تاثیر محصولات آرایشی و بهداشتی بر تشدید آلودگی هوا

    کد خبر :228763

استفاده از دئودورانت‌ها، عطرها و صابون‌هایی که به دلیل داشتن رایحه‌ خوشایند، احساس خوبی به ما می‌دهند می‌تواند به اندازه آلودگی ناشی از خودروها و کامیون‌ها هوا را آلوده کند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان در مطالعه‌ای که در مجله «ساینس» منتشر شده اعلام کرده‌اند مواد شیمیایی نفتی موجود در عطرها، رنگ‌ها و دیگر مواد بهداشتی می‌توانند با هم به اندازه وسایل نقلیه منجر به آلودگی هوا ناشی از نوعی آلاینده موسوم به “ترکیبات آلی فرار” (V.O.C) شوند.

V.O.C با دیگر ذرات موجود در هوا واکنش داده و توده‌های ساختاری از دود موسوم به ازون را تولید می‌کنند که می‌تواند باعث آسم و زخم‌های دائمی در ریه‌ها شود و همچنین نوع دیگری از آلودگی‌ تحت عنوان ذرات PM۲.۵ نیز ایجاد می‌کنند که می‌تواند به حملات قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه منجر شود.

آلودگی‌های دودی به طور کلی به خودروها مرتبط است اما از دهه ۱۹۷۰ میلادی قانونگذاران، خودروسازان را مجبور به سرمایه گذاری در فن‌آوری کرده‌اند که میزان انتشار ترکیبات V.O.C را از خودروها بطور قابل توجهی کاهش داده است و بنابراین به چشم آمدن میزان آلایندگی محصولات بهداشتی می‌تواند ناشی از کم شدن سهم خودروها در این زمینه باشد.

کارشناسان در این مطالعه می‌گویند: V.O.Cهایی که شما به طور روزمره استفاده می‌کنید، هر چند ممکن است به میزانی اندک باشد ولی بیشتر این ترکیبات در نهایت در جو باقی مانده و منجر به تشکیل ازون خطرناک و ذرات ریز می‌شود.

طبق تحقیقات ۴۰ درصد از مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی وارد هوا می‌شود. بسیاری از مصرف کنندگان این گونه محصولات ممکن است بخواهند به محصولات طبیعی رو بیاورند اما به گفته دکتر گیلمن مصنوعی یا طبیعی بودن آن خیلی تفاوتی ندارد چرا که هنگام ورود به جو، هر دو نوع واکنش‌های شدیدی انجام می‌دهند.

به گزارش نیویورک تایمز، به گفته کارشناسان این مطالعه هنوز پایان نیافته و ده‌ها هزار ماده شیمیایی در محصولات بهداشتی وجود دارد و هنوز مشخص نیست کدام مواد ذرات ازون یا PM۲.۵ را تولید می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید