مسافران نوروزی مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند

    کد خبر :228300

رزرو بلیت برای مسافرت‌های نوروزی، خرید تورهای مسافرتی و رزرو هتل چند سالی است که دستمایه فیشرها و کلاهبرداران سایبری شده است تا از این طریق اهداف مجرمانه خود را عملی کنند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مهدی شکیب گفت: در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌های نوروزی، تهیه بلیت، رزرو تورهای نوروزی یا هتل از مهم‌ترین مشغله‌های فکری هم‌وطنان می‌باشد و گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول، اقدام به تهیه پیش‌نیازهای مسافرت کنند.

وی افزود: از آنجایی‌که پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی آغازشده لذا پیش‌بینی می‌شود پای افراد سودجو و کلاهبردار به فضای مجازی نیز باز شود.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا یکی از نارضایتی‌های عمده شهروندان در طول سال‌های اخیر را نحوه تهیه و رزرو بلیت اینترنتی عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از سودجویان سایبری با بهره بردن از مطالب جذاب و اغواکننده و گاهی اوقات با تخصیص جوایز متنوع به مسافران و یا بلیت‌هایی با قیمت‌هایی کمتر از حالت متعارف، سعی می‌کنند متقاضیان را به سمت سایت‌های جعلی هدایت نمایند.

شکیب ادامه داد: طراحی سایت‌های جعلی یکی از روش‌های رایج برای سوءاستفاده و کلاهبرداری از مسافران نوروزی است که از این طریق می‌توانند تعداد بسیار زیادی از هموطنان را درگیر کرده و مبالغ هنگفتی را کلاهبرداری نمایند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در اصطلاح سایبری به این شگرد مجرمانه فیشینگ گفته می‌شود و مجرمان سایبری به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران می‌باشند. طبیعی است که با در اختیار داشتن شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، به‌آسانی می‌توان برداشت غیرمجاز از حساب قربانیان داشت.

وی خاطرنشان کرد: سایت‌های جعلی بسیار شبیه با سایت اصلی بوده و ازنظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند بنابراین در نگاه اول جای شک و تردیدی برای کاربران وجود ندارد.

سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران گفت: کاربران سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ نموده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه‌شده خودداری کنند. همچنین نسبت به استفاده از پروتکل https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند .

این مقام مسئول در توصیه به مسافران نوروزی گفت: هم‌وطنان دقت داشته باشند برای تهیه بلیت به مراکز و سایت‌های مجاز که در پرتابل رسمی هر یک از ارگان‌های حمل‌ونقل عمومی مثل هواپیمایی کشوری (http://www.cao.ir) ، حمل‌ونقل ریلی (https://www.raja.ir) و حمل‌ونقل جاده‌ای(سایت تعاونی‌های مجاز) آمده مراجعه نموده و خرید بلیط از سایت‌های واسط که به‌صورت غیرمجاز اقدام به فروش بلیت و بعضاً گران‌تر از قیمت مصوب می‌نمایند خودداری نمایند .

سرهنگ شکیب ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مجرمانه‌ای که در این زمینه می‌تواند موجبات سوءاستفاده از هم‌وطنان را فراهم کند، رزرو هتل و تورهای مسافرتی و گردشگری می‌باشد. برخی از تورهای گردشگری که فاقد مجوز لازم می‌باشند و با وعده‌ها و تبلیغات آن‌چنانی علاقه‌مندان و مسافران را ترغیب به ثبت‌نام نموده، با شعار اقامت در بهترین هتل‌ها و گشت‌وگذار در شهر سعی دارند اهداف خود را عملی کنند .

وی گفت: حجم زیادی از این تبلیغات در فضای سایبر و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی خودنمایی می‌کنند و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و با ارسال پیامک و ایمیل، علاقه‌مندان را تشویق به ثبت‌نام در این تورها می‌کنند. تورهایی که در پشت آن‌ها مجرمان و کلاهبرداران سایبری که بعد از ثبت‌نام دیگر پاسخگوی شما نیستند، قرار دارند .

سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران تاکید کرد: هم‌وطنان قبل از هر اقدامی نسبت به مجاز بودن فعالیت این‌گونه سایت‌ها اطمینان حاصل نمایند و همچنین نسبت به افراد آنلاین در فضای مجازی کمی حساسیت و دقت بیشتری داشته باشند و این نکته را در نظر بگیرند که این افراد همان افراد غریبه در فضای واقعی هستند .

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و گفت: پلیس فتا از هم‌وطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید