تنها ۲۰درصد افراد سکته مغزی می توانند از روشهای نوین استفاده کنند

    کد خبر :228841

دبیر کنگره استروک ایران با اشاره به روش های نوین درمان سکته مغزی گفت: تنها ۲۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، می توانند از این روش استفاده کنند.

دکتر شهرام اویس قرن در حاشیه دهمین کنگره استروک ایران گفت: این کنگره به مدت سه روز برگزار شده و به مسائل علمی، عملی و کاربردی می پردازد. در این کنگره متخصصین مغز و اعصاب، گفتار درمان، کار درمان، فیزیوتراپ ها، پرستاران و تکنیسین های اورژانس حضور دارند.

وی افزود: بیش از ۱۵۰ مقاله دریافت شده و چهار ورک شاپ نیز برای متخصصین مغز و اعصاب اجرا می شود.

این فلوشیپ نورولوژی اظهار داشت: سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که یکی از رگ های مغز بسته شود بنابراین خونرسانی به درستی انجام نمی شود. اگر این لخته در قسمت سیستم گفتاری بدن باشد، فرد دچار اختلالات کلامی می شود و در صورتی که این لخته در قسمت حرکتی بدن باشد، فرد قادر به حرکت دادن دست و پاهایش نخواهد بود.

دبیر کنگره استروک ایران گفت: از حدود ۲۲ سال قبل، دارویی وارد بازار شد که می تواند لخته مغزی را در خودش حل کند که البته اثربخشی این دارو زمانی موثر است که لخته خون کوچک باشد، همچنین فردی که دچار سکته مغزی شده است می بایست حداکثر تا ۴.۵ ساعت پس از سکته مغزی تحت درمان قرار گیرد.

اویس قرن یادآور شد: از حدود سه سال پیش روش نوینی برای درمان لخته هایی که با استفاده از روش دارودرمانی مداوا نمی شوند، ابداع شد که با استفاده از این روش از طریق رگ های دست و پا وارد رگ های سر می شوند و لخته را خارج می کنند.

وی افزود: با این روش نوین می توان فرد را تا ۲۴ ساعت پس از سکته مغزی نجات داد.

دبیر کنگره استروک ایران اظهار داشت: بیمارستان شریعتی تهران حدود ۱۰ سال است که از روش دارودرمانی استفاده می کند اما اکنون روش مداخله ای به صورت محدود در ایران انجام می شود اگرچه تکنیک ها و متخصصان این روش را داریم اما متأسفانه پوشش بیمه ای برای این روش نوین در نظر گرفته نشده است.

به گزارش مهر، اویس قرن تصریح کرد: همه افرادی که به سکته مغزی مبتلا می شوند کاندیدای استفاده از دارو هستند اما فقط ۲۰ درصد از این افراد، نیازمند استفاده از روش مکانیکال برای خارج کردن لخته خون از رگ ها هستند.

وی تأکید کرد: استفاده از این روش، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد و از هر سه نفر، یک نفر بهبودی کامل می یابد و به زندگی عادی بازمی گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید