پول های «رمزنگاری» شده؛ مهمترین تهدید سایبری در سال ۲۰۱۸

    کد خبر :227979

باتوجه به هدایت بخشی از سرمایه ایرانی‌ها به سمت بازار ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین، باید جمهوری اسلامی ایران نیز هرچه سریع‌تر موضع خود را در مقابل این نقدینگی‌های رمزپایه و همچنین تصمیم احتمالی برای تولید ارز دیجیتال بومی خود را روشن کند.

ارزدیجیتالی یا رمزنگاری شده یک پول صد در صد مجازی است. برخلاف تقریباً تمامی پول‌های دیگر در جهان، هیچ حکومتی روی این پول نظارت و کنترل ندارد، در عوض، کاملاً مجازی است. ارزهای دیجیتالی‌که مالک آن هستید، در کامپیوتر شما ذخیره می‌شوند. می‌توانید این ارزهای دیجیتالی را بفروشید و یورو یا ریال دریافت کنید. پول کامپیوتری یا پول دیجیتال یا پول اینترنتی نام‌های هستند که به این پول مجازی گفته می‌شود یکی از بزرگترین علاقه‌مندی‌های گیک‌ها و خوره‌های دنیای دیجیتال است.

به گزارش نامه نیوز :عده‌ای دیگر هم آن را ابزاری برای مبارزه بر ضد نظام سرمایه داری جهانی و بانک‌های بزرگ می‌دانند. شرکت‌ها و افرادی که کارهای تجاری و بازرگانی انجام می‌دهند، اغلب به دنبال راه حل‌هایی برای دریافت پول و سود بیشتر هستند، مشتریان هم در مقابل خدمات مناسب و شیوه‌های پرداختی معقول و مطمئنی را طلب می‌کنند. شاید ایده‌های مختلفی برای جابجا کردن پول و اعتبار به صورت اینترنتی به ذهن شما هم رسیده باشد. بانکداری الکترونیکی و استفاده از روش‌های سنتی تر هم مشکلات و محدودیت‌های فیزیکی و قانونی متعددی دارند؛ بنابراین تلاش‌ها برای آفریدن نوعی پول دیجیتال از همان آغاز کسب و کارهای الکترونیک شکل گرفته بود.ارز دیجیتال در سال 2009 با عرضه بیت‌کوین توسط شخص یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و بعد از آن با حضور پر رنگ آلت کوین ها موج جدید در حوزه بسیار جوان پول های دیجیتال شکل گرفت که کلیه مفاهیم و قوانین دنیای مبادلات دیجیتال و در پی آن دنیای تجارت را تحت تاثیر خود قرار داده است. تا کنون که کمتر از یک دهه از شکل گیری عملی این ارز مجازی می گذرد، محافظه کار ترین دولت ها در برابر آن واکنش نشان داده اند و سعی می کنند که برای مواجهه مناسب با آن به مطالعه بپردازند.

بیت کوین چیست ؟

بیت‌کوین یک ارز رمزی و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است. پول بودن بیتکوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است. تا کنون هیچ دولتی حتی دولت ژاپن بیتکوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیتکوین تأکید دارند. بیتکوین در نظام حقوقی ژاپن و آلمان کالایی است که می‌تواند به عنوان ابزار پرداخت استفاده شود.

بیتکوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است، چرا که سیستم آن بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند.این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.گره‌ها از طریق استفاده از رمزنگاری این تراکنش‌ها را بازبینی کرده و در یک دفتر کل توزیع‌شده عمومی که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود ضبط می‌کنند.

بیت کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراعو در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز عرضه کردند.در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته‌است[۶] اما پس از آن سقوط شدید ارزش بیت‌کوین را شاهد بودیم

چه کسی بیت کوین را خلق کرد ؟

ساتوشی ناکاموتو؛ این نامی است که به عنوان مخترع بیت کوین در اینترنت منتشر شده‌است اما هویت واقعی او هنوز مجهول است. بسیاری معتقدند که او یک شخص نیست و بیت کوین محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است.مشخصات اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر شد. ناکاموتو پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد و در سال ۲۰۱۱ هم ایمیلی از سوی ساتوشی ارسال شد که می‌گفت او دیگر از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده‌است.تا به حال افراد زیادی به عنوان ناکاموتو مطرح شده‌اند که همگی به‌طور رسمی این امر را انکار کرده‌اند.

یکی از معروف‌ترین موارد پیرمرد ۶۴ سالهٔ آمریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته نامه نیوزویک به عنوان ناکاموتوی اصلی معرفی شد؛ دوریان تمام این گزارش‌ها را انکار کرد و گفت هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارد. دوریان از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد.در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد.در تاریخ ۲ می سال ۲۰۱۶ کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. BBC طبق مقالات منتشر شده توسط وی توانسته یک پیام را توسط کلید خصوصی مربوط به اولین تراکنش بیت کوین امضا کند. برخی از اعضای برجسته انجمن بیت کوین هم ادعای او را تأیید کردند. رایت دلیل افشای هویت واقعی خود را برای حفاظت از حریم شخصی اطرافیانش بیان کرد. سه روز پس از این که کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است، از انظار عمومی پنهان شد. او در وبلاگش اعلام کرد که مدرک دیگری برای اثبات ادعای خود نخواهد آورد.

رایت با بیان این که ادعاهای خارق‌العاده اثبات‌های خارق‌العاده می‌طلبند، وعده داده بود که دلایل محکمی برای اثبات ادعای خود خواهد آورد. اما به جای آن او تمام پست‌های قبلی بلاگش را پاک کرد و مطلبی با عنوان «متاسفم» نوشت. اودر این پست بیان کرد که آن قدر قوی نیست که بتواند ادعای خود را اثبات کند. هم چنین از اعضای برجسته انجمن بیت کوین که از او حمایت کرده بودند عذرخواهی کرد. او نوشت: امیدوارم اعتبارشان با عمل وی خدشه دار نشود. اظهارات عمومی او در نگاه اول ثابت‌کننده به نظر می‌رسیدند؛ اما بررسی دقیق مدارک او نشان داد امضایی که او به عنوان امضای ساتوشی ارائه داده بود از یک صفحهٔ وب کپی شده بود. رایت هم اکنون ناپدید شده‌است؛ بدون اینکه تلاش ساده‌ای برای اثبات ادعای خود کند. درحالی که اقدامات ساده‌ای وجود داشت که رایت از طریق آن‌ها می‌توانست ثابت کند ناکاموتو است. در این میان، تنها دستاورد رایت این بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.هویت ناشناختهٔ ناکاموتو باعث نگرانی‌هایی می‌شود که یکی از دلایل آن به برداشت نادرست از متن بازبودن بیت کوین بر می‌گردد. این که هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند کد آن را بازبینی کرده یا تغییراتی در آن ایجاد کرده یا نرم‌افزار بیت کوینی مخصوص خودش را بسازد. امنیت، از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار متن باز است. هیچ‌کس مالک شبکه بیت کوین نیست و درست همانند ایمیل، این کاربران بیت کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. بیت کوین کاربردهای جالبی دارد که در هیچ‌کدام از سیستم‌های پرداخت دیگر نمی‌توان یافت.

روش‌های کسب بیت کوین

بیت کوین‌ها عموماً از طریق فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت کوین است، بدست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوترها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است.

خرید بیت کوین از صرافی‌ها

همچنین برخی از وب سایت‌های بخت آزمایی، به کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند.

می‌توانید با پذیرفتن بیت کوین به عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، بیت کوین به دست آورید.

مهمترین تهدید سایبری در سال ۲۰۱۸

با وجودی که در سال ۲۰۱۷ باج افزارها تهدید اصلی برای کاربران فضای سایبر محسوب می شدند، پیش بینی ها حاکی از آن است که «پول های رمزنگاری شده» مهمترین تهدید سایبری در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.به گزارش خبرنگار مهر، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای نسبت به پیش بینی جهانی از تهدیدات سایبری برای پول های رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۸ هشدار داد.مرکز ماهر اعلام کرده است که امروزه، پول رمزنگاری شده تنها مختص افراد متخصص در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیست. پول رمزنگاری شده بیشتر از آنچه که مردم متوجه شده اند، بر زندگی روزمره آنها تأثیر گذاشته است و در عین حال، به سرعت به یک هدف جذاب برای مجرمان سایبری تبدیل شده است.برخی از تهدیدات سایبری از پرداخت های الکترونیکی، نشأت گرفته شده اند، مانند تغییر آدرس کیف پول مقصد در حین تراکنش ها، سرقت کیف پول الکترونیکی و موارد دیگر. با این حال، پول های رمزنگاری شده منجر به ایجاد روش های جدید و بی سابقه ای برای کسب درآمد از اقدامات خرابکارانه شده اند.

در سال ۲۰۱۷، باج افزارها تهدید اصلی جهانی برای کاربران بودند و قربانیان به منظور بازیابی فایل ها و داده های رمزنگاری شده خود توسط مهاجمان، مجبور بودند که باج تقاضا شده را با استفاده از پول رمزنگاری شده پرداخت کنند. در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۷، محصولات آزمایشگاه کسپرسکی ۶۵.۱ میلیون کاربر را از استخراج کننده های مخرب پول رمزنگاری شده محافظت کرده و انتظار می رود که این رقم تا پایان این سال به بیش از دو میلیون نفر رسیده باشد. علاوه بر این، پس از گذشت چند سال، در سال ۲۰۱۷ بازگشت سارقان «بیت کوین» نیز دیده شد.

ثروتمندترین افراد جهان در دارایی ارز رمزنگار چه کسانی هستند؟

مجله فوربس برای اولین بار فهرستی از ثروتمندترین افراد به لحاظ تملک ارز رمزنگار را منتشر کرد. مجله فوربس آمریکا برای اولین بار اقدام به انتشار فهرستی از ثروتمندترین افراد جهان به لحاظ دارایی ارز رمزنگار کرد که در این بین «کریس لارسن» موسس ارز ریپل با دارایی خالص تقریبی ۸ میلیارد دلار عنوان ثروتمندترین فرد صاحب ارز رمزنگار را به خود اختصاص داد.این فهرست متشکل از ۱۹ نفر از افراد صاحب ارز رمزنگار است که میانگین دارایی هر کدام از آنها بیش از ۳۵۰ میلیون دلار ثروت دارند.

بر اساس مجله فوربس، «جوزف لوبین» مدیر عامل سابق گلمن ساچ که بر روی پلت فورم بلاک چین اترویوم سرمایه گذاری کرده با دارایی تقریبا یک تا ۵ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد.همچنین «شامپنگ ژائو» مدیرعامل صرافی ارز رمزنگار «بینانس» با ثروت تقریبی ۱.۱ تا ۲ میلیارد دلار ارز رمزنگار در مرتبه سوم قرار دارد. «کامرون» و «تایلر وینکلفوس» بین ۹۰۰ میلیون دلار تا ۱.۱ میلیارد دلار در رتبه چهارم قرار دارند.همچنین «ویتکالیف بوترین» خالق پلت فورم بلاک چین اتریوم با دارایی تقریبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در این فهرست دیده می شود.

فراخوان پدر بانک‌های مرکزی جهان برای نابودی بیت‌کوین

بانک تسویه حساب های بین المللی به بانک های مرکزی جهان اعلام کرد که با اعمال سیاست های سخت گیرانه نسبت به ارزهای رمزنگار، آنها را از گردانه ارزها خارج کنند. «آگوستین کارستنس» رییس بانک تسویه حساب های بین المللی گفت: بیت کوین، ترکیبی از حباب و یک فاجعه است. وی از بانک های جهانی خواست تا بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگار را تحت فشار قرار دهند تا مانع از تبدیل شدن آنها به تهدیدی برای ثبات مالی شود.رییس بانک تسویه حساب های جهانی گفت: بسیاری بر این باورند که حجم پایینی از ارزهای رمزنگار و اتصال محدود آنها، نگرانی را در سطح سیستماتیک ایجاد نمی کند؛ در حالی که اگر اقدامات به موقع در این راستا اتخاذ نشود، آنگاه ارزهای رمزنگار با سیستم مالی اصلی بیشتر متصل می شوند و تهدیدی برای ثبات مالی محسوب می شوند.
آینده‌ نقدینگی‌های دیجیتال به نوع برخورد دولت‌ها بستگی دارد


آینده‌ نقدینگی‌های دیجیتال به متغیرهای زیادی وابسته است، اما مهم‌ترین متغیر نحوه‌ واکنش دولت‌های ملی به این نقدینگی‌های جایگزین است و واکنش آن‌ها برای مهار آن‌ها قطعی خواهد بود؛ مگر این‌که افسار آن‌ها اساسا در اختیار دولت‌هایی مثل آمریکا باشد که به دلیل ناشناس ماندن دارندگان و معامله‌گران بیت‌کوین، این واقعیت عیان نیست.

باتوجه به هدایت بخشی از سرمایه ایرانی‌ها به سمت بازار ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین، باید جمهوری اسلامی ایران نیز هرچه سریع‌تر موضع خود را در مقابل این نقدینگی‌های رمزپایه و همچنین تصمیم احتمالی برای تولید ارز دیجیتال بومی خود را روشن کند.
جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل بیت‌کوین واکنش رسمی مبنی بر قانونی یا غیر قانونی بودن آن نداشته و تنها مقامات بانک مرکزی وعده‌ بررسی این ارز دیجیتال را داده‌اند و حال سوال کلیدی این است که در مقابل این نقدینگی‌های رمزپایه که امروز تعداد آن‌ها در حال افزایش است، چه واکنشی باید نشان داد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید