اثربخشی مداخلات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد با کمک CBOها

    کد خبر :227423

دکتر پرویز افشار در کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد پیشگیری از اعتیاد (‏CBO‏) در مداخلات فرهنگی و پیشگیری موثر هستند و اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه شود، اثربخشی خواهد داشت.

وی افزود: مداخلات اجتماع‌محورCBO ها عمدتاً مبتنی بر کارزار رسانه‌ای هستند و از لحاظ حجم افرادی که تحت پوشش قرار می‌دهند، بسیار بالا هستند و همین که افراد در جریان این امر قرار می‌گیرند که مشکلی وجود دارد و این مشکل باید بررسی شود تا حدودی نتیجه بخش است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد ادامه داد: اینگونه سازمان‌های مردم‌نهاد موجب شده‌اند که فعالیت اجتماعی مردم بالا رود، آنها باید در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر حوزه‌های تخصصی همچون درمان و… قرار گیرند و مداخلات پیشگیری را برای گروه‌های آسیب‌دیده انجام دهند.

افشار افزود: اگر نگاهمان به این باشد که CBO کارش اطلاع رسانی عمومی و کارزار است و جدا از آسیب‌های اجتماعی است، غلط است.

وی گفت: کارزار رسانه‌ای مبتنی بر مشاهده عینی است یعنی با چشم می‌بینیم در محلات چه اتفاقاتی می‌افتد اما اکنون دنیا به سمت کارزار رسانه‌ای در فضای مجازی پیش می‌رود.

افشار همچنین بر توانمندسازی NGOهای حوزه مبارزه با مواد مخدر برای حضور در سطوح بالاتر بین‌المللی تاکید کرد و گفت: از میان دو هزار سازمان مردم‌نهاد، 10 تا 20 سمن می‌توانند در سطح منطقه و بین‌المللی اقدامات موثری انجام دهند.

وی افزود: باید یک نهضت عمیق، وسیع و مستمر ضد اعتیاد با حضور تمام گروه‌ها و همه‌ سازمان‌های مردم نهاد در کل کشور ‏شکل گیرد، دولت فقط در سطح برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار در آن حضور داشته باشد زیرا تا وقتی مردم، به میدان نیایند و فعالیت‌های داوطلبانه، ‏گسترش نیابد اقدامات مؤثر و کارآمد نخواهند بود.‏

همچنین مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه گفت: در سال آتی کمیسیون مبارزه با مواد مخدر در سطح مقامات عالی برگزار می‌شود که یک روز آن برای سازمان‌های مردم‌نهاد است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ وی افزود: برآیند کارها در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید به نفع مردم باشد در این صورت موفق خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، گفتنی است در این جلسه جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد حضور داشتند و به بیان مشکلات سمن‌ها در این حوزه پرداختند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید