اردوغان: ترکیه، فتو را در سراسر جهان ریشه‌کن می‌کند

    کد خبر :228756

رییس جمهور ترکیه اعلام کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم که سازمان فتو را در سراسر جهان ریشه‌کن کنیم.
به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جورج ایوانف،رئیس جمهور مقدونیه اعلام کرد: ما خواستار مشاهده گام‌های قاطع از سوی مقدونیه علیه سازمان فتو(سازمان وابسته به فتح‌الله گولن) هستیم.

هم چنین اردوغان در ادامه اظهاراتش از مقدونیه در چالش به وجود آمده با یونان بر سر نام این کشور حمایت کرد.

وی ادامه داد: ما موضع خود را به صراحت اعلام کردیم که ابتدا مقدونیه با نام قانونی و هویت ملی‌اش شناسایی شود و سپس سفیر این کشور انتخاب شود.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف دارد. دولت آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم، بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شده، نگران این مساله است که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش‌های یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.

یونان که با جمهوری مقدونیه بر سر نام آن اختلاف سیاسی دارد، تنها مانع بزرگ در مسیر مراحل عضویت مقدونیه در ناتو به‌ شمار می‌رود که دولت اسکوپیه برای رفع این مساله مهم رایزنی می‌کند. حل و فصل مساله نام مقدونیه می‌تواند راه را برای عضویت این کشور بالکان غربی در ناتو و پیوستن به اتحادیه اروپا هموار کند.

رییس جمهور مقدونیه نیز با اعلام حمایت از مبارزات ترکیه علیه اعضای وابسته به فتو گفت: ما آسیب‌هایی که ترکیه از سوی فتو و دیگر گروه‌ها متحمل می‌شود، را درک می‌کنیم. ما مخالف همه اشکال تروریسم هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید