می‌آورند و کار امدادرسانی را مشکل می‌کردند.

مدیر مسئول روزنامه «آفتاب یزد» در پایان جمع‌بندی کرد که با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی به رسانه‌های ما داده نمی‌شود و آن‌طور که باید جسارت واقعیت‌گویی را هم ندارند، می‌توان گفت که عملکرد آنها در حادثه اخیر مثبت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید