مناطق کمتر برخوردار در زمینه کتاب چشم انتظار نگاه ویژه دولت

    کد خبر :22738

یک نویسنده ضمن اینکه از دولت دوازدهم خواست از امکانات بومی پنهان مانده در نهادهای صنفی استفاده بهینه کند گفت: اینگونه کارها زمینه واسپاری بخش های کلیدی اجرایی به بخش خصوصی را فراهم می کند.شهره ماهی صفت روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت:‌ لازم است دولت در موضوع نشر کتاب به مناطق کمتر برخوردار توجه ویژه داشته باشد.
وی به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی نزد مردم ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: سبد نیازهای ضروری افراد بیشتر جنبه مایحتاج اقتصادی به خود گرفته و این آسیب وقتی جدی تر شد که شبکه های اجتماعی با دسترسی آسانتر و سرعت بیشتر به شکل ظاهری و البته موقتی جای خودرا به کتاب داد.
مولف کتاب خبرنگار افق 1404ادامه داد: ابزار شبکه های اجتماعی به صورت مقطعی دردسترس هستند و خواننده را در انبوه مطالب سرگردان می کنند. آنچه این مهم را دوباره به جایگاه اصلی خود یعنی کتاب به عنوان یک نیاز ضروری در سبد اصلی ترین مایحتاج بشری قرار می گیرد دو عنصر مادی و معنوی است.
ماهی صفت توضیح داد: در عنصر مادی الزامات تغذیه فکری برای رسیدن به کمال در قالب کتاب به عنوان یکی از مهم ترین مواد تغذیه برای رسیدن به تعالی و کرامت انسانی است.
وی با ذکر اینکه کتاب باید یک علت مهم در پیشرفت و کتابخوانی یک وظیفه تلقی شود افزود: دین مبین اسلام و کلام‌‌الله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است.
وی ادامه داد: اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است.
نویسنده کتاب خبرنگار افق 1404تصریح کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند
در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند.
ماهی صفت اظهار داشت: درواقع اگر موهبتی بنام کتاب وجود نداشت هیچ تمدنی ماندگار نبود همانطور که ابزارهای اطلاعاتی امروز مثل شبکه های اجتماعی اثرمانگاری به مدت طولانی ندارند.
این هنرمند اهل قلم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی ابراز نگرانی کردند و می‌فرمایند: با تلخی باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ کتابخوانی در میان ملت عزیز ما که خود یکی از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسی کمتر از آن چیزی است که از چنین ملتی انتظار می‌رود و این پدیده نیز مانند بیشتر پدیده‌های ناگوار در کشور ما، نتیجه‌ فرمانروایی پادشاهان و فرمانروایان ظالم و فاسد و بی‌فرهنگ و بی‌سواد بر این کشور در دویست سال گذشته است.
ای فعال رسانه ای ادامه داد:‌ رهبر معظم انقلاب برای کتاب و کتابخوانی چنان اهمیتی قائل است که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان صفحه ای با نام « کتاب» آغاز به کار کرده است وبه تاسی از این تفکرارزشمند رهبر فرزانه مان شایسته است تلاشی بیش از پیش درجهت توسعه و توریج کتاخوانی داشته باشیم.
ماهی صفت گفت: اعداد و ارقامی که هر سال مسئؤلان از میزان مطالعه در کشور ارائه می کنند هر چند با هم متفاوت است اما در همه این آمار یک محور مشترک وجود دارد و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است.
وی افزود: طبق آمارهای جهانی و بر اساس استانداردهای تعریف شده، آمریکایی ها 20 دقیقه، انگلیسی‌ها55 دقیقه و ژاپنی‌ها 90 دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از 2 دقیقه به 15 دقیقه و در نهایت به 18 دقیقه رسید) که تا کنون ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند.
به گفته وی ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و 91 درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله می خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال حدود 47 کتاب می‌خواند.
این نویسنده داشت: براساس آمار و تحقیقات به عمل آمده کشورهای جهان سوم کمترین سرانه مطالعه را به خود اختصاص می ­دهند. در این کشورها بیشتر افراد مطالعه نمی­ کنند و استفاده و ترویج محصولات فرهنگی نهادینه نشده است. یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه در این کشورها بی­ توجهی مسئولان فرهنگی است.
ماهی صفت تصریح کرد: نبود کتابخانه در تمامی مناطق شهری، محلی و البته روستاها، نبود کتاب مناسب، افزایش قیمت سرانه کتاب و استفاده نکردن از زمان و اوقات فراغت از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ماست.
به گفته وی با این حال گسترش فضای مطالعه در مساجد، ایستگاه های مترو، اتوبوس، پارک ­ها و بوستان ­ها در رشد مطالعه در کشور مثمرثمر است.
این نویسنده تاکید کرد: خوشبختانه دولت یازدهم در این مسیر اقدامات خوبی انجام داده ولی کافی نیست لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید، از نیمه دوم سال 1392، در قالب رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه های اعلام شده رییس جمهوری در مسیر تقویت اقتدار فرهنگی و ایجاد فضای تعاملی، ایجاد فضای امن و آرام برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر و ارتقا و بالندگی حوزه های مختلف فرهنگی گام برداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید