افشای اسناد محرمانه‌ درباره همکاری اطلاعاتی انگلیس با قذافی

    کد خبر :228265

اسناد محرمانه ای که پیشتر در طرابلس یافت شده بود، ابعاد جدیدی از ارتباطات ام‌آی۶ و نقش تونی بلر درباره لیبی را فاش می‌کند. میزان همکاری ام‌آی۶ با معمر قذافی و نقش شخصی تونی بلر در مذاکرات که پیشتر در اسناد محرمانه‌ای فاش شده بود، بابت پرونده انتقال غیرقانونی زندانیان در دادگاه عالی منتشر شد.

به گزارش بازتاب،‌ به نقل از گاردین، اسناد لیبی نشان می‌دهند، ریچارد دیرلاو، رئیس وقت ام‌آی۶ سال ۲۰۰۴ به طرابلس سفر کرد تا درباره چگونگی اجرای یک کمپین مشترک علیه افراطگرایان لیبیایی تبعیدی گفت‌وگو کند. این اسناد در هفته‌های اخیر در طرابلس به دست آمده است و در یکی از آنها با مهر فوق سری نشان می‌دهد که معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در نامه‌ای به تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در سال ۲۰۰۳ پنج درخواست در ازای توقف برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای لیبی داشت.

این یافته‌ها، ابعاد جدیدی از همکاری مخفیانه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و رژیم قذافی در اجرای برنامه ربودن اعضای گروه “مبارزان اسلام‌گرای لیبی” (LIFG) و بازگرداندن اجباری آنها به زندان‌های این رژیم در طرابلس را فاش می‌کند.

به این پنج درخواست در نامه‌ای که موسی کوسا، رئیس اطلاعات دوران قذافی در اکتبر ۲۰۰۳ خطاب به مارک آلن، رئیس سرویس ضد تروریسم ام آی۶ نوشت، اشاره شد. در آن نامه، کوسا از آلن خواسته بود که “از طرف خودتان تایید کنید که شما به اجرای این درخواست‌ها و علی‌الخصوص اعدام آنها متعهد هستید.” مشخص نیست که آن درخواست‌ها چه بوده است.

فوریه بعدی، دیرلاو و آلن در راس هیئت ام آی ۶ به طرابلس سفر کردند و دیدار آنها با مقام‌های لیبیایی نشان می‌دهد که آنها توافق کردند اطلاعات درباره “عناصر خطرناک” با عوامل اطلاعاتی قذافی به اشتراک گذاشته شود. چند هفته پس از آن، مقام‌های دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه انگلیس هم راهی طرابلس شدند.

سه هفته پس از آن عبدالحکیم بلحاج، رهبر گروه مبارزان اسلام‌گرا به همراه همسر باردارش در بانکوک بازداشت شد و به صورت غیرقانونی به طرابلس انتقال یافت. اسنادی که حین انقلاب لیبی به دست آمد، نشان می‌دهد که آلن مسوول جمع‌آوری اطلاعاتی بود که محل حضور خانواده بلحاج را نشان می‌داد. بلحاج برای شش سال در یکی از زندان‌های قذافی حبس بود و می‌گوید مکررا شکنجه می‌شده است.

اسنادی که به تازگی یافت شده نشان می‌دهند یک افسر ام‌آی‌۶ چند روز پس از ربوده شدن بلحاج راهی طرابلس شد و درباره میزان همکاری او با تیم تحقیقات کسب اطلاع می‌کرد. او همچنین به همکاران لیبیایی خود گفت که ام‌آی۶ یک سری سوال دارد که باید از بلحاج پرسیده شود. این افسر همچنین اطلاعات مربوط به مخفیگاه دومین فرمانده گروه مبارزان اسلام‌گرا را در اختیار لیبیایی‌ها گذاشت و نهایتا او یک ماه بعد بازداشت و به همراه همسر و چهار فرزندش بازگردانده شد.

وکلای دولت انگلیس هنوز درباره این اسناد جدید اظهار نظر نکرده‌اند. این در حالی است که چند هفته از رؤیت این اسناد توسط آنها می‌گذرد. شکایت بلحاج از آلن، ام‌آی۶ و جک استراو که آن زمان وزیر خارجه انگلیس بود، هنوز در جریان است. دادگاه عالی دوشنبه اعلام کرد بعید است تا سال آتی دادگاهی در آن رابطه برگزار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید