شنبه آغاز فصل بهار قرآن در چین است

    کد خبر :22896

ماه مبارک رمضان و فصل بهار قرآن برای میلیون ها مسلمان کشور پهناور چین از فردا (شنبه) آغاز می شود.انجمن اسلامی چین به عنوان بزرگترین نهاد مذهبی مسلمانان این کشور روز جمعه اعلام کرد، فردا مصادف با ششم خرداد ماه اولین روز ماه مبارک رمضان در این کشور است.
ماه رمضان اصولا در چین به مدت 30 روز و بر اساس اعلام انجمن اسلامی تعیین می شود و بر اساس اعلام این مرجع رسمی بیش از 23 میلیون مسلمان در چین آیین های مربوط به ماه مبارک رمضان را از سحرگاه فردا آغاز می کنند.
در طول ماه رمضان و در فصل بهار قرآن و روزه داری، روزانه هزاران نمازگزار در مساجد شهرهای مختلف چین از جمله پکن گرد هم می آیند تا آیین های عبادی خود را بجا آورند.
مسجد قدیمی «نیوجیه» در شهر پکن هنگام غروب آفتاب روزهای ماه رمضان پذیرای مسلمانان بسیاری است که برای قرائت قرآن و بجای آوردن نماز در آنجا اجتماع می کنند.
طبق آخرین آمار منتشره از سوی انجمن اسلامی چین ، در مجموع 72 مسجد بزرگ و کوچک در شهر پکن و حومه آن وجود دارد که قدمت برخی از مساجد به بیش از هزار سال می رسد.
مسجد «نیوجیه» به عنوان مسجد جامع توسط مسلمانان ایرانی و عرب بیش از هزار سال قبل ساخته شده است.
این مسجد با شکوه در یکی از خیابان ها و محلات قدیمی مسلمان نشین پایتخت چین به همین نام واقع بوده و بیش از 50 هزار مسلمان از گذشته های دور در اطراف آن ساکن هستند.
نمازهای عید فطر و قربان که همه ساله در این مسجد برگزار می شود، منظره ای زیبا از عظمت و وحدت مسلمانانی است که در طول تاریخ هویت خود را در این شهر حفظ کرده اند.
آیین اطعام فقیران در مساجد، بجا آوردن نماز جماعت صبح با حضور هزاران نمازگزار و دادن افطاری در مساجد مختلف در سراسر چین از جمله این برنامه ها محسوب می شود.
مسلمانان چین شامل 10 اقلیت خویی، اویغور، قزاق، قرقیز، تاجیک، ازبک، دون سیان، بائوآن، سالار و تاتار هستند که در سراسر این کشور پراکنده اند. این کشور همچنین 56 اقلیت قومی دارد.
مناطق خودمختار «سین کیانگ» و «گ نینشیا» و همچنین استانهای «گانسو» و «چینگ های» بیشترین تجمع مسلمانان را در کشور چین در خود جای داده اند.
در حال حاضر بیش از 35 هزار مسجد در سراسر چین وجود دارد که محل اجتماع و عبادت مسلمین این کشور است.
پیشینه ورود اسلام به چین، به قرن اول هجری باز می گردد. مهاجرت عرب ها و فارس ها از راه های دریایی و جاده ابریشم، در زمان سلطنت سلسله تانگ، موجب ورود دین اسلام به کشور چین شده و نقش مهمی را در برقراری ارتباط بین این کشور و کشورهای اسلامی ایفا کرده است.
ترویج و گسترش اسلام توسط بازرگانان ایرانی و عمدتا از طریق جاده ابریشم صورت گرفته است.
آشنایی اکثر مسلمانان چین با واژه های اصیل فارسی و استفاده از لغات آن در مکالمات روزمره زبان چینی، مؤید این مدعا است.
بر اساس آمارهای رسمی دولت 20 میلیون و بر اساس آمارهای غیر رسمی تا 50 میلیون مسلمان در این کشور زندگی می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید