دعوت از لهستانی‌ها برای حضور در پروژه‌های هوشمندسازی تهران

نجفی: مشکلات بانکی و بیمه ای مهمترین مانع برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران است

    کد خبر :228947

شهردار تهران که در چارچوب دیداری 4 روزه از ورشو به این شهر سفر کرده، ضمن سخنرانی در همایش تجاری لهستان و ایران از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های لهستانی دعوت کرد برای حضور در پروژه های هوشمندسازی تهران اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی که به دعوت هانا گرونکویچ والتز، شهردار ورشو به لهستان سفر کرده است، در جمع فعالان بخش خصوصی این کشور ضمن اشاره به اولویت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شهرداری تهران و راه اندازی دپارتمان ویژه برای این منظور در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری، به تشریح برخی از مهم ترین زمینه های سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت لهستانی‌ها پرداخت.

وی پروژه های مرتبط با توسعه زیرساخت های شهر هوشمند را از جمله مهم ترین پروژه های شهرداری تهران دانست و گفت: موضوع شهر هوشمند و هوشمندسازی شهر به تازگی و برای نخستین بار از طرف من به عنوان یکی از برنامه های اصلی مدیریت شهری در تهران مطرح شده و پیگیری آن در دستور کار بخش های مختلف شهرداری قرار دارد.

شهردار تهران پروژه های هوشمندسازی تهران را زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی لهستان در ایران دانست و از آن‌ها دعوت کرد برای این منظور پیش قدم شوند.

مشکلات بانکی و بیمه ای مهم ترین مانع برای حضور شرکت های خارجی در ایران

نجفی به مسئله ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران نیز به عنوان یکی از مهم ترین معضلات پیش روی شهرداری اشاره کرد و گفت: حدود سه میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند و شهرداری تهران برای حل مشکلات ناشی از این موتورسیکلت ها برنامه جامع برقی کردن آن ها را تهیه کرده که مورد حمایت رئیس جمهور نیز قرار دارد. پروژه موتورسیکلت های برقی از مهم ترین پروژه های پیش روی شهرداری تهران برای حضور شرکت های خارجی از جمله لهستانی‌ها است.

وی پروژه های حمل و نقل، مکانیزاسیون تفکیک زباله، بازیافت زباله‌ها و تولید برق و کود از آن‌ها، توسعه زیرساخت های گردشگری و ساخت هتل، پارکینگ های طبقاتی هوشمند، توسعه نمایشگاه بین المللی، تولید آمبولانس و ساخت تجهیزات آتش نشانی را برخی از دیگر پروژه های آماده حضور شرکت ها و سرمایه گذاران لهستانی عنوان کرد.

نجفی همچنین از مشکلات بانکی و بیمه ای به عنوان بخشی از مهم ترین موانع بر سر راه حضور شرکت های خارجی در ایران یاد کرد و افزود: در صورتی که سیستم بانکی و بیمه ای لهستان در این زمینه فعال شود، حضور فعالان بخش خصوصی این کشور در ایران بسیار تسهیل خواهد شد. سفر رئیس بانک مرکزی به تهران که تا چند روز دیگر انجام می شود، می تواند راه گشای مشکلات مالی و بانکی موجود بر سر راه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

ایران و لهستان در پی مبادلات یک میلیارد دلاری

شهردار تهران پس از حضور در همایش تجاری لهستان و ایران با ارندارسکی اندری، رئیس اتاق بازرگانی لهستان نیز دیدار کرد و در این نشست تصریح کرد: به اعتقاد من شرایط برای تقویت روابط میان ایران و لهستان بسیار مناسب است و همان طور که روند سال های اخیر نشان داده، امکان توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور وجود دارد. هدف رسیدن به مرز یک میلیارد دلار مبادلات تجاری میان ایران و لهستان را مدنظر داریم که رسیدن به آن امکان پذیر است.

شهردار تهران توجه به توسعه روابط فرهنگی میان دو طرف همزمان با توسعه روابط تجاری را نیز ضروری دانست و یادآور شد: دو ملت ایران و لهستان سابقه دیرینه روابط سیاسی و فرهنگی دارند و هیچ نقطه تاریکی در این روابط دیده نمی شود. ضروری است در فضای جدید ایجاد شده، بار دیگر برای تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور نیز تلاش کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی لهستان: تلاش ما هدایت سرمایه‌گذاران لهستانی برای حضور در تهران است

ارندارسکی اندری رسیدن به سطح مبادلات یک میلیارد دلاری را دور از دسترس ندانست و در این باره اذعان کرد: در صورتی که مشکلات بانکی وجود نداشت، تاکنون این سطح از مبادلات تجاری میان ایران و لهستان شکل گرفته بود. بسیار خوشحالم که رئیس بانک مرکزی لهستان به تهران سفر می کند و تصور من این است که پس از دیدار او با رئیس بانک مرکزی ایران، بخش عمده این مشکلات حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی لهستان افزود: اتاق بازرگانی لهستان همیشه روابط خوبی با تجار ایرانی داشته و ما حتی قبل از برجام هم تعاملات خود را با طرف های ایرانی حفظ کردیم. نخستین هیات تجاری ایران نیز بلافاصله پس از امضای برجام، لهستان را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد و این برای ما بسیار با اهمیت است. تلاش اتاق بازرگانی لهستان، هدایت سرمایه‌گذاران لهستانی به سمت حضور در تهران خواهد بود.

وی به فعالیت های سفارت ایران در ورشو نیز اشاره و از اقدامات رامین مهمان‌پرست طی مدت حضورش در لهستان تقدیر کرد.

براساس گزارش شهرنوشت، نایب رئیس شورای شهر تهران، معاون شهرسازی شهرداری، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، شهردار تهران را در این سفر همراهی می کنند. سفر هیات ایرانی به ورشو تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید