تهران برای ایفای نقش فراملی، نیازمند ارتباط با شهرهای بزرگ دنیا است

    کد خبر :228341

شهردار تهران گفت: به اعتقاد من، تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران باید یک شأن و نقش فراملی داشته باشد و هم در داخل این نقش مورد توجه قرار گیرد و هم در ارتباطات بین‌الملی و فراملی آن را مورد قبول قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی در جمع ایرانیان مقیم لهستان در ورشو اظهار کرد: تهران با وجود ظرفیت های بسیاری که دارد نتوانسته در خارج از مرزهای ایران، نقش جهانی و بین‌المللی ایفا کند و این مسئله از سویی به دیپلماسی عمومی کشور مرتبط است.

وی ادامه داد: بنابراین می توان گفت کشور ما تقریبا در هیچ حوزه‌ای از حوزه های دیپلماسی عمومی نقش جهانی ندارد. بر همین اساس، نقش فراملی و بین المللی تهران نیز بسیار پایین تر از ظرفیت های آن بوده است. از سوی دیگر، این مسئله از سوی مدیریت شهری تهران هم دنبال نشده و طی سال‌های گذشته مدیران پایتخت علاقه ای به این موضوع نشان نداده اند.همچنین شهر و شهروندی در دنیا بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و از این منظر، تبادل تجربیات در زمینه مدیریت شهری و مسائل مرتبط با زندگی شهری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

نجفی همچنین به دگرگونی نقش شهرها در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: بخشی از دلایل این تحول، تغییر عمده در ترکیب جمعیت شهر و روستا به نفع شهرهای جهان است. زمانی در ذهن برنامه ریزان این بود که روستا مرکز و کانون تولید است و شهر مرکز و کانون مصرف. اکنون این تلقی به کلی تغییر کرده و با توجه به ظهور موج سوم و چهارم تکنولوژی، شهرها بیشتر تولیدکننده نه روستاها. شهرهای جهان از این منظر جایگاه مهم‌تری پیدا کرده اند.

شهردار تهران در کانال تلگرامی خود به «جایگاه انسان به عنوان شهروند هوشمند» نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله ارتباطات بین المللی میان شهرهای جهان را به یک ضرورت تبدیل کرده و اعتقاد ما هم بر این است که تهران اگر بخواهد یک نقش فراملی ایفا کند، نیازمند برقراری ارتباط با شهرهای بزرگ دنیا و استفاده از تجربه آنها است.

نجفی که به دعوت خانم هانا گرونکویچ والتز، شهردار ورشو، به این شهر سفر کرده همکاری مدیریت شهری دو پایتخت را مهم ارزیابی کرد و گفت: «با وجود جمعیت و مساحت کمتر ورشو نسبت به تهران، اقدامات خوبی در زمینه مدیریت شهری در پایتخت لهستان انجام شده که تهران می‌تواند از این تجربه ها بهره بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید